pc start niet op en bevriest gelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.660
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik druk op de aanknop en de vierkantjes van Windows verschijnen en de puntjes draaien en dan nog twee of drie puntjes zijn bevroren, draaien niet meer en staan vast, pc start niet door en moet ik de aanknop een paar seconden indrukken. Oorzaak? Oplossing?
 
Temperatuur gechecked?
 
Heb je al zo kaal mogelijk opgestart ?
Ik doe een wilde gok, maar ik verdenk de voeding .. Hoe oud is die ?
 
Waarom temperatuur checken als die helemaal niet aan heeft gestaan? En welke temperatuur?
 
Voeding is denk ik elf/twaalf jaar oud. In eerdere topics 4, 5 maand geleden viel de pc random uit (bevriezen) als de programma's draaiden. Het is een hele tijd goed gegaan, geen uitval en nu ineens weer direct na het aanzetten.
 
Waarom temperatuur checken als die helemaal niet aan heeft gestaan? En welke temperatuur?
Van je CPU? Als de koeler/fan niet werkt, dan loopt die heel snel vast. Dus: Check je BIOS.

En het blijft een gok.
 
Lijkt mij foutieve drivers voor de videokaart, vermoedelijk niet die voor dat merk en type maar de generieke van Windows via een update gekregen, in veilig modus opstarten, eventueel via de repairconsole v.a. de installatie USB stick.
 
Van je CPU? Als de koeler/fan niet werkt, dan loopt die heel snel vast. Dus: Check je BIOS.
Goeie tip !
Maar dan moet je er wel in geraken .. óf de kap er af en kijken of de cpufan draait.

Maar aangezien dat het (freezen tijdens opstarten) eerder ook al es is voorgekomen, en een tijdje 'goed' is geweest, en nu weer gaat rommelen verdenk ik nog steeds de PSU !
Dat word een voeding lenen om dingen uit te sluiten !
 
En wat gebeurt er als je een of andere Live usb stick neemt met Windows of Linux er op, start de PC dan wel door?
Soms pak ik dan een andere harde schijf en kloon ik dan de backup image er op van het systeem toen het nog goed was, of ik installeer daarop heel snel een kale Windows en als die wel werkt ligt het vrijwel zeker niet aan de PSU.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan