• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken uitbreiden met vervangen of laten staan

Status
Niet open voor verdere reacties.

ocrij

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jul 2022
Berichten
3
Ik heb een bestand met 2 bladen. Met de functie vert.zoeken kan ik gegevens in blad 1 laten wijzigen met gegevens uit blad 2. Dat gaat prima. Bijvoorbeeld: vervang de waarde van postzegelnr 3386 uit blad 1 met de waarde van postzegelnr 3386 uit blad 2. Maar komt hij dan een postzegelnr tegen in blad 1 dat NIET in blad 2 staat, dan zet hij als waarde neer #N/B. En dat laatste wil ik niet. Als een waarde NIET gevonden wordt, dan moet hij de oorspronkelijke waarde laten staan in blad 1. Is duidelijk wat ik bedoel? Het zijn duizenden regels met postzegelnrs in blad 1 die vergeleken moeten worden met maar slechts duizend regels die in blad 2 staan. De rest van de waarden in blad 1 blijft dan gewoon zoals het is. Wie kan mij hiermee helpen?
 
Welkom, goed gebruik is om een voorbeeldbestandje bij een vraag te zetten. Dan hoeven wij niet te gokken en krijg je meteen een specifiek antwoord.

Nu blijft het algemeen. Je kan om de de VERT.ZOEKEN functie een ALS.FOUT neerzetten. Hiermee kun je aangeven wat er moet gebeuren als een waarde niet gevonden wordt, bijvoorbeeld een verwijzing naar een andere cel.

Meer assistentie nodig: plaats een voorbeeld s.v.p.
 
Ik heb een bestand bijgevoegd. Hij moet dus kijken of de waarde van de cellen in kolom C van blad 1 voorkomen in kolom C van blad 2.
Als dat het geval is, dan moet in blad1 in kolom kleur de waarde komen uit blad 2. Vindt hij het nummer niet in blad 2, dan moet in blad 1 dit veld gewoon blijven zoals het nu is.
 

Bijlagen

  • testbestand.xlsx
    129,2 KB · Weergaven: 14
Opmerkingen:
- de waarde in kolom C zijn opgeslagen als TEKST, ook de getallen. In blad2 staan alleen maar getallen. Hier moest ik dus nog een extra stap voor in de formule inbouwen.
- Je kan niet EN een waarde in een kolom hebben EN een formule die naar die waarde kijkt. Ik heb dus een extra kolom ernaast gezet.

Formule voor E2:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(ALS.FOUT(--C2;C2);Blad2!$C$1:$D$1177;2;0);D2)
 

Bijlagen

  • testbestand (AC).xlsx
    171,5 KB · Weergaven: 11
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan