4 schijven in raid 5 overzetten naar andere nas

Status
Niet open voor verdere reacties.

dizw

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2022
Berichten
13
In de Thecus N4520 zitten 4 schijven van 2TB de nas start niet meer op en kan je ook niet meer benaderen.

Mijn nas een N4200Eco zitten 4 schijven van 4 TB ook in raid 5.

In denk dat beide nassen hetzelfde OS hebben.

Nu wil ik de data van de N4520 veilig stellen, door ze in de andere nas te stoppen.

In de N4200Eco staan de schijven in EXT4 net als de andere.

Kan ik de schijven er zo in stoppen, en blijft de raid dan intakt?

Moet ik nog wat instellingen wijzigen?

Alvast bedankt
 
de voeding is niet kapot?
 
De nas gaat wel aan, maar start niet door.
Kan hem niet benaderen. Kan hem wel pingen
 
Als een van de schijven een probleem heeft zou ie dan moeten doorstarten?
Tis maar de vraag of het plaatsen van de schijven in die andere NAS het systeem wel boot en of de RAID5 wel zal werken zonder een config die afgestemd is de UUID's van de schijven die uit een andere NAS komen?

Heeft Thecus een forum waar je op weg geholpen kunt worden met het herstel? Daar is veel meer specifieke kennis dan hier.

RAID5 is geen backup dat blijkt maar weer. Of heb je die wel?
 
De nas start ook zonder schijven niet op.
Het Thecus forum is niets meer.
Ik wist dat defecte nas raid 5 had met EXT 4 het OS is hetzelfde.
 
Meer zou ik ook niet durven te schrijven:
https://www.snbforums.com/threads/can-i-move-drives-from-a-failed-nas.2382/#post-14779
[FONT=&amp]In general the answer is NO. At least you want to treat it like a NO until you know for sure.[/FONT]

[FONT=&amp]1) If you were to replace the disks into another 3200Pro with the same firmware rev, then you should be fine. Its sometimes important to install the disks in the same order they came out of the old unit (disk 1=disk1). Make sense?[/FONT]

[FONT=&amp]2) If you are migrating to a new NAS, I would use an abundance of caution before installing the disks int the new unit, [/FONT]even of the new NAS is Thecus[FONT=&amp]. Most NAS products will want to reformat the disks very quickly after detecting disks that don't belong there.[/FONT]

[FONT=&amp]So, I would highly recommend you backup your NAS data to another destination.[/FONT]
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat idee had ik ook.
Ik hoopte eigenlijk dat de werkende nas de grote van de schijven zou aanpassen.
En de data zou laten staan, of de optie zou geven.
Maar ik durf het niet aan.
(Oude nas is van kennis en geen backup)
 
Tja, naar een recovery bedrijf? Dat gaat die kennis flink geld kosten. Hij zou wel een prijsopgave kunnen vragen en dan kijken f hij dat er voor over heeft.
 
Data is belangrijk, geboorte e.d.
Misschien software om data er af te halen.
Denk dat besturingssysteem van oude nas defect is,
Ga proberen die te herstellen.
 
Kun je images maken van elke schijf?
Heb je wel een flinke backup schijf voor nodig.
Nieuwe software zou wel eens de RAID niet kunnen herkennen wat betekent dat als je ze in de RAID5 probeert te zetten dat gebeurt wat er als laatste vette regel in #6 staat.
 
Images zou wel kunnen.
Als de nas zou kunnen doorstarten, kan in de data veilig stellen.
Er staat ongeveer 800gb op.
 
ik zou 1 schijf in een andere computer erbij hangen en kijken of ik data kon redden.
Geen garantie maar dan probeer je iets.
Je hebt nu ook niks dus dat kan alleen maar meer worden.
 
Kan schijf in externe reader stoppen en kijken of er iets op staat.
Ga nog effe zoeken, of thecus vragen voor oplossing
 
Als in een RAID 5 één disk kapot zou zijn moet het nog wel te redden zijn
RAID 5 - Striping with divided parity

De techniek die gebruikt wordt bij een RAID 5 set is vergelijkbaar aan die van een RAID 4 set. Er is echter een heel belangrijk verschil. Waar er in een RAID 4 set, 1 schijf wordt gebruikt voor de pariteit, worden de pariteitsblokken in een RAID 5 set verdeeld over alle schijven in de array. Omdat de blokken nu tegelijkertijd te lezen/beschrijven zijn gaat het lezen/beschrijven veel sneller. RAID 5 is dus eigenlijk RAID 0 in combinatie met de pariteit-data voor de veiligheid. Het is een combinatie van snelheid en veiligheid. Je snapt waarschijnlijk wel dat dit één van de veelgebruikte RAID-sets is in de huidige netwerkomgevingen. RAID 5 wordt echter niet door alle controllers ondersteund, maar als je je goed laat adviseren, zal dit geen problemen veroorzaken. Er zijn minimaal 3 harde schijven nodig om een RAID 5 set te maken.

-Deze methode geeft de meeste ruimte met de minste hoeveelheid schijven.

-De veiligheid is even groot als bij RAID 1 alleen is de performance beter.

-Er mag maar 1 schijf falen in het gehele array.

-Array is qua performance niet aanbevolen voor Database intensieve applicaties.

-Wanneer 1 schijf faalt werkt het RAID 5 array zeer traag.

Bron
 
Hallo

is een vermoeden , maar mits je toch ergens moet beginnen , en wat ik dus als eerste zou controleren .....

Controleer of de h.d.d.'s wel nog goed zijn.

Aansluiten op u.s.b. --> sata dongle met eigen hun voeding , en tevens controleren of deze wel nog spindelen.

Veel voorkomend defekt ---> kortsluiting overspannings beveiligings (diode) op printplaat h.d.d die sneuveld.

De harddisks worden vermoedelijk allemaal gevoed via dezelfde spanningsrails ... als er dus 1 harddisk in kortsluiting is ...

Een langzaam sneuvelende h.d.d. ga ik niet van uit , daar er voorafgaand meestal de nodige waarschuwingssignalen (smart) zijn ...


P.s.:

In reply # 2 wordt aangehaald --> "de voeding is niet kapot?" , zou ik eerder zeggen --> zijn alle voedingsspanningen nog o.k. (controleren multimeter)


Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.


Peter
 
Het probleem zit niet in de schijven.
De nas start niet door, met of zonder schijven. Ze geven geen error melding.
De data redden is het belangrijkste.
Volgens mij zit er weinig verschil tussen de 2 nassen. Alleen schijf merk/grote.
OS is hetzelfde.
Anders met anders software programma
 
Heb je al geprobeerd om de NAS met een andere pc of laptop te verbinden?
Kun je dan wel bij de data?
Hoe weet je 100% zeker dat ie niet doorgestart is? Krijg je daar melding van?
Er is iig een of andere verbinding anders zou je hem niet kunnen pingen....
Voor de zekerheid dit uitsluiten.
 
Je zet hem aan, dan gaat power branden en netwerk knipperen.
Voor de rest gebeurd er niets.
Dit met en zonder schijven.
 
Obv deze waarneming zou je denken... hij doet het, maar dat zou ik wel erg kort door de bocht vinden, immers icm jouw pc is het NOK.
Je gaat helaas niet in op mijn vraag of je het al op een andere pc gecheckt hebt.
Kun je hem DAN via het ip adres benaderen of via de netwerkomgeving?
Heeft de NAS fabrikant een netwerkverbindingstool die het verbinden ondersteunt?
Weet je zeker dat er een upgrade in Win10 zit die het zichtbaar maken dwars zit?
Kun je hem op een pc met Win 7 of Linux wel zien (als je die hebt).
 
Heb het op Linux (Ubuntu) en andere pc ander OS via netwerk, en X-kabel, resultaat hetzelfde.
De Nas gaat niet verder dan pw-led en netwerk.
Ook netwerk al reset gegeven, krijg hetzelfde ip
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan