phpBB-software installeren via LXTerminal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vaak wordt bij een Raspberry Pi de gebruiker pi als standaard gebruiker genomen, maar kies je voor bijv gerard dan moet de code daar uiteraard op aangepast moeten worden.
Ik dacht dat er nu een kwartje viel. Dus de eerdere "sudo"-suggesteie nu uitgevoerd met "gerard" i.p.v. "pi", maar dat bleek het ook niet te zijn. Vervolgens i.p.v, "www.data", respectievelijk "www.html", "var.www.html", "gerard.var.www.html" en "root.var.www.html" ingeklopt, maar alles leidde tot de melding "usermod: groep '...' bestaat niet:. :(
Tip: Oefen anders eens met een vrij simpele webdav- of webserver daar komen die basis element als rechten van "/var/www/html/" uiteraard ook al in voor zonder de rest v/d complexiteit erbij als je dat niet in 1x overziet, wat me vrij normaal lijkt als je er nieuw in bent.
Kun je daarvoor een "sudo"-commando geven dat ik letterlijk kan invoeren?
 
Laatst bewerkt:
HTML:
sudo usermod -a -G www-data gerard
sudo chown -R -f www-data:www-data /var/www/html
Probeer dit eens!
Wat doet dit?

En dit? (el-es)
Code:
ls /var/www/html
 
Laatst bewerkt:
En wat deed de 'usermod' regel?
En wat geeft de ls-regel?
 
Ik dacht dat er nu een kwartje viel. .....Kun je daarvoor een "sudo"-commando geven dat ik letterlijk kan invoeren?
Ik heb ca 2 jaar geleden mijn ervaringen voor het opzetten van een webdav server al een keer in een pdf op het forum gezet.
In het pdfje schreef ik nog; Een werkende https-webserver is een must om vervolgens met Webdav verder te kunnen.
Hopelijk kom je er dus hier mee uit.
Het zijn Debian gebaseerde systemen waar ik mee aan de slag was ,das de Raps Pi ook, maar Apache2 is universeel dus het moet in principe altijd werken. Soms kwam ik wel omissies tegen die simpel recht te zetten waren.
Je kunt lezen dat ik de data map altijd elders had staan en ik heb de code er op aan gepast, maar wel met de juiste rechten en ook dus als (data)webserver benaderbaar, dus ga verder met wat jezelf gebruikt en blijf dat ook in de code toepassen.
Succes.
 

Bijlagen

  • Het opzetten van een WebDav-gebaseerde-eigen-data-server.pdf
    366,2 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Welkom in Linux. Als je geen melding ziet en de commandoprompt vervolgens ziet (de 'shell'), dan is het gewoon gelukt.

Wat geeft dit precies?
Code:
ls -l /var/www/html
 
Je kunt lezen dat ik de data map altijd elders had staan en ik heb de code er op aan gepast, maar wel met de juiste rechten en ook dus als (data)webserver benaderbaar, dus ga verder met wat jezelf gebruikt en blijf dat ook in de code toepassen.
Succes.
Na de 1e alinea ben ik gestopt met lezen (vanwege al het 'jargon') want dit is kennelijk een verhaal voor echte 'insiders'. :( Sorry, maar je overschat(te) me.
 
Ben benieuwd naar de uitvoer van mijn laatste gevraagde commando. Dan moeten we zien welke group en user het heeft.
 
Je kunt toch ook de stukken opzoeken waar je problemen hebt? Dat lijkt me wel eerlijk gezegd wel handig/nodig om enigszins comfortabel met Linux te kunnen werken.
Ben zelf ook geen IT-er maar in principe gaat het om logische commando's en dat spreekt me als beta-er voormalig onderzoeker/PL wel aan en met wat zoek- & leeswerk, dus wel wat moeite nemen om me te verdiepen kom ik er in mijn cases wel uit.

Dus loop dit bijvoorbeeld eens na, zorg wel dat waar nodig het ook jouw locaties zijn, zoals vermeld was had ik daar eea aangepast:
Uiteraard moet de user wel bestaan, dus eerst adduser userHet kan zijn dat “sudo” nog niet werkt
Code:
usermod -a -G sudo user
Voor de zekerheid hier alvast
Code:
usermod -a -G www-data user
Want als de user basis qua rechten en sudo voor elkaar is zou de installatie zodra fouten moeten verlopen en gezien jouw problemen denk ik toch dat het daar ergens op rechten vast zit.

PS: Ik heb er voor mij zelf een verhaal van gemaakt zodat ik later makkelijker kan terug lezen hoe ik tot het resultaat gekomen ben. Tis voor mij ook geen dagelijks werk, maar zulke systemen werken hier al wel probleemloos vanaf 2011.
 
Laatst bewerkt:
Welkom in Linux. Als je geen melding ziet en de commandoprompt vervolgens ziet (de 'shell'), dan is het gewoon gelukt.
Oke, dat wist ik niet omdat ik t.n.t. altijd iets kreeg. Weer wat geleerd. :)
Wat geeft dit precies?
Code:
ls -l /var/www/html
"totaal 12" en op de volgende regel (ik weet niet hoe ik in m'n antwoord een harde 'return' kan creeren)
"-rw-r--r-- .1 root 10701 18 jul 04:36 index.html"
 
Laatst bewerkt:
Dat is duidelijk...
En een mapje hoger?
Code:
ls -l /var/www/

Je kan de uitvoer ook gewoon copy/pasten en tussen code-tags ( [ <> ] knop) plaatsen in dit forum. Dat is wat ik ook doe.
 
Dat is duidelijk...
En een mapje hoger?
Code:
ls -l /var/www/

Je kan de uitvoer ook gewoon copy/pasten en tussen code-tags ( [ <> ] knop) plaatsen in dit forum. Dat is wat ik ook doe.

Yep, dat is een vondst! :)

gerard@raspberrypi:~ $ ls -l /var/www
totaal 4
drwxr-xr-x 2 root root 4096 18 jul 04:36 html

Nu gelijk dan ook maar het volgende:
gerard@raspberrypi:~ $ gerard@raspberrypi:~ $ ls -l /var
totaal 102444
drwxr-xr-x 2 root root 4096 21 jul 06:36 backups
drwxr-xr-x 15 root root 4096 20 jul 18:42 cache
drwxr-xr-x 46 root root 4096 20 jul 18:42 lib
drwxrwsr-x 2 root staff 4096 27 mrt 05:33 local
lrwxrwxrwx 1 root root 9 4 apr 13:45 lock -> /run/lock
drwxr-xr-x 12 root root 4096 21 jul 09:09 log
drwxrwsr-x 2 root mail 4096 4 apr 13:45 mail
drwxr-xr-x 2 root root 4096 4 apr 13:45 opt
lrwxrwxrwx 1 root root 4 4 apr 13:45 run -> /run
drwxr-xr-x 5 root root 4096 4 apr 13:54 spool
-rw------- 1 root root 104857600 7 mei 19:29 swap
drwxrwxrwt 6 root root 4096 21 jul 09:11 tmp
drwxr-xr-x 3 root root 4096 18 jul 04:36 www

Moet nu even weg, dus volgende reactie komt later.
 
Laatst bewerkt:
Zo hé, dat is lef. Als root geïnstalleerd!!!!
Welke tutorial was dat? Dan weet ik wie ik moet aanschrijven.

Dan weten we in ieder geval dat www-data root moet zijn.
Dan moet je alle rechten hebben.
 
Laatst bewerkt:
Zo hé, dat is lef. Wow! Als root geïnstalleerd!!!! Welke tutorial was dat?
Niet die van mij... root login... idd not done zo....
Het chapter is sudo soms overgeslagen? .... of was sudo toch wel/niet geïnstalleerd/ wrs user geen rechten verleend...?

@Gerard: Toch meer met de basis eerst aan de slag? Koop een of ander Linux startersboek of leen het in de bieb en maak je vertrouwd hoe er met Linux gewerkt wordt, iig niet zo.....
Mss kom je er zo wel uit maar heb je ook werkelijk een idee wat je aan het doen bent?
 
Laatst bewerkt:
Geen idee, ik denk dat als Gerard de boel en beetje veilig wilt installeren toch maar met een schone lei moet beginnen, zoals de leerzame tutorial die ik gaf. Of lekker verder frotten met een onveilige set-up, en never en nooit dit van buiten naar binnen open zetten.

Deze tutorial dus: https://pimylifeup.com/raspberry-pi-lamp-stack/

Of als het je niet ligt, lekker Windows installeren en XAMPP. :p
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf dus geen IT-er en in een tijd, midden jaren 90 en de paar jaren er na, dat een Linux CD thuis downloaden met die telefoontikken onbetaalbaar was het ik een starterspakket Linux met Red Hat CD (RH 6) gekocht en ben daar autodidactisch aan de slag mee gegaan. Van een kennis kreeg ik daar na de Red Hat Linux Unleashed bijbel en me verder ontwikkeld. Zie me zelf nog steeds niet als expert, maar met deze basis en de doorontwikkeling ervan, gewend zijnde om onderzoek te doen, kom ik er meestal zelf wel uit. Heb slecht een beperkt aantal keren op forums aanvulling gevraagd omdat ik het echt niet wist of er te onzeker over was.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij bedoel je SElinux ipv sudo?
 
Zo hé, dat is lef.
Wat?
Als root geïnstalleerd!!!!
Denk je dat ik begrijp wat dit allemaal betekent?
Welke tutorial was dat?
Geen idee waar je allemaal op doelt, maar het zal wel cynisch bedoelt zijn, toch? ;)
Dan weten we in ieder geval dat www-data root moet zijn.
Als jij het snapt moet de oplossing naderen, toch?
Dan moet je alle rechten hebben.
Tsja, maar ondanks dat, heb ik die kennelijk (nog) niet.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan