• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Volgende getal in getallenreeks uitrekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.662
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Is maar een gok, kan dit?

367,24
360,56
353,56
346,21
338,52

Wat is het volgende getal?
 
Zet de waardes in een grafiek
Daarna een trendlijn en de formule van de trend lijn en je het volgende getal.
 
330,54

In excel2007nl.

Doe wat popipipo in het bericht hierboven schrijft.
En vergelijk het met het bestand wat ik geplaatst hebt.
Ik ben benieuwd naar je conclusie!
 

Bijlagen

  • helpmij senso curve fitting.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Met de waarden in A1:A5 geeft deze een volgende voorspelde waarde (331,68)
Code:
=VOORSPELLEN(6;A1:A5;{1;2;3;4;5})
 
Laatst bewerkt:
Popipipo/alphamax: 330,54
AlexCEL: 331,68

@Senso
Zeg het maar.
 
Ik was al bezig met die van popipipo maar zag geen "formuleplaatsing". De tijdlijn wel lineair (Reeks1).
de vervolggetallen zijn
330,45 dus niet 330,54
322,00
313,15
303,86
Ik heb een vermoeden dat de oorzaak een schrikkeljaar/renteberekening van het aantal dagen in een jaar is.
Het percentage is 4,80% en effectief.
Probleem is dat als je zo "fout" doorgaat de verschillen groter worden.
Zal wel heel moeilijk worden.
 
Laatst bewerkt:
Ho, wacht even!!!
Zijn dit rente berekeningen, dat had je wel eens kunnen schrijven in het eerste bericht :(
Ik dacht dat dit coordinaten waren van een mooie curve.
 
Ik weet toch niet welke 'wetenschappelijke' functies/berekeningen ter beschikking zijn. Het gaat toch om de uitkomst. Een reeks in getallen... Als jij dan had gezegd wat zijn de "verbindende" factoren dan krijgen we toch een andere insteek. Als ik via internet renteberekeningen er op loslaat (zie andere topic) krijg ik ook altijd verschillen. Je bent afhankelijk van een te groot aantal invoerfactoren. Heb je eenmaal een vast getal kun je wellicht daar op doorborduren. Maar helaas kan dus niet. Was te proberen.

Ik heb geen volmaakte tool of een Excelbestand kunnen vinden waarbij alle factoren voor een exacte berekening kunnen worden ingevoerd. Ook doen banken het iedere keer weer op hun eigen manier.
Deze factoren zouden verplicht in ieder contract moeten staan.
De ECB bemoeit zich overal mee, maar ze kunnen daar geen standaarden voor vastleggen.:evil::evil::evil:
 
Laatst bewerkt:
Ben ik niet met je eens. De vraag in post 1 is overduidelijk. Kan het ja of nee en is er een uitkomst te produceren? Het antwoord is, het kan en vrij nauwkeurig maar niet exact. 330,54 is een knappe prestatie.

De andere draad is ook niet vaag, immers je gaat met iets aan de slag en dan heb je altijd zaken die niet zo zijn en lopen zoals je denkt en zou willen. Waarom is er er bij een berekening met een "goede" tool met dezelfde voorwaarden een andere uitkomst dan de bank die geeft. Iedere klant/consument heeft bij een hypotheek, lijfrenteberekening e.d. recht op een berekening die hij of zij kan volgen en kan reproduceren!

Wat kan moet daar zo moeilijk aan zijn. Het begint met alle voorwaarden/variabelen op een rij te zetten. Dan maak je dat standaard/uniform voor alle financiële instellingen en maakt dezelfde afspraken over renteberekeningen en wanneer deze geboekt worden. Deze instellingen kunnen wel een financiële bijsluiter van zes A4 produceren maar een fatsoenlijke deugdelijke berekening kunnen ze niet aanbieden!

Maar goed in Nederland is het momenteel zo dat er nog weinig mensen zijn die interesse hebben voor hun vak. Op de stoel blijven zitten, niets doen en aan het eind van de maand wel een hoop geld beuren. Heb je een kritiek, suggesties, verbeterpunten dan proberen ze het eerst door te schuiven, lukt dit niet krijg je van de standaard antwoorden, waarbij niet op de inhoud van jouw brief wordt ingegaan. We kunnen er niets aan doen! Ze kunnen er wel wat aan doen maar dan moeten ze aan het werk...!:eek:
 
Laatst bewerkt:
Bij mij komt het binnen dat het niet eens gaat om of die vraag wel of niet duidelijk is, maar het komt vooral binnen dat we maar raden moeten wat de achtergrond van de vraag is.
Later komt het uit een hoge hoed....
Komt bij mij niet prettig binnen, ook al ben ik uiteraard niet "verplicht" een deelname te leveren voor deze vraag... dit weerhoudt me er zeker van om er inhoudelijk op in te gaan.
In zekere zin sluit ik me bij alphamax aan.
Ik ga nu andere leukere dingen doen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan