• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VLOOKUP tabel, altijd in de kolom A ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
431
BestandA en BestandB
Vanuit BestandA iets opzoeken in BestandB


Meestal maak ik in beide bestanden een 'hulpkolom' aan, invoegen nieuwe kolom A
Daar combineeer ik enkele cellen - zoeksleutel (door enkele cellen te combineren krijg ik een unieke sleutel zeg maar. In mijn geval kan het niet anders)

VLOOKUP vanuit BestandA Kolom A in BestandB
IFERROR(VLOOKUP(A2;BestandB!$A$1:$P$10019;12;FALSE);"")

Ik weet niet beter... Ooit aangeleerd dat de zoeksleutel kolom altijd in kolom A moet komen.

Klopt dat?

Ik bedoel, zou het b.v. ook mogelijk zijn om in beiden de kolom met de 'zoeksleutel' (ik weet even geen ander woord ervoor) in b.v. kolom 26 (Z) te plaatsen?
Hoe zou de formule dan moeten luiden?
VLOOKUP(Z2;BestandB! ... tja, maar dán?

Thanks!
 
Altijd in kolom A is niet nodig, maar standaard kan VERT.ZOEKEN/VLOOKUP niet "naar links" kijken.

Dit zou gewoon moeten werken als je de waarde in Z2 op wilt zoeken in kolom A van bestand B en de 12e kolom wilt teruggeven als zoekresultaat:
Code:
=IFERROR(VLOOKUP(Z2;BestandB!$A$1:$P$10019;12;FALSE);"")
Plaats anders een voorbeeld.
 
Altijd in kolom A is niet nodig, maar standaard kan VERT.ZOEKEN/VLOOKUP niet "naar links" kijken.

Dit zou gewoon moeten werken als je de waarde in Z2 op wilt zoeken in kolom A van bestand B en de 12e kolom wilt teruggeven als zoekresultaat:
Code:
=IFERROR(VLOOKUP(Z2;BestandB!$A$1:$P$10019;12;FALSE);"")
Plaats anders een voorbeeld.

Hartelijk dank!

De truc was/is dat ik eigenlijk dus in beide bestanden de waarden waarop gezocht moet worden in kolom Z wil hebben.
Met andere woorden, vanuit bestandA kolom Z, zoek in bestandB kolom Z.
Maar of dát kan...?

Vermoedelijk niet, dan is dat gewon pech.
Nooit geschoten, altijd mis.
 
QUOTEN is niet nodig, gebruik de veel grotere knop "reageer op bericht" of tekstvak "snel reageren" onderaan. Forumetiquette.

Lees mijn laatste opmerking of handtekening s.v.p.
 
Bijgaand bestandje.

Toelichting:
De waarde waarop gezocht wordt staat in kolom Q (zowel in 'bestandA' als 'BestandB')
In bestandA is de kolom 'Profit' leeg
Die gegevens moeten gehaald worden uit bestandB - kolom G

Geen idee of het op deze manier lukt.

Weet ook niet of de 'lege kolommen' (tussen de gegevens en de zoekwaarden) toegestaan zijn, of dat alles aaneengesloten moet zijn.

Thanks.
 

Bijlagen

  • Excel-testbestand-19062022.xlsx
    131,8 KB · Weergaven: 3
Er zijn 2 alternatieven voor VLOOKUP.

voor office 365 gebruikers is er de nieuwe functie XLOOKUP (X.ZOEKEN) die het links zoeken probleem niet heeft en waar je ook meteen een vervangende waarde voor N/A kan worden ingegegen
Code:
=XLOOKUP(Q2;BestandB!Q:Q;BestandB!G:G;"";0)


voor eerdere versies werkt INDEX en MATCH(VERGELIJKEN) combinaties
Code:
=INDEX(BestandB!G:G;MATCH(Q2;BestandB!Q:Q;0))
toen ik nog met oudere versies werkte gebruikte ik vert.zoeken bijna nooit meer, vanwerge al dat tellen of je nu kolom 7 of 8 moest hebben. voordeel van index and match is dat je alleen de zoekkolom en de resultaatkolom opgeeft.
je ziet dus onmiddelijk dat je resultaat uit kolom G komt ipv dat je moet gaan interpreteren op basis van alle geselecteerde kolommen.

sinds X.zoeken er is gebruik ik die altijd omdat die hetzelfde doet en nog makkelijker is in gebruik dan index and match omdat die x.zoeken ook de "indien niet gevonden / if not found" parameter heeft en de iferror dus overbodig is geworden.
 

Bijlagen

  • Excel-testbestand-19062022.xlsx
    155,7 KB · Weergaven: 9
1 woord: Fan-tas-tisch!

Hartelijk dank.

Ik heb 365, maar was, tot nu toe, niet bekend met XLOOKUP.

Werkt perfect.
Schitterende oplossing, scheelt inderdaad dat 'telwerk' ...
kolom nummer 15 of nee, toch 14... eh even opnieuw...

Nogmaals hartelijk dank, echt top.

Hele nieuwe blik op VLOOKUP!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan