• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoekresultaat x.zoeken als werkende formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marelli7

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
66
In de bijlage mijn voorbeeld.
Met x.zoeken vind ik de juiste formule in een tabel (in werkelijkheid veul groter dan het voorbeeld)
Het resultaat wordt nu als tekst weergegeven (cel staat op Standaard).

Ik heb de formules zonder = staan, omdat ze anders direkt uitvoerbaar worden. Overigens blijft het probleem als ik er een formule, met = dus, van maak (en dan tekst.samenvoegen weglaat uiteraard)

wat kan ik doen -zonder macro's, VB of andere code*- om de uitkomst van x.zoeken als formule 'werkend' te krijgen??
Eigenlijk dus het tegenovergestelde van FORMULETEKST(), maar die kan ik niet vinden.

*het bestand moet -helaas ivm beveiligingen- een .xlsx zijn.
 

Bijlagen

  • zoekresultaat als werkende formule.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 19
wat kan ik doen -zonder macro's, VB of andere code*- om de uitkomst van x.zoeken als formule 'werkend' te krijgen??
Niets bij mij weten.

Kan je al die formules niet gewoon werkend maken en dan het juiste resultaat erbij zoeken met X.ZOEKEN?
 
Helaas werkt dat niet omdat er teveel verschillende formules zijn afhankelijk van de kolomwaarde.

maar...

Ik denk dat ik het gevonden heb.
de = zet ik er toch voor in de matrix.
Als er dan geldige waardes staan op de plek waar de formule naar 'kijkt' krijg ik het goede resultaat.

In mijn geval betekend dit dat er een matrix van ca. 150x150 berekeningen uitvoert van invoer op een een ander tabblad.
Als je begrijpt wat ik bedoel.....
hier kom ik wel uit.

Nu nog een slimmerik vinden die macro's/VBA kan verstoppen in een .xlsx
 
Een macro opslaan in een xlsx bestand dat gaat niet.
Als het een xlsx bestand is dan weet je dat er geen macro's in staan en dat het bestand 'altijd' veilig kan worden geopend.

Als je dat zou willen in verband met distributieproblemen, denk ik dat je moet bedenken hoe je xlsm bestand kan distribueren.
 
Dat wist ik, daarom moet ik mij in allerlei bochten wringen om een bestand zonder macro's in elkaar te zetten. Met VBA heb ik al een goedwerkende versie...

Mijn organisatie blokkeert het plaatsen van xlsm bestanden. Hernoemen naar .txt en na downloaden terugzetten naar xlsm is helaas heen gebruiksvriendelijke optie voor de gebruikers. (tenzij ik een .vbs script meestuur voor Windows gebruikers - al dat al mag)
 
Heb je het al geprobeerd met .xlsb bestanden?
 
Die kende ik nog niet. Zolang de 'uploadscanner' de macro's niet detecteert zal het lukken. ga ik proberen, thnx!!
 
Als IT z'n werk goed heeft gedaan zal dat ook niet helpen, maar niet geschoten is altijd mis.
Blijven die bestanden voor de eind gebruikers wel afkomstig van hetzelfde domein?
 
Een optie.

Maak een gedefinieerde naam aan, bv met de naam EVAL.
Bij verwijst naar: =EVALUEREN(Blad1!$B$17)

In B18 zet je: =EVAL
Opslaan als .xls Excel '97-2003
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan