• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wachtwoord op tabblad bij sluiten bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

davylenders123

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2010
Berichten
902
Heb een Excel bestand waar meerdere tabbladen in zitten.
Op 1 tabblad zit er een wachtwoord.
Om te voorkomen dat ze het wachtwoord terug vergeten op dat 1ne tabblad te zetten, wil ik zorgen dat bij sluiten van het bestand het wachtwoord er automatisch terug op komt.

Dit kan door de de Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel as Boolean) maar weet niet hoe de code hierin opgebouwd moet worden voor 1 bepaald tabblad te kunnen vergrendelen met wachtwoord.
 
Dat kan zo:
Code:
Sheets("Blad1").Protect "HetWachtwoord"
 
edmoor

Bedankt voor je snelle reactie
Deze doet wat hij moet doen.

Enkel wordt er nu bij sluiten gevraag of je het bestand wil opslaan .
Kan je deze melding omzeilen, want als ze hier nee nemen dan is het wachtwoord er niet opgezet.
 
weet je zeker dat je dat wilt? als mensen namelijk uit een bestand willen zonder op te slaan omdat ze iets fout hebben gedaan (bijv een formule gesloopt) dan forceer je dat er opgeslagen wordt en dan je sheet dus (formule) fouten bevat.

je moet altijd oppassen met dit soort verplichtingen.
 
roeljongman

Ben me bewust van het gevaar dat hierin schuilt.
Maar het bestand zonder wachtwoord centraal hebben staan is niet wenselijk.
En heb altijd een back up versie staan die up to date is.
 
Als ze daar Nee antwoorden staat ook nog steeds het wachtwoord erop.
 
Heb het net geprobeerd en je hebt keuzen opslaan of niet opslaan.
Als ik niet opslaan kies en het bestand opnieuw open dan staat er geen wachtwoord op het tabblad.

Deze code staat in Thisworkbook

Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
 
Sheets("Bron").Protect "59865"
    
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Dan zou dat wachtwoord er in eerste instantie al niet op staan.
 
Waarom stel je een bestand ter beschikking aan gebruikers die er niet in mogen werken vanwege een wachtwoord ?
Waarom geef je bepaalde medewerkers niet een bestand, waarvan de gegevens bij opslaan ook in een ander bestand (voor anderee medewerlkers) worden opgeslagen. ?
Je kunt zelfs op basis van de inlognaam alle gewijzigde gegevens in een bepaald werkblad herstellen voordat het bestand wordt opgeslagen. Niks nie wachtwoord nodig.
En wat te doen als een gebruiker macro's uitschakelt ?
 
Laatst bewerkt:
Het is een bestand waar ze enkel het eerste tabblad van mogen kunnen bewerken.
2de tabblad staan gegevens in die ze via drop down in eerste tabblad kunnen gebruiken.
Gegevens in 2de tabblad moeten ze wel kunnen raadplegen dus ook in zelfde bestand beschikbaar zijn.
 
Dan bescherm je toch gewoon enkel het tweede tabblad met een wachtwoord. Dan kunnen ze dat wel bekijken maar niet bewerken. Ook als er een wachtwoord op zit kan de keuzelijst gebruikt worden in een invulblad.

Ik begrijp je probleem misschien niet helemaal.


Xharx
 
Het 2de tabblad is ook beveiligd met een wachtwoord.

En beperkt aantal personen kent dat wachtwoord om aan het 2de tabblad wijzigingen te kunnen aanbrengen.
De andere mogen in geen geval wijzigingen kunnen aanbrengen in 2de tabblad.

Wat ik wou was als ze het wachtwoord eraf halen om wijzigingen aan te brengen , dit er niet vergeten terug op te zetten.
Want dat gebeurt nogal eens als ze het opslaan zonder eerst het wachtwoord er terug op te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan