Gratis krat bier voor oplossing geluidskaartprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

AllanS

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 apr 2021
Berichten
1
Office versie
miDer
Hallo iedereen!
Als nieuw lid van dit forum kom ik gelijk met een akelig probleem op de proppen.
IK heb een HP computer met Windows 10 perfect draaiend en een Creative Sound Blaster Audigy FX 5.1 pci-e geinstalleerd.
Voor meer power heb ik een 6 kanaals versterker aangesloten op de uitgangen van de geluidskaart. Op de uitgangen van de
versterker zitten de 2 front-speakers, de 2 surround-speakers, de center-speaker en de (passieve) subwoofer.
Dit geheel werkte perfect voor maanden, tot voor kort het bas-geluid niet meer te horen was.
Als doorgewinterde computer-gebruiker en Windows-gebruiker (ik computer al sinds het ontstaan van pc's en internet en heb nog gewerkt met Windows 3.1)
heb ik echt letterlijk alles uit de kast getrokken om te achterhalen waar het nu fout gaat en waarom mijn subwoofer het plots niet meer doet.

Daar het geheel perfect heeft gewerkt en er niets aan de configuratie is veranderd, ligt daar het probleem niet. Bekabeling gecheckt: in orde.
Laatste drivers geinstalleerd, zonder resultaat. Kaart deinstalleren en in ander slot weer herinstalleren, geen resultaat. Versterker vervangen, zonder resultaat. Andere audio-kaart, weer geen resultaat. en zo kan ik eindeloos doorgaan.......

Ik ben nu al een half jaar bezig, maar geen geluidje te horen. Alle kanalen werken, behalve het basgeluid. Mijn passieve subwoofer blijft zwijgen.
Nou weet ik dat iedereen nu met allerlei oplossingen gaat komen, geloof me, als doorgewinterde windowsgebruiker heb ik echt alles geprobeerd.
Ik heb de kaart bij Amazon gekocht en die gaat me nu echt na 6 maanden niet meer helpen, vrees ik.
Is er onder de leden iemand met het zelfde probleem....... Of komt iemand met een tip die leidt naar de oplossing. Het is zo zonde, de kaart staat best wel als goede geluidskaart aangeschreven. Ik heb speciaal een goede subwoofer met een piekvermogen van 600 watt aangeschaft. Mijn computer is een HP Desktop 800G1 sff. Het is een desktop model, dus geen toren waar alleen smalle kaarten in de PCI-Express-poorten kunnen. Processor:Intel Core i5 3,50Ghz. Ik heb 16GB Ramgeheugen, een 256 GB SSD en een 500 GB HDD. Drie monitoren vullen doen het visuele werk.

Belofte en beloning
Ik beloof een gratis krat bier of fles drank aan de gene die mijn subwoofer weer tot leven brengt.(ik hou mijn vingers nu gekruist..). Wel zelf komen halen, ik woon in Breda en weet wat het kost om een volle krat bier per post te versturen....

Ik heb een paar foto's bij dit bericht gestuurd om een beetje indruk te krijgen waar ik mee werk.
Met vriendelijke groet,
Allan
 

Bijlagen

  • 20220810_040044.jpg
    20220810_040044.jpg
    71 KB · Weergaven: 42
  • 20220810_040109.jpg
    20220810_040109.jpg
    93 KB · Weergaven: 45
  • 20220810_040131.jpg
    20220810_040131.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 44
  • 20220810_040246.jpg
    20220810_040246.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 44
  • 20220810_040314.jpg
    20220810_040314.jpg
    59,8 KB · Weergaven: 44
Heb je het al op een andere computer geprobeerd?
 
Helaas geen verstand van. Weet wel dat Helpmij.nl een gratis helpdesk is.
> Dus een subwoofer kan niet defect raken? > Zekeringen? > Opgeblazen? In het Engels gezocht?
 
Ach, een traktatie mag toch? Zo ben ik in het verleden wel eens beloond met een taart naar keuze bij een bakkerij.

Dus test het eens op een andere pc uit. Werkt het daar ook niet, dan is je versterker of subwoofer stuk. Daarom is het van belang om altijd zoveel mogelijk dingen te proberen om uit te sluiten, anders raak je in een tunnelvisie en blijf je steeds op één ding focussen.
 
Laatst bewerkt:
De subwoofer is passief: Maar in de praktijk trilt wel heel veel...
Of hij is echt stuk maar dat kun je op een andere versterker testen.
Maar zelfs dan zijn er nog verschillende vormen van stuk gaan.

  • Passief ... dus er zal geen zekering zijn? Klopt dat?
  • De spoel v/d speaker is doorgebrand? Einde v/d speaker, soms vervangbaar als je geluk hebt een goede vervanger te vinden (MP/Ebay?)
  • Soms: De bedrading in de bas box los getrild, van het binnen deel v/d aansluiting naar buiten of bij de spoel of de conus van de speaker... ff checken en repareren?
 
Laatst bewerkt:
Waar krijgt die subwoofer z’n signaal vandaan, rechtstreeks uit de geluidskaart, of wordt het uit het stereosignaal gehaald?

Om een subwoofer te laten werken vanuit een geluidskaart, moet je media (zoals een film) afspelen met een subwoofer kanaal (het .1 kanaal uit ‘5.1’ ). Gewone muziek is stereo (2.0) - en mist het .1 kanaal. Veel gedownloade films en TV programma’s zijn ook gewoon stereo, 2.0.
Bij stereo media doet de subwoofer het alleen wanneer er met ‘bass management’ wordt gewerkt. Dat is een functie waarbij er uit het stereosignaal bas wordt gehaald, en naar de subwoofer wordt gestuurd.

Toen ik nog ik met Soundblaster, subwoofer en Windows werkte, zat er geen ‘bass management’ functie in de Windows audio controller. Soundblaster heeft software waarmee dat wel mogelijk is, dat is het ‘Sound Blaster Audigy Fx Control Panel’. Heb je dat geïnstalleerd en gebruik je het?

Als je in de gebruiksaanwijzing daarvan kijkt zie je onder “Speakers/Headphone Settings” hoe je bass management gebruikt.
‘Bass redirection’ moet aan staan, en je moet een crossover frequentie instellen.
EDIT: ik denk dat je in dat scherm moet kiezen voor 2.0 en niet voor 5.1. Tenminste als je gewone muziek of 2.0 media wilt afspelen met subwoofer

Hier is die gebruiksaanwijzing:
https://files.creative.com/manualdn/Manuals/TSD/12840/0x9CA051BF/Audigy%20Fx%20User%20Guide%20Eng.pdf

Die kastjes op de foto zijn trouwens niet in staat om een 600 Watt passieve subwoofer te laten werken. Het kan ook zijn dat je inmiddels een eindtrap hebt opgeblazen.
 
Laatst bewerkt:
@Vandahl
Waar krijgt die subwoofer z’n signaal vandaan, rechtstreeks uit de geluidskaart, of wordt het uit het stereosignaal gehaald?

De TS schrijft toch duidelijk:
Voor meer power heb ik een 6 kanaals versterker aangesloten op de uitgangen van de geluidskaart. Op de uitgangen van de
versterker
zitten de 2 front-speakers, de 2 surround-speakers, de center-speaker en de (passieve) subwoofer.
 
Sorry voor de verwarring, ik vraag ook niet hoe de subwoofer is aangesloten, maar waar het signaal vandaan komt.
 
Kan gebeuren, maar ook dat staat er bij :
Voor meer power heb ik een 6 kanaals versterker aangesloten op de uitgangen van de geluidskaart. Op de uitgangen van de
versterker
zitten de 2 front-speakers, de 2 surround-speakers, de center-speaker en de (passieve) subwoofer.
 
Laatst bewerkt:
Laat TS nu eerst maar antwoorden op de gestelde vragen, adviezen en suggesties.
 
Je hebt al best veel dingen uitgesloten, misschien een breuk op de print van de geluidskaart ? of net achter de stekker die naar je versterker gaat ?
Ik zie dat je van alle kanalen de volumes kunt aanpassen, heb je bijvoorbeeld (op de versterker) ook al es de kabels omgewisseld van front en sub ?
 
Wissel verschillende stekers is om uit te zoeken waar het fout gaat.
FL/FR met C/LFE op geluidskaart omwisselen, blijft probleem?
Dan weer terug en op versterker omwissel.
Luidspreker opgeblazen? 600W piek maar wat kan vesterker leveren?
Een keer lekker "hard" aangezet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan