MacBook Pro Windows installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaxMac

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2022
Berichten
48
Ik zou graag Windows installeren op mijn Apple MacBook Pro.

Hoe begin je daaraan?

Mvg
 
Wat heb je al geprobeerd en gevonden?
 
Gebruik zoeken op Google icm de trefwoorden Windows 10 of 11 en jouw Apple MacBook Pro die of Intel of M1 type CPU is en je krijgt een overvloed aan artikelen hoe en wat...
Vooral of je een Intel of M1 CPU hebt maakt uit dat je bij M1 veel minder keuzes hebt. M1 werkt vnl of alleen met
Parallels Desktop en Intel kan ook met Boot Camp?
Dus nu zelf verder zoeken...
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad goed om te weten welke chip je macbook heeft. Zoals al aangegeven is het met een M1 chip een stuk lastiger(voor wat ik heb gelezen)
 
Bijft er dus over om voor jou te doen:
Google icm de trefwoorden Windows 10 of 11 en jouw Apple MacBook Pro M1 type CPU
Hoe spannend is dit...
https://www.google.com/search?q=Windows+10+of+11+installeren+op+Apple+MacBook+Pro+M1+type+CPU

Dan valt meteen iets op...
Er is echter wel een kleine kanttekening: een M1-Mac ondersteunt alleen de ARM-versie van Windows 11

Tja...
https://readyadvice.net/nl/hoe-installeer-ik-windows-11-op-m1-mac
Dus hier is een vraag; kun je echt Windows 10 of Windows 11 op je M1 MacBook installeren of niet. Ik bedoel, kun je letterlijk de virtuele machine of de bootcamp-assistent gebruiken om Windows 11 op M1 MacBook te testen of niet?Nou, het antwoord is simpel, het is ja als je de ARM-editie van Windows 11 of Windows 10 hebt

Inhoud

Voor die ARM Windwos moet je lid zijn van het zgn Insider programma van MS.
Niet? Er zijn omwegen, maar hoe betrouwbaar die zijn en je hebt zo te zien amper ervaring anders had je deze vraag niet gesteld, dit had je ook via Googelen kunnen vinden, dus daar ga ik geen energie insteken.
Deze materie is voor de doelgroep waar je inzit toch wel een hele steile leercurve, teveel om hier te gaan beschrijven.
PS: Misschien kun je nog een Macbook met Intel CPU (waar Win10 goed op kan draaien) voor een nette prijs kopen? Daar heb je geen Win10 type ARM voor nodig. Of je koopt een betaalbare 2ehands Windows laptop erbij?
 
Laatst bewerkt:
en misschien had je onze handleiding afdeling al ontdekt.

>>>klik<<<
 
Ik vraag mij af, of er iemand al Windows geïnstalleerd heeft op Mac Book Pro M1.
???
Zo te lezen niet dus. En de ervaringen ervan laten mij in het ongewisse.
 
Ik vraag mij af, of er iemand al Windows geïnstalleerd heeft op Mac Book Pro M1.
???
Zo te lezen niet dus. En de ervaringen ervan laten mij in het ongewisse.

Maar ik zie toch echt een hoop behulpzame reacties. Je kan het toch proberen op zijn minst?
 
Laatst bewerkt:
En de weblinks die aangedragen/terug te vinden zijn, zijn ook ervaringen.
Komen mss wat formeler over in een artikelvorm, maar dat zijn ze wel.
Op basis daarvan kun je prima een start maken, zorg voor goede back-ups van je al data, als je dat nog niet mocht hebben, anders heb je er een probleem bij...

Maar mss ben je er ook nog niet aan toe, is het nu een brug te ver, zou kunnen, gezien het ontbreken aan relevant resultaat die je ons uit Google zelf kon laten zien.
Want zelfs al zou iemand hier schrijven dat het gelukt is, als je dan daarmee aan de slag zou gaan, dan is bij gebrek aan ervaring elk probleem een groot probleem.
Dat kun je alleen maar verbeteren door autodidactisch aan het werk te gaan, zoals velen hier, (vooral?) ook zonder IT-achtergrond, dat ook gedaan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Spijtig ik had er meer van verwacht.

De absolute kennis ontbreekt omdat Windows gebruiker denken dat ze met Apple ook overweg kunnen en er nooit mee gewerkt te hebben.

Zal moeten wenden tot een ander forum waar mensen wel overweg kunnen met nieuwe Apple toestellen.

Alvast bedankt voor de rondleiding in Google lansschap waaraan ik een hekel aan heb.

Op deze mannier kan ik het ook. Dat doe ik niet.
 
Alvast bedankt voor de rondleiding in Google lansschap waaraan ik een hekel aan heb.
Ok.... das erg jammer want het biedt zoveel....
Toen ik Linux ging leren stond dit forum nog niet eens kon het amper iemand vragen en met telefoontikken was internet erg duur om er lang op bezig te zijn...
Dus ik heb een boek gekocht lijkt op dit boek:
https://www.bol.com/nl/nl/f/linux/30012159/
Als ik zie wat ik nu aan info/tips zo kan vinden, das zoveel meer dan toen.... maar ik redde het wel en als het nu met Google gedaan had, zou ik het ook gered hebben.
Op deze mannier kan ik het ook. Dat doe ik niet.
Je kunt het ook? Dat heb je niet bewezen..... dat je het ook zo kunt.....
Met de link die ik je gaf
https://readyadvice.net/nl/hoe-installeer-ik-windows-11-op-m1-mac
en als je de moeite neemt om een ARM-Windows iso te pakken zit te krijgen, wat imho met wat moeite wel zou moeten lukken, zou de route uit de link tot een werkende Windows om je M1 systeem moeten lukken.

Jammer dat je niet eens de moeite neemt om het te proberen, ook al is het niet verplicht om te doen wat wij schrijven, voelt, althans bij mij, hoe je onze input benadert/negeert, bepaald niet positief aan.

PS: Geen Apple ervaring... heus wel, heb er toch geregeld mee gestoeid.. juist vooral om de Apple gebruikers waar deze van was te helpen zijn problemen op te lossen..... en nu komt er toch geregeld een Macbook op de kringloop binnen en die maak ik weer helemaal in orde en ze vliegen vervolgens de winkel uit, jammer dat we er niet meer krijgen...
Oja, heb me ooit nog eens verdiept in Hackintosh, MacOS op een Intel PC waar Windows op draaide..... had het nog nooit eerder gedaan, heeft even wat tijd/verdieping gekost, had toen nog een full time job icm andere activiteiten, maar gelukt.... en het doel waar die persoon heb voor nodig had was ook geslaagd.
Dus denk maar niet dat wij, iig geldt dat zeker voor mijzelf, niet uit de comfort zone komen,.... . en dat is nu wel wat ik bij jou mis,.... kom eens uit de comfort zone ipv de helpers zo te benaderen als je nu doet.
En
 
Laatst bewerkt:
En wat @Route 99


Ik geef toe dat ik nog geen gebruik gemaakt heb om Windows op een Apple M1 te installeren.
Maar wel via Boot Camp en daarover Parallels op een Intel Mac.

Ik kan MaxMac heel goed begrijpen wat ie bedoeld. Hij vraagt hoe begin je daaraan.
Als niemand het gedaan heeft hoe kan je iemand dan helpen.

Deze forum wordt door enkelen gebruikt om alleen zoveel mogelijke hoge score te hebben ongeacht de kennis van de vraag. Met je naar links en rechts naar Google te sturen dat kan iedereen. Ik ben er zeker van de mensen al eerst opzoekingen hebben gedaan voor dat ze de vraag hebben geplaatst.

Heb ik gelijk of heb ik gelijk.
 
E
Ik kan MaxMac heel goed begrijpen wat ie bedoeld. Hij vraagt hoe begin je daaraan.
Als niemand het gedaan heeft hoe kan je iemand dan helpen.
Het artikel dat ik aanhaalde gaf juist aan hoe je moest starten. Ik zou dat meteen gaan proberen, maar dat wil de TS dus blijkbaar niet... Dat er een drempel is begrijp ik, maar dat je de uitgebreide info uit dat artikel niet eens probeert komt vreemd binnen.
Op het forum komt ook input waarvan ik soms twijfels heb of ze het zelf al zo gedaan hebben en dat moeten we ook maar geloven. En als de TS op zo'n input in zou gaan dat is dan ineens wel OK... omdat het op dit forum staat.... en zo'n uitgebreid artikel die ik aanhaalde dan niet... .das weird... imho.
Heb ik gelijk of heb ik gelijk.
?????? Het gaat toch om elkaar te helpen? Mijn aangehaalde link was zeer inhoudelijk/oplossingsgericht! Het gaat me duidelijk niet om het gelijk.

En ik heb ook aangegeven waar ik wel ervaring heb, zodat echt duidelijk dat dit allemaal niet op een M1 Apple CPU systeem was, maar met ervaring leer je wel in te schatten wat je aan links kunt presenteren zodat een ander daar echt wat aan heeft.
De M1 is nu bijna 2 jaar op de markt https://nl.wikipedia.org/wiki/Apple_M1

Hoeveel Macbook Pro gebruikers willen nu Windows op hun systeem, ze zijn vaak naar MacOS gegaan vanwege hun voorkeur.
De kans dat er dus iemand op het forum keihard kan beschrijven hoe je het moet doen acht ik zeer laag. Maar het kan nog steeds... mss is die persoon nu op vakantie of heeft geen tijd, who knows.

Juist dan lijkt het me erg handig voor de TS dat er toch input komt die er toch toe doet, en dat was mijn doel van de inbreng. Eea nu even vanuit een ander imho zeer aannemelijk gezichtspunt bekeken.
De rest v/d opmerkingen laat ik helemaal bij jou.
 
Laatst bewerkt:
In het filmpje hieronder wordt het installatie proces redelijk bondig uitgelegd. Ik vind die jongen z'n laatste commentaar leuk:
'thank you for waisting your time with me'..
Waarom je dit wilt doen is me een raadsel, misschien heb je het apparaat gekregen, en zit je echt niet op een Mac omgeving te wachten.
Verkoop het apparaat dan, het is nog best een aardig bedrag waard, waarvan je een goeie Windows laptop kunt kopen.

Als je het experiment wil aangaan: leuk, maar dan moet je ook durven; er bestaat (nog) geen klik-en klaar oplossing voor. Op Mac forums zitten weinig 'geeks', en is windows vaak nog een scheldwoord, daar wens ik je veel succes. Ik heb voor je gezocht op een plek voor Mac fanaten, genaamd 'Insanely Mac' - zelfs daar is niemand bezig met wat jij wilt.

Als je het filmpje bekijkt zal blijken dat het installeren redelijk makkelijk gaat, maar dat je daarna tegen het probleem oploopt dat internet het niet meteen doet (dat valt op te lossen), en je mooie 4K beeldscherm in een lagere resolutie wordt gezet (wat wordt 'opgelost' door een extra monitor aan te sluiten). Ook blijkt dat allerlei Windows software niet ARM compatible is, en dus niet werkt. De verwachting is dat dit in de nabije toekomst zal verbeteren. Daar moet je het dus mee doen.

[video=youtube;i_yH0mn-Tcs]https://www.youtube.com/watch?v=i_yH0mn-Tcs[/video]
 
@vandahl
Mooie suggestie met zelfs de Open Source tool Qemu.
https://www.qemu.org/

Parallels is uiteraard commerciële software maar biedt voor een TS die meer op een redelijk risicoloze oplossing af lijkt te stevenen meer zekerheid daarop te bieden. En Parallels biedt ook support.
Bij Qemu is er ook vast veel Open Source support, maar mijn indruk is daarbij dat je dan zal ook aan de bak moet. Hier is er in ieder geval over Qemu sinds 2015 geen vraag meer over gesteld en op die vraag uit 2015 kwam geen antwoord.



Dus dat wordt eerst toch die ARM Win10 of 11 zien te krijgen en dan de driver problemen die je noemde nog oplossen.

Qemu heeft oa een mailing list voor support waar je actief in kunt worden en verder vast een prima Open Source aanhang, via Google vast te vinden, dus werk aan de winkel voor de TS, een mooie uitdaging.
 
@Route 99

Voor die ARM Windwos moet je lid zijn van het zgn Insider programma van MS
Dat is ook niet waar.
Inloggen met microsoft account en het is gratis.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan