Een eerste website maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

LarsG69

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2021
Berichten
5
Ik wil mijn eigen website gaan maken, maar ik ben eigenlijk helemaal nieuw in deze wereld.

Nu heb ik al onderzoek gedaan naar de verschillende manieren om een website te maken. Zo kwam ik Wix, Jimdo en JouwWeb tegen. Echter werden deze op veel plekken afgeraden en in vrijwel elk geval WordPress aangeraden.

Ik heb mij daarom verdiept in WordPress, maar ik zie dat je hier ook de keuze hebt uit verschillende soorten van WordPress.

Zo kan ik kiezen uit WordPress.com en WordPress.org. Kan iemand mij vertellen wat hier de verschillen tussen zijn?
 
Wordpress.org = Downloaden en zelf installeren op een webhosting met PHP en MySQL support.
Wordpress.com = Zelf kant en klaar door Wordpress geleverd, en door hun gehost.

Ikzelf raad aan om zelf hosting te zoeken, en daar zelf Wordpress op te installeren. Dat geeft meer vrijheid.

Maar misschien is het nog leuker om zelf een site te leren bouwen in HTML en CSS, JavaScript en later deze dynamisch te maken met PHP zodat je bijvoorbeeld inhoud kan opslaan en bewerken. Denk aan nieuwssystemen, gastenboeken, pagina's die je via een eigen gemaakt beheersysteem kan aanpassen, inlogsystemen voor gebruikers.
Het is misschien een flinke leercurve, het kost wel wat tijd maar het geeft je alle vrijheid, en geen verplichtingen met Wordpress. Combineren kan altijd.
 
Laatst bewerkt:
Systemen als Wix en Jimdo zal ik ook niet snel gebruiken.

Wat betreft WordPress kun je naar mijn mening inderdaad ook het beste voor WordPress.org kiezen.

Ik weet niet of je al een hostingpakket met domeinnaam hebt?
 
Kijk eens naar de handleidingen die ik ooit geschreven heb voor helpmij.
Wordpress bij een hosting: https://www.dropbox.com/s/g1fr38ue4b2ytl1/Wordpress installeren bij hosting.pdf?dl=0

https://www.dropbox.com/s/qijin7y3y8b9fn5/WP 1.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s/i072h84ehk66slc/WP test2.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s/7uhn1j8pyay7h3i/WP 3.pdf?dl=0

Alles over Wordpress, de verschillen tussen .org en .com en meer.

ps. plaatjes in de docu zijn al wat ouder, docu's zijn uit 2018, ik weet dat de directadmin ondertussen is veranderd in een wat betere omgeving. Maar dat maakt eigenlijk voor de handleidingen niet heel veel uit. Je krijgt in ieder geval een indruk over het hoe en wat.
 
Laatst bewerkt:
Onthoud wel dat Wordpress geen verplichting is. Er zijn tal van andere CMS-systemen, of je kan zelf gaan leren bouwen en programmeren.
 
Systemen als Wix en Jimdo zal ik ook niet snel gebruiken.
Wat betreft WordPress kun je naar mijn mening inderdaad ook het beste voor WordPress.org kiezen.

Ik weet niet of je al een hostingpakket met domeinnaam hebt?
Ja, een domeinnaam en hosting heb ik al aangeschaft bij Bluehost.

Zit er ook nog verschil in hoe moeilijk WordPress.com en WordPress.org zijn?

Kijk eens naar de handleidingen die ik ooit geschreven heb voor helpmij.
Alles over Wordpress, de verschillen tussen .org en .com en meer.

ps. plaatjes in de docu zijn al wat ouder, docu's zijn uit 2018, ik weet dat de directadmin ondertussen is veranderd in een wat betere omgeving. Maar dat maakt eigenlijk voor de handleidingen niet heel veel uit. Je krijgt in ieder geval een indruk over het hoe en wat.
Bedankt voor je hulp, maar deze handleidingen zien er inderdaad al best verouderd uit. Als ik Google op WordPress is het toch wel echt aardig wat veranderd.

Onthoud wel dat Wordpress geen verplichting is. Er zijn tal van andere CMS-systemen, of je kan zelf gaan leren bouwen en programmeren.
Snap ik inderdaad, maar programmeren is voor mij geen optie.


mod. berichten samengevoegd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, een domeinnaam en hosting heb ik al aangeschaft bij Bluehost.

Zit er ook nog verschil in hoe moeilijk WordPress.com en WordPress.org zijn?


Je kan op dit forum ook berichten wijzigen als je wat wilt toevoegen.

Beiden werken hetzelfde maar zelf geïnstalleerd geeft meer vrijheid.
 
Ja, een domeinnaam en hosting heb ik al aangeschaft bij Bluehost.

Zit er ook nog verschil in hoe moeilijk WordPress.com en WordPress.org zijn?

Top, dat je dat al hebt aangeschaft! Voor zover ik weet kun je vanuit het Bluehost dashboard erg simpel WordPress installeren. Dit hoef je dus niet helemaal handmatig te doen.

Zoals ook al gezegd in dit topic geeft WordPress.org meer vrijheden dan .com. Mijn voorkeur zal daarom gaan naar .org.
 
Geen programmeer ervaring. Je hebt wel een host provider, dus eigen emailadressen :)

Dan zou ik bij Wordpress.org een theme bekijken en wat in WordPress rondsnuffelen.
Daarna WP downloaden; bij je eigen host een database aanmaken (in control panel); en dan WP installeren.
Met de vele handleidingen gaat dit redelijk makkelijk, ook voor een beginner.

Voor zover ik weet kun je vanuit het Bluehost dashboard erg simpel WordPress installeren. Dit hoef je dus niet helemaal handmatig te doen.
Dit is erg makkelijk, het zou niet mijn voorkeur zijn. Ik heb een keer zo'n "installer" naar standaard installatie omgezet, de host installer bleek niet helemaal een standaard installatie die je zo 123 kan verhuizen naar een andere provider als je dit zou willen, maar misschien verschilt dit per provider.
 
Laatst bewerkt:
Top, dat je dat al hebt aangeschaft! Voor zover ik weet kun je vanuit het Bluehost dashboard erg simpel WordPress installeren. Dit hoef je dus niet helemaal handmatig te doen.

Zoals ook al gezegd in dit topic geeft WordPress.org meer vrijheden dan .com. Mijn voorkeur zal daarom gaan naar .org.

Persoonlijk raad ik de one-click installers af. Ik heb vaker gezien dat die zich automatisch updaten en een rotzooi aan mappen achterlaten.

Zelf installeren is een eitje met FTP.
 
Geen programmeer ervaring. Je hebt wel een host provider, dus eigen emailadressen :)

Dan zou ik bij Wordpress.org een theme bekijken en wat in WordPress rondsnuffelen.
Daarna WP downloaden; bij je eigen host een database aanmaken (in control panel); en dan WP installeren.
Met de vele handleidingen gaat dit redelijk makkelijk, ook voor een beginner.


Dit is erg makkelijk, het zou niet mijn voorkeur zijn. Ik heb een keer zo'n "installer" naar standaard installatie omgezet, de host installer bleek niet helemaal een standaard installatie die je zo 123 kan verhuizen naar een andere provider als je dit zou willen, maar misschien verschilt dit per provider.

Persoonlijk raad ik de one-click installers af

Oh dan, zal ik me daar ook eens in gaan verdiepen, bedankt voor je tip!

Wat wil je besteden op jaarbasis voor hosting?

Hosting heb ik al, volgens mij betaal ik nu ongeveer 120,- euro per jaar.
 
Het is niet bekend welk type website het gaat worden....
WP is niet geschikt als forum software, daar zijn betere voor :D
 
Zit er ook nog verschil in hoe moeilijk WordPress.com en WordPress.org zijn?
Mijn handleiding in deze is totaal niet verouderd, de verschillen bestaan nog steeds.

Hosting heb ik al, volgens mij betaal ik nu ongeveer 120,- euro per jaar.
Wow, dat is erg veel. Hoe groot gaat je website worden? En heb wat voor een pakket heb je hiervoor?
 
Laatst bewerkt:
Het is niet bekend welk type website het gaat worden....
WP is niet geschikt als forum software, daar zijn betere voor :D

Hoezo is WordPress niet geschikt?

Wellicht heb je hier wat aan: https://nolimitwebdesign.nl/website-met-forum-maken/

Hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een forum website kunt maken.

Als ik hier kijk zie ik ook MUUT en phpBB, maar zijn dat zo'n zoveel betere opties? Als ik die plaatsen zie ziet het er niet echt van deze tijd uit.

Wow, dat is erg veel. Hoe groot gaat je website worden? En heb wat voor een pakket heb je hiervoor?

Is 120,- per jaar zoveel? Ik vond dat eigenlijk wel meevallen. Als ik de prijzen zag bij andere hosting providers waren deze een heel stuk hoger.
 
Hoezo is WordPress niet geschikt?

.
Norbert had het over het opzetten van een (discussie) forum, zoals HelpMij is. Ik weet niet of dat is wat je zoekt. Maar WordPress is niet geschikt om als forum te dienen, net als dat je met een fiets niet over het strand kan rijden.

Voor een forum is phpBB prima geschikt.
 
Is 120,- per jaar zoveel? Ik vond dat eigenlijk wel meevallen. Als ik de prijzen zag bij andere hosting providers waren deze een heel stuk hoger.
Leg de je eisen niet meteen te hoog door een pakket te kiezen uit een gemiddelde rang? met een beginnende site kan je al prima van start kan met een basis-pakket.
Als ik bij BlueHost.com kijk heb je al een basispakket voor €2.82/maand. En dat is dus 33,84 per jaar.
Ik ben dus razend benieuwd wat je precies aangeschaft hebt voor die 120 euro?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan