Welke 802.11.. M.2 WiFi + Bluetooth 5 Combo Adapter?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kostenzer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
2.474
Hallo,

In mijn Asus laptop met een Ryzen 7 zit een Qualcomm Atheros QCNFA435 AW-CB231NF Wifi + bluetooth kaartje. Ik ben er niet kapot van. BT stopt er soms mee. Dus wil ik een ander kaartje aanschaffen.
Ik zocht op 802.11 M.2 WiFi + Bluetooth 5 Combo Adapter. Dan wordt je doodgegooid met allerlei Wifi kaartjes.
Reviews bekijken maakt het er niet gemakkelijker op. Intel is een zeer prominente aanbieder. Alleen daar al zie ik door de bomen het bos niet meer.
Er zijn goedkope kaartjes en dure die aanbevolen worden. Ik zie de verschillen niet in prestatie.

Op dit moment overweeg ik een Intel Wi-Fi 6 AX200, niet voor de prijs maar vanwege BT5 en Wifi 6 met theoretische 2400 Mbit/s.
Ja de prijs is zeer interessant, maar die moet niet maatgevend zijn. Ik wil gewoon een goed kaartje. Anders wordt goedkoop uiteindelijk toch duurkoop.

Is er iemand die er meer van weet dan ik die de zaak voor mij kan verhelderen?

Alvast bedankt.

Rob
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Heb al een paar maal meegemaakt dat een ander wifi kaartje niet wil werken in een H.P. en COMPAQ laptop.

Met een mooi woord ... b.i.o.s. whitelist .

Deze laptop's aanvaarden enkel sommige modellen van wifi kaartjes .... h.p.'s weigeren soms zelfs kaartjes indien deze niet van h.p. zijn ...

Hou hier rekening mee.

Geen idee of ASUS zich ook bezig houdt met dergelijke praktijken.

Misschien eens opzoeken of uw "In mijn Asus laptop met een Ryzen 7 zit...." ook een dergelijke ingebouwde beperking heeft ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Kunnen ook andere oorzaken hebben dan alleen dat wifi/bt kaartje.

Draai eens via taakbeheer en nieuwe opdracht een perfmon /rel.
 
@VDK_P

Ik gebruik al jaren Asus en dat heb ik nog niet meegemaakt, maar.......In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Ik zal eens navragen bij Asus.

@Lange Pier
Alweer een commando waar ik nog nooit van gehoord heb: perfmon /rel
Is ook niet nodig want het resultaat was dat soms de win 10 update niet helemaal gegaan was als de bedoeling. Maar bij een nieuwere poging wel.
Dus gelukkig niets aan de hand.

Nu nog, wat is een goed kaartje?
 
Laatst bewerkt:
De Intel Wi-Fi 6E AX210 vPro gaat het hem niet worden.
Het zou al een Intel Wi-Fi 6E AX210 No vPro moeten zijn, maar die heeft geen m.2

Ik heb begrepen dat de vPro gebruikt maakt van de vPro chip van intel. Dit in de duurdere machines. Als die niet is moet de no vPro versie genomen worden. Dat qua prijs geen belemmering.
Maar is het een van de betere keuzes vandaag de dag, is de vraag.
 
Laatst bewerkt:
De vraag is niet waarom die niet, maar zijn er andere die beter zijn? Er is zo'n ongelooflijk grote keuze. Er zijn dus verschillen, alleen IK kan de verschillen in de functionaliteit niet op waarde schatten. Dus als er een betere is van welke serie of fabrikant dan ook, en alleen in dat geval, wordt het die Intel Wi-Fi 6E AX210 niet. Ik kwam toevallig op Intel uit. Waarschijnlijk omdat ze zo'n groot aanbod hebben. Dit bevestigt voor mij het idee dat er veel verschillen moeten zijn.

En ja, ik zag het nu ook dat die in M.2. is. Ik was teveel van de afbeeldingen uitgegaan, daar staat/stond een pci afgebeeld. https://nl.hardware.info/netwerkadapters.36/intel-wi-fi-6-ax210-no-vpro-m2-2230.610902

Het verschil tussen No vPro en vPro is me niet duidelijk. Als de duurdere beter is, voor dat tientje of minder verschil hoef je het niet te laten. Ik had ergens gelezen, wist ik nog maar waar, dat No vPro voor een systeem was zonder vPro chipset dus mijn Ryzen 7, en de andere met vPro chipset op het moederbord. Of was het net anders om, eigenlijk prijstechnisch logischer. Nu weet ik niet wat det vPro inhoudt. Ik heb gezocht, maar geen antwoord gevonden dat het mij duidelijk maakt.
Het is voor mij geen kwestie van besparen, maar weten waarom je welke keuze maakt.

@VDK_P
Asus bevestigde me dat ze niets uitsluiten. Ik bedenk me net, had ik maar ook naar het No vPro en vPro "probleem" ook gevraagd. Wellicht dat ik dat alsnog doe.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan