Papegaai localiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

GerardX

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2022
Berichten
99
Ik heb een grote papegaai (blauwgele ara) die al een paar keer op de wieken is gegaan zonder zelf terug te keren.

Zou er iets bestaan of gefabriceerd kunnen worden waardoor ik haar in voorkomende gevallen kan localiseren? Het is geen postduif of trekvogel en t.n.t. bleek ze nooit verder weg dan een paar kilometer. Het mooiste zou zijn om een 'chip' te kunnen laten implanteren. Zo'n 50 jaar geleden had ik een horloge , dat je nooit hoefde op te winden noch een batterij nodig had omdat middels beweging (van de pols) het functioneren onderhouden werd. Wanneer ik contact zou kunnen maken met die 'chip' zou ik haar dan kunnen vinden.
 
Wat denk je van een chip die ze ook gebruiken voor honden en katten.
Ik heb bij de dierenambulance gewerkt en het kwam vaak voor dat vogels een chip hadden.
Moet je hem daarna wel goed registeren.

Verder ja, gps, maar die zijn nog niet heel klein, dus dat wordt lastig.
Maar eh, zorg er eerst voor dat je vogel niet kan wegvliegen. Misschien toch de vleugels wat inkorten.
 
Wat denk je van een chip die ze ook gebruiken voor honden en katten.
Ik heb bij de dierenambulance gewerkt en het kwam vaak voor dat vogels een chip hadden.
Moet je hem daarna wel goed registeren.
Ik heb mijn ara ook laten ' chippen', maar dat is om de eigenaar te kunnen achterhalen en het eigendomsbewijs te kunnen leveren middels het unieke ringnummer dat daar in staat, wanneer de ring door malafiden is verwijderd. Daarnaast heb ik ook een "Vogelpaspoort". Maar dat helpt allemaal niet om haar te vinden.

Verder ja, gps, maar die zijn nog niet heel klein, dus dat wordt lastig.
Maar eh, zorg er eerst voor dat je vogel niet kan wegvliegen. Misschien toch de vleugels wat inkorten.
Nee, ik heb pas besloten om een papegaai te nemen toen ik wist, dat ik die vrij zou kunnen laten vliegen (moet niet, maar moet kunnen) maar ze is (nu nog) niet voldoende getraind. Vervolgens heb ik ook gezocht naar eentje die op natuurlijke wijze door de ouders is groot gebracht en niet is "gepapt". Kortwieken vind ik dierenmishandeling (wil jij zonder essentiele ledenmaten verder?).
 
Dierenmishandeling is een zwaar woord. Kortwieken wordt vaak gedaan, ook door professionals.
Lees hieronder hoe en waarom.

Wanneer papegaai- en parkietachtigen in huis worden gehouden, is het aan te raden ze regelmatig te (laten) kortwieken. Kortwieken voorkomt niet geheel het vliegen van de vogel. Kortwieken houdt in het inkorten van de vleugels zodat ze niet meer onstuimig door het huis kunnen vliegen. Hij kan nog wel goed landen als hij van de tafel springt, maar zal niet makkelijk weg kunnen vliegen.
Leewieken

Vroeger werden vogels ook wel geleewiekt.
Bij het leewieken wordt het gehele vleugelkootje eraf gehaald. Dit betekent dat de vleugel definitief verminkt wordt en de vogel nooit meer zal kunnen vliegen. Leewieken is sinds 1-9-2001 dan ook officieel verboden.
Voordelen van kortwieken

Sommige mensen vinden het kortwieken van de vleugels zielig. Toch zijn er een hoop voordelen te noemen:

Minder kans om uit een open raam of deur vliegen.
Minder kans om zich minder snel te beschadigen door tegen ramen aan te vliegen.
Minder kans om per ongeluk op het gasfornuis of in een pan kokend water vallen.

Een bijkomend voordeel is dat de vogel meestal een stuk makkelijker tam te maken is. Zeker dominante of bijterige vogels die weg kunnen vliegen als je ze wilt pakken hebben op die manier de touwtjes in handen. Wanneer ze niet meer zomaar kunnen wegvliegen leren ze vertrouwen te krijgen in hun baasje.
Nadelen van kortwieken

Nadelen van kortwieken zijn er ook. Zo is het goed opletten dat de vogel in evenwicht blijft, en dat er aan de linker- en rechtervleugel precies evenveel wordt weggehaald. De vleugels moeten niet te kort geknipt worden, anders kan een vogel bij een val/sprong niet rustig landen. Een risico is dat er bij het knippen een zachte blauwe buispen geraakt wordt. Deze pennen bevatten nog bloed. Er kunnen bloedingen ontstaan die lastig te stoppen zijn.

Soms brengen we een vogel tijdelijk even in slaap door middel van gasnarcose. Deze narcose werkt snel en is ook snel weer uitgewerkt. Zo kunnen we rustig en goed de veren van de vleugels inkorten.
Hoe knippen

De belangrijkste aandachtspunten voor het kortwieken zijn:

Zorg ervoor dat de vogel goed vastgehouden wordt en dat de vleugel op de juiste wijze gespreid wordt.
Controleer voorafgaand aan het kortwieken op de aanwezigheid van bloedpennen.
Kortwiek beide vleugels en doe dit zo symmetrisch mogelijk.
Kortwiek uitsluitend de slagpennen en nooit de broekpennen.
Zorg voor steun voor nieuw ontwikkelende pennen door de naastgelegen pennen te behouden.
Verwijder zo min mogelijk pennen als mogelijk.
 
Dierenmishandeling is een zwaar woord.
Oke, maar het beperkt een vogel (waarvan de essentie "vliegen" is) wel. Wat nu als kindermishandeling of grensoverschrijdend gedrag wordt beschouwd, werd vroeger normaal gevonden. Wij zijn, voorzover mij bekend, het enige land waar het niet mogen scheiden van eieren en jongen van de oudervogels voor een bepaalde periode en per soort bij wet is geregeld (dat het zeer sterk aan handhaving ontbreekt, is een tweede).

Kortwieken wordt vaak gedaan, ook door professionals.
"Vaak" vind ik geen argument. "Professionals" jagen ook op dieren.
 
Zoek eens op micro gps, of daar een geschikte bijzit?
Bedankt voor de tip. Heb inmiddels op basis van die zoekterm wat rondgesnuffeld. Het bleek, dat hetgeen getoond werd feitelijk ontvangers zijn. Waarmee ik m'n papegaai zou moeten kunnen opsporen, hoeft niet klein te zijn, maar wel wat de papegaai bij zich moet dragen. Het probleem lijkt te zijn, de energievoorziening daarvoor.
 
Snuffel een dit soort systemen na, of ze commercieel zijn?
Met mini zonnepaneel zo te zien...
 

Bijlagen

  • afbeelding_2022-07-18_073556148.png
    afbeelding_2022-07-18_073556148.png
    95,7 KB · Weergaven: 123
Laatst bewerkt:
Snuffel eens dit soort systemen na, of ze commercieel zijn?
Ik was de Universiteit van Amsterdam al eens tegen gekomen in een oud bericht, dat ze 'trackers' voor vogels wilden gaan ontwikkelen. Bedankt voor jouw tip. Ik ga kijken of er iets aantrekkelijks reeds verkrijgbaar is.

Met mini zonnepaneel zo te zien...
Ja, ik had ook al bedacht, dat zoiets tegenwoordig logischer zou zijn, dan een batterij die steeds vervangen moet worden. Maar een energievoorziening die door beweging opgewekt wordt, zou nog logischer zijn omdat je dan het e.e.a. kunt impanteren. Maar vermoedelijk is deze gedachte haar tijd nog vooruit. ;) We zullen zien.

Inmiddels heb ik een e-mailtje naar IBED-UvA gestuurd met de vraag om nadere info.
 
Laatst bewerkt:
Ik was de Universiteit van Amsterdam al eens tegen gekomen in een oud bericht, dat ze 'trackers' voor vogels wilden gaan ontwikkelen.
Inmiddels heb ik een e-mailtje naar IBED-UvA gestuurd met de vraag om nadere info.
Helaas nog niets vernomen.
 
Kijk eens, en lees de commentaren eronder voor meer informatie:

[video=youtube;Gr5dRSwcusc]https://www.youtube.com/watch?v=Gr5dRSwcusc[/video]
 
Kijk eens, en lees de commentaren eronder voor meer informatie:
Bedankt voor het toesturen. Bij mij bleek ondertiteling helaas niet mogelijk. Niettemin vind ik dit toch een enorm apparaat en mijn vogel is (nog) niet zo tam.
 
In het filmpje zelf wordt niet zoveel gezegd. In de commentaren staat de naam van het ding > https://trackimo.com (kost €200,-) en dat het met een soort rugzakje op de vogel wordt bevestigd. Kleinere oplossingen zijn ook véél duurder. Op deze site bouwt iemand apparaatjes voor dieren van 7 tot 20 gram, kostprijs vanaf €700,- https://www.telemetrysolutions.com/about/

Een idee voor een betaalbaar alternatief: er bestaan bluetooth trackers voor verloren voorwerpen, die werken via een app op je mobiele telefoon. Het bereik van Bluetooth is niet zo groot, maar de truc van dit systeem is dat telefoons van andere eigenaars van zo'n tracker samen een netwerk vormen. Als de tracker (jouw Papegaai bijvoorbeeld) dan in het bluetooth bereik van iemand komt, krijg jij een bericht.
Maar dit systeem werkt pas goed wanneer er veel gebruikers in je omgeving wonen.

Voor Android: Tile Pro: https://www.thetileapp.com/en-us/store/tiles/sticker
Voor iPhone: AirTag: https://www.apple.com/airtag/
 
In de commentaren staat de naam van het ding > https://trackimo.com (kost €200,-) en dat het met een soort rugzakje op de vogel wordt bevestigd.
Ja, ik was deze al eerder tegengekomen. Er zitten twee haakjes aan die zich om een of meerdere veerpennen klemmen.
Kleinere oplossingen zijn ook véél duurder. Op deze site bouwt iemand apparaatjes voor dieren van 7 tot 20 gram, kostprijs vanaf €700,-
Stiekem hoop ik op iets te stuiten, dat ik zelf zou kunnen bouwen, wat veel in kosten zou kunnen schelen
Met name de nano-versie lijkt me interessant. In de loop van de dag ga ik daarop nog eens verder zoeken.
Een idee voor een betaalbaar alternatief: er bestaan bluetooth trackers voor verloren voorwerpen, die werken via een app op je mobiele telefoon.
Die dingen hebben helaas zo'n zakcomputer nodig, die ik niet heb, dus dat komt daar dan nogeens bij. Ik wil m'n papegaai niet dagelijks volgen, maar alleen terug vinden, mocht ze niet terug komen na wat rondvliegen.
Het bereik van Bluetooth is niet zo groot, maar de truc van dit systeem is dat telefoons van andere eigenaars van zo'n tracker samen een netwerk vormen. Als de tracker (jouw Papegaai bijvoorbeeld) dan in het bluetooth bereik van iemand komt, krijg jij een bericht.
Maar dit systeem werkt pas goed wanneer er veel gebruikers in je omgeving wonen.
Die kans lijkt mij klein. Maar de ontwikkelingen op dit gebied gaan hard. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan