• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vanuit cel 1, een andere cel 2 kopieren in cel 3 als waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

VenHeelun181

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2015
Berichten
14
Hopelijk kan mij hiermee iemand helpen.

Ik heb nu deze gegevens in een werkblad:

A1: 1234 B1: 5678 C1: =A1 & B1
Dus cel C1 wordt A1 en B1 tot een string samengevoegd tot "123454678". Tot zover niets bijzonders.

A3: =TEKST(C1;0) (C1 wordt als tekst in veld A3 geplaatst)

Nu wil ik de tekst van A3 kopieren als tekst om buiten Excel te kunnen gebruiken.
Probleem is alleen dat als je F2 drukt om de inhoud van het veld te kopieren je alleen de formule kunt kopieren en niet de waarde.
Met VBA kan ik natuurlijk een macro maken waarbij de waarde echt als waarde wordt geplakt in A3 maar dat gaat dus ook niet meer.
Microsoft heeft (in haar ongelofelijke wijsheid) alle macro's verboden en ons aan ons lot over gelaten.

Mijn vraag is nu deze:
Is er een formule die dit doet:
Ik sta in cel X en wil cel Y in cel Z als bewerkbare waarde kopieren.

dus: ( X )---opdracht---> ( Y )---> ( Z ) (als tekst)

PS:
Wordt ThisWorkbook ook als macro gezien?

Alvast bedankt voor de moeite
 
Je kunt toch gewoon de cel kopiëren?
 
ThisWorkbook is geen macro maar een object.
En macro's verboden?
Welnee.
 
Laatst bewerkt:
In mijn excel-bestand worden aan de hand van een aantal velden een bestandsnaam gemaakt.
Hierin staat onder andere: Jaar-Maand-Dag Bedrijf - Nummer.xlsx
De bestandsnaam wijzigt dus aan de hand van de invoer.

Je kan het veld met de bestandsnaam inderdaad kopieren.
Als je dan op F12 drukt om het bestand op te slaan moet je een bestandsnaam ingeven.
Als je dan plakt gebeurt er dus niets omdat, zodra je op F12 hebt gedrukt je selectie weg is.
Je plakt dus NIETS.
Alleen als je de inhoud van de cel als tekst kopieert blijft de inhoud in het geheugen staan en kun je bij de bestandsnaam plakken en opslaan.

Met Gegevensvalidatie kan dit dus wel maar niet helemaal automatisch.
Daarmee kies je uit een lijst een keuze (in dit geval een lijst van 1 veld).
De waarde komt dan in dat veld als tekst.
Alleen moet je bij elke wijziging opnieuw kiezen. Als je dit vergeet heb je dus de verkeerde bestandsnaam.
Omdat er maar 1 keuze is gaat dit snel.
Automatisch vernieuwen zou nog beter zijn maar dat heb ik nog niet gevonden.
 
Als ik thuis een macro maak en het bestand op het werk wil gebruiken krijg ik een dikke rode balk boven aan het scherm:
"BLOCKED CONTENT Macro's in this document have bin disabled by your enterprise administrator for sequrity reasons"
Op heel veel sites wordt hetzelfde gemeldt.
Als je nog geen update hebt gehad heb je deze melding misschien nog niet gehad. Na een update zal dat gegarandeerd wel komen.
Wen er maar vast aan dat macro's verleden tijd zijn.
 
Dat is alleen een extra beveiliging omdat het document dan van buiten het domein komt.
Klik dan met rechts op het bestand, kies Eigenschappen > Algemeen en deblokkeer het bestand:
 

Bijlagen

  • mm.jpg
    mm.jpg
    37,3 KB · Weergaven: 26
En macro's verboden? Welnee.
Blijkbaar werkt TS bij Microsoft, hebben ze alles dichtgetimmerd en heeft-ie nog geen cursus gehad :).
Microsoft heeft (in haar ongelofelijke wijsheid) alle macro's verboden en ons aan ons lot over gelaten.

Wat betreft je vraag:
Probleem is alleen dat als je F2 drukt om de inhoud van het veld te kopieren je alleen de formule kunt kopieren en niet de waarde.
Dat moet je natuurlijk zo dan ook niet doen. Met F2 ben je de formule in eerste instantie aan het bewerken, niet aan het kopiëren. Gewoon de cel kopiëren, zoals jec al zei, en dan met Plakken speciaal de Waarde plakken, en niet de complete celinhoud. Dan heb je geen macro's nodig.
 
Cel kopiëren en plakken in het veld waar je de bestandsnaam moet plakken werkt dus niet omdat de selectie ongedaan wordt zodra je F12 drukt. Plakken Speciaal gaat dus ook niet.
Dat had ik ook al aangegeven.
Ik MOET dus de tekst (CELWAARDE) kopiëren om te kunnen plakken in het bestandsnaamveld.
 
Laatst bewerkt:
Dat is alleen een extra beveiliging omdat het document dan van buiten het domein komt.
Klik dan met rechts op het bestand, kies Eigenschappen > Algemeen en deblokkeer het bestand:

Dit heb ik geprobeerd maar die "Unblock" optie krijg ik nergens te zien.
Kan zijn dat de administrator dit heeft geblokkeerd. Ik kan op mijn werk zelfs het buroblad achtergrond niet zelf in stellen.
 
Vreemd.
Ik ben nog niet eerder tegengekomen dat je daar niet bij kan.
Geen idee of dat via policies is in te stellen.
 
Heb denk ik een workaround.

Dit zijn de velden die ik nodig heb:
A1: Zoekveld (waar naar ben je op zoek)
A2: Pad: (locatie van bestand)
A3: Datum
A4: Bedrijfsnaam
A5: Nummer: (wordt gecreeerd aan de hand van de huidige datum en tijd)
A6: Bestandsnaam: (Pad & Datum & Bedrijfsnaam & Nummer & Extentie)
A7: Opslaan als: (Pad & Bestandsnaam)

Veld A7 is dus de volledige bestandsnaam, inclusief drive en pad. Dit moet ik dus hebben.
Dit veld is alleen een formule waar ik niets mee kan.
Ik moet dus nog een veld maken waar de waarde als tekst in komt:

A8: Gegevensvalidatie waarbij je kiest uit een "Lijst" met gegevensbereik van alleen cal A7.

Nu komt rechts van A8 een pijltje waarmee je een uit een dropdown-lijst met de volledige inhoud van A7 kunt kiezen.
Deze inhoud komt dan als waarde in cel A8.
Nu kun je met F2 (of dubbelklikken) cel A8 bewerken of in mijn geval alles selecterren (CTRL+A) en kopieren (CTRL+C).
Nu kun je bij opslaan (F12) de gekopieerde inhoud plakken (CTRL+V) en op Enter drukken om op te slaan.

Als er iets in een van de velden veranderd dan moet je dus cel A8 kiezen en met het pijltje de inhoud vernieuwen en opnieuw opslaan.
Je moet dus na elke reeks wijzigingen A8 vernieuwen.
Je kunt ook een veiligheid inbouwen.
b.v. als je de bedrijfsnaam wijzigt komt deze dus niet meer voor in cel A8.
Met voorwaardelijke opmaak kun je cel A8 een andere kleur geven zodra dit het geval is.
Vernieuw dan cel A8 en alles is weer ok.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan