File delen vanuit iCloud

Status
Niet open voor verdere reacties.

denetoet

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
227
Hallo helpers,

Ik begreep uit iCloud handleidingen dat ik een bestand kan delen met anderen die ik uitnodig, zelfs als ze Windows gebruiken.

Ik volg de procedure; Finder> iCloud Drive > kies file > ga naar Share (klik op symbooltje> etc. De mogelijkheid o.a. werd geboden om (Apple) Mail te gebruiken.Daarvoor moest ik eerst iCloud Mail activeren. (de optie 'Copy Link' heb ik nog niet gebruikt). (Mail=iCloud mail ??).

De invitatie versturen is al moeilijk, in meer dan 90% van de gevallen krijg ik de waarschuwing 'Unable to share with Mail, try again later'
Hoe kom ik hier onderuit?

Maar soms werkt het wel, maar de ontvanger- een Windows gebruiker - kan de file niet openen, hij werd gevraagd om zijn Apple iD.

Dat is in tegenspraak met wat ik had begrepen.

Wie kan mij goede raad geven?

Ik gebruik MBAir 2020, macOS Monterey 12.5

Alvast bedankt! Dirk
 
Je hoeft helemaal niks in te stellen als je via https://wetransfer.com/ een bestand deelt.
Ff upoladen, je kunt of ze rechtstreeks delen door hun mail adres daar in te vullen of je stuurt het naar je eigen mail adres en de weblink die je dan zelf krijgt stuur je door.
Het voordeel van het laatste is dat je voor Wetransfer een mailadres kunt nemen waarin je naam niet verwerkt zit, zoiets kun je aanmaken via disroot.org, gmx.com en nog meer. Die vragen niet om je telefoonnummer en dat doen Gmail en MS-accounts vaak wel..... Een bestand op Wetransfer is daar een week te downloaden.

Voor zaken die ik over langere tijd wil delen dat doe ik via Workupload, standaard staat het op 90 dagen beschikbaar, maar ik kan er zo via "edit" 10 jaar of meer van maken en een wachtwoord op zetten. Als je daar op delen klikt dan krijg je direct een weblink en die kun je dan via de gewende kanalen als email delen.

En anders ff wachten op mensen die Icloud wel zo gebruiken om te delen, ik heb het wel maar wil dit niet zo doen.
 
Laatst bewerkt:
Maar soms werkt het wel, maar de ontvanger- een Windows gebruiker - kan de file niet openen, hij werd gevraagd om zijn Apple iD.

Dat is in tegenspraak met wat ik had begrepen.
Wat bedoel je daarmee ?

Die persoon in kwestie moet iCloud voor Windows downloaden. dan kan je met die persoon delen. (pages, numbers enz...)
 
Wij kunnen ook geen windows programma's openen op een Mac (vb. word excel en nog meer.).
Wij zijn dan verplicht windows op onze Mac te installeren.

Voor wie een pc heeft werkt dit heel gemakkelijker. iCloud voor Windows downloaden.
 
Ik heb niet duidelijk gemaakt dat het om uitwisseling van vertrouwelijke files gaat. Ik wil bijv verbieden dat de ontvanger er iets aan kan veranderen. Dank voor jullie antwoorden! Dirk.
 
Ik wil bijv verbieden dat de ontvanger er iets aan kan veranderen.

Dan moet je het niet delen.

Eventueel doorsturen met mail. Die persoon kan het bekijken, opslaan (zelf persoonlijk wijzigingen aanbrengen.) Dan is het ook niet delen.

VERWARREND

Opties genoeg.
 
Daarvoor moest ik eerst iCloud Mail activeren. (de optie 'Copy Link' heb ik nog niet gebruikt). (Mail=iCloud mail ??).

De invitatie versturen is al moeilijk, in meer dan 90% van de gevallen krijg ik de waarschuwing 'Unable to share with Mail, try again later'
Hoe kom ik hier onderuit?
Voor dat deel wordt er hier beweert dat dit een oplossing zou zijn:
https://discussions.apple.com/thread/252881673?answerId=252881673021#252881673021

Hoe je de rechten op alleen "bekijken" zet staat hier bij Set the permissions:
http://www.rawinfopages.com/mac/how-to-share-files-stored-on-icloud-with-everyone
[FONT=&amp]Set the permissions[/FONT][FONT=&amp]I am going to create a link that can be emailed, posted on the web, pasted into messages and so on. Expand the Share Options section and you can choose who can access the file. It can be limited to the people you choose or made available to anyone you give the link to. Private or public sharing, it is up to you. You can also choose to let people change the file or just view it.[/FONT]

Maar soms werkt het wel, maar de ontvanger- een Windows gebruiker - kan de file niet openen, hij werd gevraagd om zijn Apple iD.
Anderen merkten al op dat ze Icloud voor Windows moeten installeren. E ze moeten dan een account hebben.
 
@vandahlEn... dat was de oorspronkelijke vraag ook.... een document met bepaalde mensen delen, alleen dat lukte dus niet.
Ik begreep uit iCloud handleidingen dat ik een bestand kan delen met anderen die ik uitnodig, zelfs als ze Windows gebruiken
Of bedoel je iets anders?
Hij moet uiteraard wel de correcte instelling kiezen van alleen lezen voor die persoon (of iedereen, maar dat laatste kan ik hier nu niet checken).
 
Laatst bewerkt:
Nee, de oorspronkelijke vraag ging over delen in het algemeen. Daar kwam later bij:
Ik wil bijv verbieden dat de ontvanger er iets aan kan veranderen.
Alleen lezen dus. Vandaar mijn link, waarin die mogelijkheid van iCloud wordt uitgelegd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan