Permanent zwart scherm na loading spinner

Status
Niet open voor verdere reacties.

chrissie123

Verenigingslid
Lid geworden
17 nov 2014
Berichten
72
Beste Helpmij,

Ik ondervind een tijdje al een probleem met mijn Asrock computer. Na het Windows-logo geeft het scherm een zwart scherm (zwarte pixels) maar gebeurt er verder niets. Ik heb al meerdere schermen geprobeerd.

Na ongeveer 3x opnieuw opstarten kwam er een opstartherstel. Deze kon zelf geen problemen vinden. Ik heb hier het volgende in geprobeerd:
• Opstartherstel (dat hij de schijf op fouten checkt en etc.) - Proces voltooid, niks opgelost
• Systeemherstel - beide herstelpunten geprobeerd, allebei op een error beland
• Updates verwijderen - gaf een error dat hij er niet bij kon i.v.m. mislukte opstart
• Veilige modus zonder internet - Startte normaal op. Hier heb ik geprobeerd recente updates te verwijderen, alle niet-Microsoft opstartservices & programma's uit te zetten en daarna opnieuw opgestart. Hij bleef nog steeds hangen in z'n probleem.
• Reset vanuit de computer zelf - Bestanden behouden kon niet, en ook updaten vanaf het internet gaf een foutmelding. De reset vanuit de systeembestanden hebben niet geholpen.

Hierna heb ik opgestart vanuit een installatiemedium op USB. Hier heb ik opnieuw het installatieproces doorlopen met een schone installatie, ongeveer 8 volumes verwijderd en teruggebracht naar 2 (2 schijven in de computer) en Windows geïnstalleerd op de SSD-schijf. Deze installatie verliep vlekkeloos en ik kreeg toegang tot het bureaublad. Echter, een paar seconden later viel het scherm weer zwart.

Na het herstarten ging Windows in z'n herstelmodus en heeft hij updates verwijderd. Dit had het probleem eerst opgelost. Maar, terwijl ik de updates van de grafische kaart (AMD Radeon R7 370) aan het installeren was, ging het scherm weer zwart.

Na opnieuw opstarten kwam het weer in z'n installatieherstel en had hij een systeemherstel van het begin gebruikt. Hierdoor viel het weer na een paar seconden uit.

Dus, samenvattend:
- De computer wordt na het Windows-logo zwart (zwarte pixels) en reageert niet meer
- Systeemherstel, updates verwijderen en reset vanuit de computer zelf hebben niet geholpen
- Opnieuw opgestart vanuit een installatiemedium op USB en Windows geïnstalleerd op de SSD-schijf
- Dit had het probleem eerst opgelost, maar tijdens het installeren van updates van de grafische kaart ging het scherm weer zwart
- Na opnieuw opstarten kwam het weer in z'n installatieherstel en had hij een systeemherstel van het begin gebruikt (en begon alles opnieuw)

Nu vraag ik het mij af of dit aan nieuwe drivers ligt of dat het aan hardware ligt. Toen de display-drivers waren verwijderd door Windows, werkte alles normaal. Pas toen AMD begon met drivers installeren ging het scherm op zwart. Met een instabiel systeem werk ik liever niet, aangezien je dan bij elke update afvraagt of er iets kapot gaat.

Heeft iemand dit al eerder gehad? Kan ik beter mijn computer voor garantie opsturen & afwachten of is er iets wat ik zelf nog kan proberen?

Alvast hartelijk dank!
 
Ik vermoed dat het aan de ssd ligt waar de pc van op start. SSD's gaan sneller kapot dan ouderwetse HD's.
Probeer eens windows op een andere SSD/HD dan waar die nu op geinstalleerd wordt.
 
https://www.ontrack.com/nl-nl/blog/hoe-lang-gaan-ssds-echt-mee
Gewoon onwaar wat je beweert.

TS, laat je Windows ook de drivers updaten? zo ja dan zit daar het probleem, driver update uitzetten en die van de grafische kaart bakker gebruiken en ook die van de andere chip bakkers uiteraard.
https://wethegeek.com/how-to-disable-automatic-driver-updates-in-windows-10/

Dat neemt niet weg dat ik in de praktijk aanzienlijk meer SSD's tegenkom die na pak weg 1 a 2 jaar de geest geven.
In de HDD-tijd was dat meestal pas na 5 jaar gebruik, of een DOD
 
Ik vermoed dat het aan de ssd ligt waar de pc van op start. SSD's gaan sneller kapot dan ouderwetse HD's.
Probeer eens windows op een andere SSD/HD dan waar die nu op geinstalleerd wordt.

Ik zal het eens proberen op de andere schijf. Er kwamen geen problemen naar voren tijdens de diskcheck, en het verwijderen/maken van volumes werkte ook vlekkeloos op beide schijven, maar ja... niet geschoten, altijd mis.

https://www.ontrack.com/nl-nl/blog/hoe-lang-gaan-ssds-echt-mee
Gewoon onwaar wat je beweert.

TS, laat je Windows ook de drivers updaten? zo ja dan zit daar het probleem, driver update uitzetten en die van de grafische kaart bakker gebruiken en ook die van de andere chip bakkers uiteraard.
https://wethegeek.com/how-to-disable-automatic-driver-updates-in-windows-10/

Windows had de drivers van de display geïnstalleerd. Deze werden toen teruggedraaid door Windows, waardoor het systeem werkte.

Na het installeren van de GPU drivers via AMD's officiële website werkte het systeem niet meer (zwart scherm). Ik had op dat moment een remote connection aanstaan die gesloten werd op datzelfde moment (dus Windows belandt in een soort black-screen-of-death).

Probeert AMD ook de drivers van de display te installeren? Als dat zo is, dan is het installeren van de drivers via de fabrikant (Samsung) mogelijk een oplossing.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp! Het geeft weer een paar nieuwe aangrijpingspunten :)
 
Monitor heeft er niets mee te maken, was de driver update van Windows wel uitgezet alvorens de chipsetdriver en grafische driver was geïnstalleerd?
En over welk merk en type moederbord en type grafische kaart hebben we het?
 
Was de driver update van Windows wel uitgezet alvorens de chipsetdriver en grafische driver was geïnstalleerd?
Ja, de update van de displaydriver was toen verwijderd.

En over welk merk en type moederbord en type grafische kaart hebben we het?

Moederbord: ASRock H61M-VG4
Grafische kaart: AMD Radeon R7 370

De update voor de grafische kaart (waar het scherm zwartviel) is hier te vinden:
https://www.amd.com/en/support/grap...es/amd-radeon-r7-300-series/amd-radeon-r7-370
 
Ja, de update van de displaydriver was toen verwijderd.
Dat zegt niets als de automatische driver update aanstaat, die uitzetten, rebooten en dan chipsetdrivere installeren, weer rebooten en dan de AMD graka driver.

Laatste AMD driver werkt hier prima op W10 en W11 die ik als duo boot op een PC heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan