Filteren met datums.

Status
Niet open voor verdere reacties.

shpsov

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2018
Berichten
9
Hallo allen

Heb het forum al enkele malen doorlopen en doorzocht.
Ik ben op zoek naar het volgende.
In een tabel en daardoor ook een query, heb ik een veld/kolom met een startdatum en een veld/kolom met een einddatum.
Nu wil ik graag filteren op alle records waarbij een te kiezen datum, valt tussen de startdatum en de einddatum
Zodat alle records die aan deze datum voorwaarde voldoen in een popup formulier worden getoond.

Ik zie wel verschillende voorbeelden.
Maar die zijn nagenoeg altijd dat er gekeken wordt naar 1 veld in een record, die dan moet vallen tussen twee opgegeven data.

Heb geprobeerd met de Between functi en ook met de <= icm >=, maar helaas.

b.v.d.
Ernie.
 
Between en <= / >= zijn vanzelfsprekend beide op zich goed. Het punt is wat je er precies mee doet. Dat wordt uit de vraag niet duidelijk. Ook is niet duidelijk wat er misgaat. Foutmelding, niet de verwachte waardes?

Voeg bij voorkeur een voorbeeld database met jouw oplossing aan je vraag toe. Eventueel met fictieve gegevens.
 
Laatst bewerkt:
where [StartDatum] < = #Gekozen_datum# and [Einddatum] >= #Gekozen_datum#
 
Nu wil ik graag filteren op alle records waarbij een te kiezen datum, valt tussen de startdatum en de einddatum
Hoe ga je die datum kiezen? Met een parameter in de query, of met een datumveld op een formulier? Beide methoden werken prima, al is een parameter in een query een beetje vervelend als je een keer geen datum wilt filteren, omdat die parameter dan in de weg zit. Op een formulier kun je dat wat makkelijker ondervangen. Als je een parameter gebruikt, leg die dan eerst als Datumparameter vast in de query, zodat je hem correct kunt gebruiken op beide velden. En post eventueel een voorbeeldje als je er niet uitkomt, dan kunnen we zelf even meekijken. Overigens zijn er genoeg voorbeelden in het forum waarbij op meerdere datums wordt gefilterd; ik heb er zelf al een groot aantal gemaakt. Kwestie van even zoeken :).
 
Ivm vakantie een verlate reactie.

Allen bedankt voor jullie reacties.

@AccessGuru, ik werk met een datumveld op een formulier. Ik ga kijken of ik een bestand kan maken dat niet naar personen is te herleiden.
 
Heb geprobeerd met de Between functi en ook met de <= icm >=, maar helaas.
Misschien handig als je eerst eens laat zien wat je al zelf hebt geprobeerd. Dan kunnen we wellicht al aangeven waar de fout zit. En filter je door de query aan te passen, of filter je op het formulier? Dat laatste zou ik namelijk doen.
 
een goede gewoonte aanleren: altijd in de query filtreren en zo weinig mogelijk data in het formulier laden. Als je in het formulier filtreert, dan ga je namelijk alle gegevens opvragen en deze pas in het formulier filtreren. Als je maar de gegevens laadt die je werkelijk nodig hebt werkt dat natuurlijk een stuk sneller. Dat ga je niet merken als je met lokale, kleine gegevenssets werkt. Maar als je de gegevens in een back-end op het netwerk moet opvragen gaat je dat al gauw zuur opbreken.
 
Veel betere gewoonte: bekijk het per situatie. Ik kom zelden situaties tegen waarbij filteren op een query voordelen heeft, of sneller was. Dat het “natuurlijk sneller” is, is dus een fabeltje. Theoretisch klopt het, in de praktijk valt het alleen op bij enorme datasets. Computers zijn tegenwoordig snel genoeg dat je er geen last van hebt.
Bangmakerij is nergens voor nodig.
 
Famous last words van de developer net voor deze ontslagen werd:
Computers zijn tegenwoordig snel genoeg dat je er geen last van hebt.
:D :p :d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan