Golvend hol geluid bij concertopname in kerk met Olympus LS-P4

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fonsaudio22

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jul 2022
Berichten
2
Ervaar storend golvend hol geluid bij opname in kerk van zang en orkest met Olympus LS-P4. Wat doe ik verkeerd ?

Heb op apparaat limiter ingesteld, niet te breed stereo en 3e microfoon (centraal) op off. Kan iemand mij helpen ? Ben op ontdekkingsreis met dit apparaat.
 
Geluid er om heen meer afschermen d.m.v. een simpele parabool en daar het apparaat in opstellen?
Hier doen ze het met een mobieltje zelfs.
Google er zelf eventueel op verder, je hebt mogelijk wel een lead want parabolen worden bij richtmicrofoons veel gebruikt.
 
Dat is een ook uitdaging, een koor in een kerk. Daarbij is die Olympus recorder meer een dictafoon, niet gemaakt voor dit soort opnames.

Begin met het opname level op 'Manual' te zetten. Bij andere standen is er een automaat actief die het opname niveau continue verandert, dit resulteert in het golven waar je over schrijft.
Die Limiter zou ik uitzetten, zet het opname niveau gewoon zacht genoeg zodat er geen oversturing plaats vindt. Als bestandsformaat kies je: [44.1kHz/24bit] PCM.
Ook moet het apparaat waarschijnlijk dichterbij worden geplaatst. Als het lukt, op een statief, 2.5 mtr hoog, dichtbij de dirigent, en schuin naar beneden gericht.
Parabolen zijn hiervoor niet geschikt.
 
Kort bij is idd een parabool zeker niet geschikt, dus proberen wat het best werkt, er zijn iig suggesties om mee aan de slag te gaan.
 
Dank voor reactie ! Ga ik proberen. Had ik beter een ander compact audiorecordertje kunnen aanschaffen voor mijn favoriete plaats van opnemen nl. de kerk ? Niet om enige religieuze binding maar omdat juist vaak het ruimtelijke geluid mij zo aanspreekt. By the way, ik heb in verleden veel concertopname gemaakt in kerken met Nakamichi 550. Heb daar mooie resultaten mee bereikt en veel plezier aan beleefd. Nu dus heel wat compacter, maar zeker nog graag mooi resultaat bij gewenst…. Vandaar mijn nadere vraag. Ben benieuwd naar uw reactie.
 
Fons, ik heb je een privebericht gestuurd. Of eigenlijk 3..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan