Een eerste website maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga ervanuit dat je het bericht hierboven op een pc typt.
Klopt.

Pak dan met je muis de rechterkant van de browser en sleep de muis naar links zodat de browser smaller wordt.
Dat had/heb ik gedaan, maar bij mij verscheen er geen wit vlak zoals op die afbeeding van jou te zien was. Bij mij is gewoon bovenaan in witte tekst een horizontaal menu te zien met de tekst "Home", "Inhoudsopgave", Over Aartjan van Erkel" en "Contact". Ik heb niet ontkent wat jij schreef, maar alleen geschreven dat dit bij mij niet zo was. Wel heb ik jouw opmerking letterlijk aan Aartjan van Erkel doorgegeven.

Website designers maken een website responsive zodat elke pagina op elk apparaat in elke browser op elk besturingssysteem goed wordt weergegeven. De website kijkt niet welk apparaat het is maar kijkt naar de beschikbare breedte van de browser (niet van het scherm). Ik kan mij niet voorstellen dat er nog website designers zijn die een website maken die niet responsive is.
Mogelijk is de website van Aartjan dan van voor die tijd? Ik gis maar wat, want ik ben geen website-ontwikkelaar. Daarbij komt, dat website-ontwikkelaar geen beschermd beroep is, volgens mij, en iedereen zich dus zo kan noemen. Op het internet blijkt dat ook. Aartjan is ook geen website-ontwikkelaar en pretendeert dat ook niet te zijn maar hij zal ongetwijfeld zijn website-ontwikkelaar op zijn/haar duvel geven en/of zichzelf vanwege te kort schietende controle. ;) Overigens zul je ook wel weten, dat ondanks het doen van je uiterste best er toch nog foutjes in het uiteindelijke product kunnen voorkomen. Daarom is een goede ontwerper/schrijver blij met de opmerkzaamheid van gebruikers/bezoekers/lezers, want zo kan een volgende versie beter worden.

Of ik nu bijvoorbeeld Chrome of Firefox op een pc, tablet of smartphone gebruik, de browser doet in alle gevallen hetzelfde, dit is (gelukkig maar) vastgelegd in specs.
Deze specificaties kende ik nog niet, maar ik heb een koppeling daar naar toe, nu wel vastgelegd in mijn handleidinkje voor mijzelf over websites maken.

Terzijde: Ik maak gebruik van o.a. Chromium als 'browser'. Deze biedt het voordeel dat Engelstalige pagina's automatisch worden omgezet in het Nederlands. Deze W3-specificatiepagina helaas niet. Kennelijk behoort die mogelijkheid (nog) niet tot de specificaties voor een website en/of 'browser'?

We dwaalden nogal af van het onderwerp, maar zolang een redacteur niet ingrijpt ... ;).
 
Laatst bewerkt:
bij mij verscheen er geen wit vlak

muis-aanwijzer.jpg klik afbeelding

(1) Pak met de muis de rechter zijkant van het browservenster.
De muis aanwijzer verandert in 2 kleine pijltjes.

(2) Klik op de linker muisknop en houdt die ingedrukt.
Beweeg de muis naar links terwijl je de muisknop ingedrukt blijft houden.

Op een gegeven moment is de browser zo smal geworden dat de vormgeving verandert in een smartphone layout.

dat website-ontwikkelaar geen beschermd beroep
Dit is totaal off topic en gaat niet over een website maken.

Aartjan is ook geen website-ontwikkelaar en pretendeert dat ook niet te zijn
Klopt, het is een standaard WordPress website met een standaard theme (vormgeving). Een redacteur is iets anders dan een designer ;)

Daarom is een goede ontwerper/schrijver blij met de opmerkzaamheid van bezoekers
Graag gedaan :thumb:

een koppeling nu wel vastgelegd in mijn handleidinkje voor mijzelf over websites maken
W3 is zeer zware kost en niet bedoeld voor dagelijks gebruik.
De 2 meest toegankelijke websites voor HTML, CSS, JavaScript, enzovoort... zijn (als voorbeeld HTML);

W3schools : https://www.w3schools.com/tags/default.asp
Mozilla MDN : https://developer.mozilla.org/html
 
Laatst bewerkt:
Op een gegeven moment is de browser zo smal geworden dat de vormgeving verandert in een smartphone layout.
Dat had ik ook al gedaan, maar ook op z'n smalst kreeg ik geen wit vlak. Maar laten we hier over ophouden; ik heb het aan Aartjan gemeld en verder is het aan hem, toch?

Een redacteur is iets anders dan een designer ;)
Is mij bekend, maar ik vind niets mis met m'n moerstaal en een 'moderator' is voor mij een redacteur en een 'designer' een ontwerper. ;) Ik bedoelde dus; zo lang de 'moderator' (voor Anglofielen) niet ingrijpt ...

W3 is zeer zware kost en niet bedoeld voor dagelijks gebruik.
Niettemin, beter mee dan om verlegen.

De 2 meest toegankelijke websites voor HTML, CSS, JavaScript, enzovoort... zijn (als voorbeeld HTML);

W3schools : https://www.w3schools.com/tags/default.asp
Mozilla MDN : https://developer.mozilla.org/html
De eerste is mij bekend. De tweede zal ik eens raadplegen.

Zullen we deze zijweg eindigen en het onderwerp van dit draadje weer eerbiedigen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan