VBA cursus boek in de Nederlandse taal.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ger19

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 sep 2021
Berichten
3
Ik zoek een Nederlands cursusboek VBA of een ingang via internet waar ik deze informatie kan vinden. Vroeger met Access gewerkt maar inmiddels al vele jaren met pensioen. Werk met vrijwilligers voor ouderen en wil voor het maken van een database gebruik maken van VBA.
 
Werk met vrijwilligers voor ouderen en wil voor het maken van een database gebruik maken van VBA.
Dat mag natuurlijk nooit het uitgangspunt zijn. Je moet streven naar een goed werkende database. Als dat zonder programmeren kan: prima. Kom je daar niet mee uit, dan kun je met ingebouwde macro's wellicht voldoende uit de voeten (het uitgangspunt van Microsoft), of, als je (bijvoorbeeld) flexibeler wilt zijn, dan ga je erbij programmeren. Voor de meeste taken is een boek nauwelijks nodig, en al helemaal niet als je vroeger wel eens geprogrammeerd hebt, want dan heb je de basis al wel in huis. Het gaat er dan vooral om dat je het programmeerproces snapt.

Als ik dit soort vragen zo lees, dan vraag ik mij dus gelijk af: waarom??? Steek eerst je tijd in het opzetten van een genormaliseerde, correct werkende, database voordat je tijd gaat steken in een programmeerboek.
 
Ik heb na jaren niet meer gewerkt te hebben met Access inmiddels een goed werkende database en maak daarbij gebruik van Macro’s. In principe is het inderdaad niet nodig om deze middels VBA aan te sturen. Men roept wel eens, je bent nooit te oud om te leren, ben inmiddels 77 jaar, en wil graag meer leren over VBA. Niet voor een carrière zoals je zult begrijpen, maar wel het scherp houden van de geest. En indien ik daarmee mijn huidige database, waar ik best wel trots op ben, misschien stabieler of professioneler kan maken dan geeft dat mij veel voldoening. Bovendien heb ik tijd zat en is er niets mis met een boek waar je snel op terug kan vallen.
 
Als je even zoekt vind je heel wat code voorbeelden op het internet. Veelal in het Engels, geef ik toe maar als je even met de rechtermuisknop klikt en de optie 'vertalen naar het Nederlands' kiest krijg je tegenwoordig best een goede vertaling.
 
En indien ik daarmee mijn huidige database, waar ik best wel trots op ben, misschien stabieler of professioneler kan maken dan geeft dat mij veel voldoening.
Een database wordt zelden stabieler van programmeren; stabiliteit komt door het fundament van de database: tabellen en Relaties. Ik maak eerder mee dat de db minder stabiel wordt van programmeren. In ieder geval wel kwetsbaarder. Het vergroot de kans op vastlopen. Maar laat dat je niet weerhouden :). Inderdaad is er niks mis met leren, en met (Access)databases kun je heel snel leuke dingen doen die zonder programmeren niet, of een stuk lastiger zijn. Of dat je database 'professioneler' maakt, is dan natuurlijk altijd nog maar de vraag. Een 'professionele' Access database is in mijn ogen een database die snel en stabiel werkt, en waar een (of meerdere) gebruiker(s) makkelijk en snel mee kunnen werken waarbij de kans op fouten (door de gebruiker) tot een minimum zijn teruggebracht. Een programma met een perfecte workflow, waarin de gebruiker zonder problemen mee kan werken.

Dat is nog best lastig; ik heb nog niet zo lang geleden een database voor het werk gemaakt waarvan ik dácht dat de gebruiker daar zonder fouten te maken doorheen kon lopen, maar ik kwam toch van een vrij koude kermis thuis: het bleek dat de gebruiker heel anders over de verschillende schermen dacht dan ik. En dat ze dingen deden die ik in eerste instantie niet had voorzien, en die (voor mij) ook totaal onlogisch waren om te doen. En waardoor er dus behoorlijke foute data in de database terecht kwam. Ondanks dat ik het systeem behoorlijk had dicht getimmerd. Als ontwerper/programmeur ben je soms geneigd teveel uit te gaan van de 'happy flow' waarbij de gebruiker nooit een fout maakt, en hij/zij dus netjes alle noodzakelijke schermen in vult. Uiteindelijk ben ik veel meer tijd kwijt geweest om het systeem wél waterdicht en foolproof te maken, dan met het opzetten van de onderliggende structuur.

De vraag of het nodig is om een database 'stabieler en professioneler' te maken kun je alleen beantwoorden als je het doel van de database weet, en de doelgroep. Maak ik een database puur voor eigen gebruik, dan ziet die er echt wel anders uit (zowel qua smoel als qua onderliggende techniek) dan wanneer ik hem voor iemand anders maak. In beide gevallen kan ik zeggen dat de database stabiel en professioneel is; in het eerste geval ben ik zelf de gebruiker en weet ik echt wel wat ik aan het doen ben. In het tweede geval weet ik dat niet, en zorg ik ervoor dat de gebruiker geen (of zo min mogelijk) fouten kan maken. Beide gebruikers zijn dan, als het goed is, even gelukkig met het product :).

Ik zou zeggen: begin eens met de Access cursus in de handleidingen sectie door te nemen; dan heb je al een aardig handvat waarop je kunt voortborduren. De link staat al in #2.
 
Als je echt een professionele database wil maken ga je zeker geen access tabellen gebruiken, maar kies je een professionele database als back-end waarmee je o.a. een deftige database en log back-up plan kan maken en de beveiliging kan instellen. Zoals ik het begrepen heb, ga je voor de fun van het programmeren, dus zou ik zeggen: laat je niet tegenhouden door 'professionele' bedenkingen en go for it. Leren doe je het best en meest plezant al doende.
 
Wow, Vroeg alleen naar een VBA boek in het Nederlands. NoellaG je hebt het helemaal begrepen. Bedankt allen voor de ontvangen informatie en adviezen.
 
Werk met vrijwilligers voor ouderen
Niet om het een of het ander, maar als je de database voor de vrijwilligers maakt, dan lijkt mij dat je wel degelijk rekening moet houden met de eindgebruiker. Als de database alleen door jou gebruikt wordt, dan is het dus, zoals ik al schreef, een heel ander verhaal. Dat je denkt dat ik er niets van begrijp (dat leidt ik af uit jouw laatste opmerking dat noella je wél begrijpt) is dan aan jou.

Ik hou je uiteraard helemaal niet tegen, en geef zelfs aan dat je prima kunt beginnen met de cursus in de handleidingen sectie. Naast de aangegeven tips kun je ook hier nog wel wat tips opdoen, ook over programmeren. Mijn ervaring met boeken is dat er eigenlijk geen slechte boeken meer zijn. Die zijn in de loop van de jaren ofwel door de uitgever uit de markt gehaald, ofwel in de loop van de jaren bij het herschrijven voor de verschillende versies zodanig verbeterd dat ze nu allemaal wel prima zijn. Mijn tip: ga naar een boekenbeurs of zo, of de Slechte, en koop een VBA voor Access boek van een (iets) oudere versie. Die zijn een stuk goedkoper dan boeken voor de nieuwste versies, en omdat er weinig veranderd in VBA, nog steeds actueel. Ik pak af en toe nog steeds VBA boeken voor Access 2003. En de voorbeelden daarin kan ik nog steeds bijna letterlijk overnemen. Zeker voor de basisbeginselen en technieken van het programmeren kun je daar prima mee uit de voeten. En voor de zaken die versiespecifiek zijn, kun je, als je bent ingelezen, de Help van Microsoft prima gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan