Ruiterstroken voor hangmappen printen

Status
Niet open voor verdere reacties.

VanDam

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jul 2022
Berichten
4
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik heb ruiterstroken voor hangmappen van het merk SMEAD dat o.a. geleverd wordt door Jalema. Nu heb ik een sjabloon gedownload met 21 etiketten (3x7) via deze pagina:

Downloads - Archiefartikelen (jalema.com)

Wat ik dan krijg is dit: Sjabloon etiket ruiterstrook.PNG

Nu heb ik dit bestand opgeslagen, net als mijn Excelbestand met de data.
De bedoeling is om op elke ruiterstrook 2x dezelfde naam te zetten, dus op de bovenzijde en op de voorkant voor onze personeelsdossiers.

Ik heb de bestanden via Afdruk samenvoegen starten samengevoegd. Dit heb ik geprobeerd met Brieven, Etiketten en Adreslijst, maar allemaal geven ze dezelfde fout.

Overal wordt namelijk dezelfde naam ingevuld, dus het eerste record uit mijn Excelbestand.

Ik zag dat het commando voor Volgend record ontbrak en wilde dit handmatig toevoegen.

Nu heb ik dus op verschillende plekken via Regels <<Volgende record>> ingevoegd, naar het lukt op geen enkele wijze om twee dezelfde namen op 1 etiket te krijgen. Zelfs niet na het aanpassen van mijn Excelbestand.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Zie hieronder de voorbeelden:

Sjabloon etiket ruiterstrook 1.PNG

Sjabloon etiket ruiterstrook 2.PNG

Op welke plaats moet ik nu het commando Volgende record zetten? Het lijkt mij op 2 plaatsen, maar dan loopt de hele lijst door. Dan staat op etiket 1: naam 1 en naam2. Op etiket 2 staat: naam 3 en naam 4. Enz.

Hopelijk kan iemand hiermee helpen. Zoeken op internet levert geen oplossing. Telefonisch contact met Jalema en met de leverancier van de etiketten heeft ook niks opgeleverd. Zij melden dat Atlanta, de oorspronkelijke leverancier en maker van het sjabloon in 2010 (!) failliet is gegaan en blijkbaar heeft niemand daarna het sjabloon juist kunnen aanpassen.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum.
Welke versie van word heb je?
 
De versie maakt vermoedelijk niet zoveel uit; de samenvoeg techniek is de afgelopen jaren niet veranderd. Om te beginnen: post eens de bestanden die je gebruikt, want het ziet er inderdaad niet geweldig uit. Je hoeft, als je overal per etiket dezelfde naam wilt zien, maar één veld te gebruiken. Dus twee velden is niet nodig en een veld teveel. Het maakt Word namelijk niet uit hoe vaak je een veld gebruikt in een samenvoeging. Dus je kunt met één veld volstaan. Daarnaast moet je de code <Volgend Record> per etiket gebruiken. Dus als je 21 etiketten hebt, moet je 21 keer de code invoegen. En niet, zoals jij gedaan hebt, maar twee keer. Dus met deze kleine aanpassingen zou het moeten werken.
 
Ik snap inderdaad dat je de code 21 keer moet invoeren, dit was nog niet overal gedaan, maar ook na het invullen blijft het getob met het bestand en doet het niet wat ik wil.

Inmiddels heb ik via een omweg wel een tussenoplossing gevonden door zelf een heel nieuw etiket aan te maken. Maar volgens mij moet er een makkelijker manier zijn.
 
Volgens mij is er geen makkelijke manier in word.
Het lijkt erop dat word van links naar rechts en van onder naar boven scant naar «Volgende record».
Op de tweede regel, voorkant ruiter, wil je dat eigenlijk niet.

Dus heb ik het excel gegevens bestand aangepast.
Elke 3 regels (3 kolommen met ruiters) worden 1 keer herhaald.
Daarna worden de volgende 3 regels, 1 keer herhaald.
Zodoende past de data toch in het stramien wat word verwacht.
 

Bijlagen

  • helpmij vandam ruiterstrook.zip
    15,5 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Formule kan nog wat korter, in B2
Code:
=VERSCHUIVING(A2;-3*INTEGER((RIJ()+1)/6);)
 
Volgens mij is er geen makkelijke manier in word.
Dan ken je Word niet goed genoeg :). Want natuurlijk kan het makkelijk(er), en al helemaal zonder uitbreidingen in het aantal velden in Excel. Of Word. Om te beginnen: TS praat over 21 etiketten, maar als je de sjabloon download, dan is dat dus helemaal niet het geval. Voor de gebruik is het in de praktijk weliswaar een vel van 21 etiketten (7*3) maar in werkelijkheid zijn het er 84. En ja, dan krijg je hele rare zaken als je er mee gaat samenvoegen. Want die etiketten zijn bepaald niet identiek. En dus volslagen onbruikbaar. De reden?Elke cel in de sjabloon is een apart etiket. Dus de combinatie van drie cellen die één 'etiket' moeten vormen zijn er al drie. Daarnaast heb je lege cellen die tussen de etiketten zitten: óók een etiket. En tenslotte heb je lege rijen (cellen) tussen de 'etiketten': óók een etiket. En dan tikt het lekker door.

Dus zit er m.i. inderdaad niks anders op dan een nieuw etikettenvel te ontwerpen. Dat is niet zo'n ramp, want dat hoef je maar één keer te doen.En daarna is het vrij simpel werken. Als je dat etikettenvel gemaakt hebt, kun je dat prima samenvoegen met etiketten. Daarbij koppel je dan dus het (oorspronkelijke) gegevensbestand, zet het gewenste naamveld er drie keer in, zet de drie velden in het eerste etiket op de juiste afstand van elkaar, zodat ze op de juiste plek staan bij afdrukken, en kies dan Alle etiketten bijwerken om de rest van het vel te vullen met de velden en de code <Volgend record>.
En klaar is je vel. Geen gezeur, geen gepruts, nice and easy :).
 
Bedankt!

Dank iedereen voor het meedenken en reageren! En dank aan AccessGuru voor de bevestiging dat deze oplossing juist is. Het is inmiddels gelukt, al moet ik zeggen dat het heel lastig is om in het smalle deel van het etiket de namen in het midden te krijgen. Alleen de bovenste / bovenste 2 rijen hebben hier een beetje last van, maar de rest gaat goed. Blij dat het opgelost is :D
 
Ik gebruik altijd alinea-instellingen om tekst verticaal correct af te stellen (ruimte boven, ruimte onder). Daarmee kun je op puntniveau tekst instellen. Horizontale uitlijning zou simpel moeten zijn (tekst centreren).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan