Parameterquery in Access voeden via een keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hevoolst

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2007
Berichten
75
Goedenavond allemaal,

Hoe kan ik ervoor zorgen, dat de in te vullen waarde voor een Parameterquery uit een lijst komt, die je aanklikt, waarna de query wordt gedraaid. Zo’n mogelijkheid bestaat in het programma SAS Enterprise Guide, waarin je een prompt hebt met een lijst met waarden

Alvast bedankt voor het meedenken

Met vriendelijke groet,

Henk
 
Maak een formulier met een keuzelijst-met-invoervak. In de query verwijs je in de criteria naar die lijst als forms!formnaam.lijstnaam.

De qeury activeer bijvoorbeeld in de gebeurtenis bij dubbelklikken of met een knop op het formulier.
 
Blijf uit de buurt van dit soort oplossingen, maar regel alles vanaf je formulier. Pas dus de query aan met VBA, en gebruik in die query geen verwijzing naar een formulier.
 
Bedankt voor de waarschuwing. Welk risico loop ik, als ik de eerste oplossing volg?
 
Als je oplossing die xps351 voorstelt loop je niet echt een risico. Als je achteraf objectnamen op het formulier gaat wijzigen moet je wel eens checken of deze wijziging in de query is meegenomen. Aangezien men steeds meer naar low code projecten gaat zie ik niet echt het voordeel om hier te gaan programmeren, dat gaat de app hier alleen maar onnodig verzwaren.
 
De database, waar het hierover gaat, gebruik ik uitsluitend privé. Wordt ook niet door anderen gebruikt. Als ik in een van de tabellen of formulieren wat ga wijzigen, dan bekijk ik ook de query. Dan begin ik met oplossing van xps351. En als dat gelukt is, laat ik het weten.
 
Code verzwaart de applicatie, die zo al de neiging heeft van op te blazen. En als je de problemen kan oplossen zonder code is het een beetje gek om te gaan coderen, of het moet gaan dat je wil tonen dat je dat kan.
 
Ik blijf erbij: onzin. VBA maakt een applicatie beter, en heeft bij mij nog nooit een database (hoe kom je er bij dat het applicaties zijn?) opgeblazen.
 
Oracle, SQL server, MySQL, MariaDB, ... zijn databases, ze hebben back-up en roll-back systemen, log-files, uitgebreide beveiliging, onderhouds mogelijkheden (rebuild indexen/statistieken, ...), een uitgebreide mogelijkheid om de data te beheren via SQL, views, sequences, replicatie opties, always on systemen en nog veel meer opties voor databeheer, maar ze hebben geen mogelijkheden om UI formulieren aan te maken. Men heeft dus een extern programma nodig om een applicatie te maken (web of vast). Dat extern programma kan zelfs Access zijn.
Access is een applicatie ontwikkelsysteem waarmee je heel snel en gemakkelijk een user interface met formulieren en rapporten kan aanmaken . Access bezit een rudimentair tabellen systeem en slechts een beperkt eigen SQL dialect voor wie de gegevens niet in een externe database wil bewaren, maar heeft geen back-up en rollback systeem, gegevensbeveiliging (moet via front-end gebeuren, maar is nooit sluitend), index en statistieken beheer, enzovoort.
Ik hoop dat dit helpt om het onderscheid te begrijpen.
 
En wat heeft deze (voor een Access forum) onzin met de vraagstelling maken?
 
Ik antwoordde op jou vraag, maar idd je had daarvoor beter een nieuw topic gestart.
 
Ik heb geen vraag gesteld. Sowieso is het mijn topic niet, dus antwoorden hoeft echt niet :).
 
Dát is nou wat wij in Nederland een retorische​ vraag noemen. Nogmaals: deze onzin heeft niets met de vraag te maken, dus laten we ons alsjeblieft tot het onderwerp van de vraag​ beperken.
 
laten we ons alsjeblieft tot het onderwerp van de vraag​ beperken.

De laatste relevante vraag van TS was waarom hij van de door mij aangedragen oplossing moet wegblijven. Daar heeft hij nog geen antwoord op gekregen.
 
Dat heeft noella (min of meer) al in #6 beantwoord. Daarnaast zijn er meerdere voordelen om niet met formulierverwijzingen in queries te werken, zoals de leesbaarheid, en het feit dat je de query niet kunt zomaar kunt gebruiken als het bijbehorende formulier niet geopend is. Persoonlijk pas ik dus altijd via VBA de query aan vanuit de keuzelijst (met het QueryDefs object) zodat de query altijd correct blijft werken, ongeacht of het formulier er nog is of open is. Kortom: een stukje gebruikersgemak voor de gebruikers. Maar het nadeel is dus blijbaar (althans: bij de databases die noella maakt/gebruikt) dat de database superzwaar wordt. Gelukkig heb ík daar nooit last van (gehad).
 
Er is geen enkele reden waarom hij van de oplossing van xps351 zou moeten wegblijven.
 
het feit dat je de query niet kunt zomaar kunt gebruiken als het bijbehorende formulier niet geopend is

Dat is waar, maar als je de query speciaal maakt om als recordbron voor het formulier te dienen, zie ik het probleem niet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan