externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blacklover

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2007
Berichten
55
Hi beste
Heb een vraagje waarvan ik niet weet hoe dit op te lossen
Heb een windows desktop 10 pc
Dit met 2 opslagmediums
Een harde schijf van 300gb en een ssd van 119gb
Heb mij onlangs software aangeschaft en nogal tamelijk groot ( Gb)
De software en dergelijke die ik vlug opgestart wil zit uiteraard op de ssd
De andere harde schijf is voor andere dingen
Nu wil ik de aangekochte software op mijn ssd zetten
Wat zie ik : er is niet genoeg ruimte meer op
Als ik een externe ssd overweeg te kopen kan ik die eventueel zonder problemen gebruiken voor de gekochte software op te zetten ?
Vriendelijke groeten
Blacklover:D:D
 
Waarom vervang je niet de bestaande interne SSD voor een grotere?
 
Als je nog voldoende aansluitingen over hebt op je mobo, zou ik je eerder adviseren een interne ssd ernaast te prikken, dan een externe.
Externe via usb is altijd trager, dan via sata. Maar het kan wel.
Of zoals senso al zegt, vervang de opstartschijf voor een grotere.

Een ssd van 120GB als opstartschijf is hedendaags al te weinig, windows installatie neemt al ca 1/3 hiervan in beslag.
Buiten dat de overige software de systeemmappen van windows nog eens aanvult buiten de eigen instal lokatie(s)
 
Laatst bewerkt:
Externe ssd

Hi beste
Bedankt voor je antwoord
Denk niet dat er nog aansluitingen zijn op het moederbord
Beste in mijn geval (voorlopig !!) is een goedkope ssd aanschaffen
Ga in de toekomst misschien toch wel een andere (zwaardere) pc moeten kopen
Wil dat deze nog enkele tijd meegaat
Als ik een externe ssd aansluit gaat de software die ik wil gebruiken verbinding zoeken met de externe ssd ?
Groetjes
Blacklover:thumb::thumb:
 
Sommige software kun je niet op een externe schijf installeren en wat is er mis met de huidige te vergroten wat al eerder was voorgesteld.
 
externe ssd schijf

Hi beste
Bedank voor het goed verstaanbare antwoord
Ok , ga zien hoe ik deze kan veranderen
Ben zelf niet zo een nerd
Ga eens zoeken op google , anders ga ik iemand zoeken die dit voor mij kan doen
Bedankt en onderwerp mag gesloten worden
Vriendelijke en beleefde groeten
Blacklover
 
U kan geen Externe SSD gebruiken om programma's op te installeren. Een interne SSD zal een reepje kunnen zijn in een speciaal daarvoor bedoeld slot op het moederbord of een klein format station in een behuizing. Ze zijn tegenwoordig 1 terabyte groot en halve capaciteit van 500 Gigabyte wordt ook nog veel gebruikt.

Ik heb die van Samsung gekozen, mede omdat deze een gebied reserveert om gebieden die veel worden "beschreven" te kunnen verplaatsen. Zo kan de hele geheugenruimte van de SSD evenveel slijten. Dit heet over-provisioning en de meegeleverde Samsung software daarvoor heet Magician. Dat neemt ongeveer 1/3 van de schijfruimte in beslag maar de daarvoor gereserveerde ruimte kan ook kleiner worden ingesteld. Het kan later altijd nog worden aangepast maar dit verkleint de schijfruimte aanzienlijk. Ik zou alleen gaan voor de 1 terabyte (Tb) SSD schijven.

U zal de SSD die u heeft dan misschien willen klonen naar een partitie op de nieuwe, in plaats van Windows en programma's en drivers opnieuw te installeren. Ik gebruik daarvoor Minitool Partition wizard 10 shareware. Die u hier kan downloaden voor eigen risico: https://www.dropbox.com/s/u72xvbuoxvza8br/pw10-free.exe?dl=0 Neem geen nieuwere versie wanneer dat na installatie wordt aangeboden, want na versie 11 is het kunnen kopiëren niet meer gratis.

Klonen wordt daar in het menu kopiëren van partities genoemd. Er zijn nog wel een aantal dingen om aan te denken; allereerst dat de kabels en schijven, tegelijk in de computer aangesloten, gedurende het proces van misschien wel een uur, niet mogen worden bewogen want er is geen fout correctie.

Geef de gebruikte partities namen met bijvoorbeeld de datum er in, om ze te kunnen identificeren.
Schakel in de BIOS (Virus) Protection van Master Boot Record uit. Dat is belangrijk.
Met deze bescherming kan aan het eind van het klonen geen partitie gemaakt worden.
Niet ieder computer heeft deze bescherming en misschien staat het niet ingeschakeld.
Met een leeg batterijtje van 3 Volt worden instellingen van de BIOS niet opgeslagen.
Doe de computer uit en van de spanning af. Sluit de tweede schijf aan met een SATA kabel.
Beëindig, na opnieuw opstarten, actieve draaiende programma's. Gebruik Verkenner niet!
Start MiniTool Partition Wizard. Windows is vervolgens niet te gebruiken. U ziet beide schijven.
Maak bij voorkeur een al gebruikte doel schijf "unallocated" door aanwezige partities te wissen.
U wist natuurlijk de bron schijf, die met de aangepaste namen van partities, niet.
Kopieer één voor één de partities en kijk of ze de zelfde in het voorbeeld zijn geworden.
Kies daarna "Uitvoeren." Bij Windows partities aangekomen zal de computer opnieuw opstarten.
U moet dus bij de computer blijven tot dat het verzoek om opnieuw te mogen starten komt.
Maak partities van 1 of meerdere besturing systemen primair en actief in het programma.
Gebruik Verkenner nog even niet.
Sluit de computer af en van de spanning. Verwijder nu de originele schijf en bewaar die als backup.
De opstartvolgorde nu aanpassen zo dat de USB met Windows installatie eerste is.
Start op met het Windows installatiemedium en bevestig zo nodig.
Laat de Windows installatie dan lopen tot na de land en taal keuzes.
Druk niet op de R voor Repareren! Kies daarna eventueel voor Opstart problemen oplossen.
Windows Setup meldt misschien al meteen dat de bestaande installatie gerepareerd is en sluit af.
Ga in de nieuw gekloonde Windows versie naar Systeembeheer, Computerbeheer > Schijfbeheer.
Voorzie partities daar van de juiste namen en schijfletters.
Controleer dat in Verkenner en ga na afsluiten de gewenste schijf gebruiken.
Schakel Virus protection in de BIOS weer in wanneer deze mogelijkheid aanwezig was.
Pas de opstartvolgorde naar wens aan.
Voor opstartvolgorde kan vaak het bootmenu worden opgeroepen en dan kan u dat gebruiken.

U kan ook andere programma's gebruiken om een schijf te klonen naar een nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
Als je nog voldoende aansluitingen over hebt op je mobo, zou ik je eerder adviseren een interne ssd ernaast te prikken, dan een externe.
Externe via usb is altijd trager, dan via sata. Maar het kan wel.
Of zoals senso al zegt, vervang de opstartschijf voor een grotere.

Een ssd van 120GB als opstartschijf is hedendaags al te weinig, windows installatie neemt al ca 1/3 hiervan in beslag.
Buiten dat de overige software de systeemmappen van windows nog eens aanvult buiten de eigen instal lokatie(s)

Hallo Blacklover
Als ik U zou mogen adviseren, zou ik zeggen bouw een grotere SSD schijf in.
Zelf werk ik al jaren (zolang er SSD verkrijgbaar zijn) met een Samsung 250GB SSD als hoofd schijf.
Het Operating systeem en de door mij gebruikte (bij-) programma's nemen slechts 45,2GB in dus er blijft ruim genoeg ruimte over.
En als U niet de handigheid heeft om zelf het OS op deze hoofdschijf te plaatsen , zou ik b.v. Acronis True Image 2021 Build 39216 NL Unattendeds installeren (op de oude SSD schijf.
Met Acronis True Image 2021 Build 39216 NL Unattendeds kunt U n.l. het originele OS en de alle programmatuur dat nu op de oude SSD werkzaam is, probleemloos overzetten.
Na de werkzaamheden te hebben uitgevoerd, gewoon de oude SSD verwijderen en de nieuwe SSD (van 250GB) daarvoor in de plaats zetten.
En het zaakje loopt probleemloos.
Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan