Wil ul/li niet weergeven op de site

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een punt wordt gebruikt in getallen met decimalen, bijv. 0.25
Code:
.overlay {
    rgba (192, 255, 128, 0.25);
}

Aan het eind van een css eigenschap komt een puntkomma!
De puntkomma mag worden weggelaten als het eerstvolgende teken een } is (spatie, tab of enter tellen niet mee). Bijv.
Code:
body {
    font-size: 14px;
    line-height: 1.4
}
Dat wist ik niet. Weer wat geleerd. ;) Niettemin is het natuurlijk een goede gewoonte om volgens de "regelen der kunst" te ontwikkelen, want dat kan nooit kwaad. :)
Zet voor een goede leesbaarheid elke eigenschap op een eigen regel, en zet overal een puntkomma achter.
Yep. En bespaar ook niet op toelichtingen/commentaar.
Noot. Er zijn diverse mogelijkheden om css kleiner te maken, de puntkomma voor een } weglaten is hier eentje van. Dit komt bij hele grote stylesheets ten goede van de performance. Dit is misschien iets om later naar te kijken (als de stylesheet groot is).
Ja, maar tjonge jonge als daar de winst van moet komen? ;)
 
Ja, maar tjonge jonge als daar de winst van moet komen?
Plaatjes kleiner maken, javascript comprimeren, css comprimeren, en soms wordt zelfs html gecomprimeerd. Het is prettig als een pagina binnen een paar seconden op het scherm staat. Bijvoorbeeld, ik gebruik een css framework van 200 kB, die is gecomprimeerd 162 kB. De browser hoeft dan 38 kB minder te laden en de vormgeving is sneller opgebouwd. Maar dit is alleen interessant bij grote bestanden.

Plaatjes kleiner maken is wel belangrijk. Soms zie ik websites met foto's van 4 MB (4000 kB), ik hou foto's op maximaal 100 kB (bij hele grote foto's verklein ik ze dusdanig dat de scherpte nog goed is).
 
Plaatjes kleiner maken is wel belangrijk. Soms zie ik websites met foto's van 4 MB (4000 kB), ik hou foto's op maximaal 100 kB (bij hele grote foto's verklein ik ze dusdanig dat de scherpte nog goed is).

De meeste afbeeldingen zij voor op een website 800x600 ruim voldoende.
Ik heb iemand die gewoon alles maar uploade en op de website zette. Vond ze het vreemd dat de server die zij had bij een hosting heel snel vol was en dat ze bij moest betalen.
Nu is ze over naar mij en heb ik haar uitgelegd hoe en wat. Beetje les gegeven, wel zo handig.
Ook een plug-in bijv. Smush kan helpen (als je Wordpress gebruikt natuurlijk) om daarna de afbeeldingen nog te laten smushen.
 
Zo gebruik ik als niet-Wordpress gebruiker de upload-class van Verot.net waarmee ik voor mijn site foto's in vier verschillende formaten genereer.

Het aantal en de formaten en verhoudingen is bij mij instelbaar in een configuratie.
 
Laatst bewerkt:
Behalve het formaat (px) bepaalt de compressie van een foto aanzienlijk de bestandsgrootte.
Een foto van 800x600 px (niet-gecomprimeerd: 1,4 MB) wordt met JPG compressie (quality 80%) ongeveer 10 keer zo klein.
Meestal zijn de gecomprimeerde foto's op een website mooier dan de oorspronkelijke.
 
Daar heb je helemaal gelijk in, daarom gebruik ik dus ook Smush. Scheelt enorm in de compressie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan