• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatst ingevulde waarde minus 5 kolommen (>0;"")

Status
Niet open voor verdere reacties.

NR15

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 aug 2022
Berichten
3
Goedemiddag,

In Excel zou ik graag willen hebben dat de uitkomst van de formule de vijfde waarde is (groter dan 0 of ""), gelezen van achteren naar voren.
Echter telkens als een nieuw getal wordt toegevoegd, dan moet het bereik +1 opgeschoven worden.

De formule welke ik momenteel heb, is als volgt (zie bijlage):
=(INDEX(B13:AI13;1;SOMPRODUCT(MAX((B13:AI13<>"")*(KOLOM(B13:AI13))-5))))

Voorbeeld:
225364170018302273762331900190

In geval van bovenstaand voorbeeld, is de uitkomst 376 (de 5de waarde, gelezen van achteren naar voren).
Echter de 0 waarde is niets en mag niet geteld worden, dus de eerstvolgende waarde is dus niet 376, maar 227.

Is bijvoorbeeld het laatste getal geen 190, maar 0, dan zou de 5de waarde groter dan 0, dus 183 moeten zijn.
Alle nullen moeten uitgesloten worden.

Hoe dient de formule er dan uit te zien?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 18
Een optie:
Code:
=INDEX(13:13;GROOTSTE(ALS(A13:R13>0;KOLOM(A:R));5))
Afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie) als je geen Excel 365 gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond AlexCEL,

Bedankt voor uw terugkoppeling!

Zelf maak ik gebruik van de versie Excel 2019.

De formule werkt naar behoren, echter alleen maar tot R13.
Indien ik het bereik wil aanpassen naar bijvoorbeeld AZ13, dan wordt er "" gerapporteerd.
Zodra ik eerst overal getallen invul, en vervolgens weer verwijder, dan werkt de formule wel weer.
Kan het zijn dat deze 'geactiveerd' moet worden?

Tevens heb ik geprobeerd om de velden vanuit een ander tabblad te laten vullen en dan komt in een cel in de range/bereik bijvoorbeeld =ALS(Invullen!S13=0;"";Invullen!S13) te staan.
Echter ziet de matrix formule dit als een ingevuld veld.

Hoe kunnen we deze twee punten overbruggen?

Alvast bedankt!
 
Opm.
1. IEr lijkt "iets" te staan in kolommen Y13 t/m AI13, maar ik kan nog niet ontdekken wat. Als je deze kolommen selecteert en op delete drukt gaat de formule weer prima. Gebruik deze functie maar eens:
Code:
=ISLEEG(X13)
Misschien dat de medehelpers een idee hebben van wat er nu in Y13 t/m A13 staat?

2. Met =ALS(Invullen!S13=0;"";Invullen!S13) komt er nooit een 0 in je verwijzing te staan. Klopt dit? Hoe rijm ik dit met je vraagstelling?
- Als er nooit een 0 kan komen dan zou deze kunnen:
Code:
=INDEX(24:24;GROOTSTE(ALS(A24:AZ24<>"";KOLOM(A:AZ));5))
- Oorspronkelijke formule kun je gebruiken door deze verwijzing te gebruiken
Code:
=ALS(Invullen!S13=0;0;Invullen!S13)
 

Bijlagen

  • Map1 (AC).xlsx
    13,4 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Goedemiddag AlexCEL,

Wederom bedankt voor uw hulp!

In mijn verwijzing heb ik de formule gewijzigd naar "", waardoor er nooit een 0 kan komen te staan.
Vervolgens heb ik uw aangepaste formule gebruikt en het werkt naar wens.

Bedankt voor de ondersteuning!

Groetjes
 
als er ook negatieve getallen in kunnen voorkomen dan (afsluiten als matrixformule)
Code:
=INDEX(13:13;GROOTSTE(ALS(A13:AZ13[COLOR="#FF0000"]<[/COLOR]>0;KOLOM(A:AZ));5))
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan