Bestanden verwijderen Linux PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

sansites

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2012
Berichten
89
Hallo!

Ik heb vandaag een USB stick nodig gehad op een Linux PC op werk. Deze USB heb ik voorheen altijd gebruikt voor privacygevoelige bestanden, en beveiligd met het progamma Rohos.

Op een gegeven moment is er een soort crash ontstaan waardoor ik deze bestanden kwijt ben geraakt, gelukkig is dat inmiddels opgelost en geen probleem meer.

Ik had deze USB vandaag voor iets anders nodig, en alle bestanden verwijderd in Linux. Wat losse bestandjes van Rohos en andere "troep" de bestanden die hier beveiligd waren dus niet. Rechtstreeks verwijderd uit de USB, en niet in een map op de pc.

Toch zou ik het vervelend vinden als mijn werkgever in de toekomst deze toch wel privacygevoelige bestanden zou kunnen zien op deze pc. Is er een kans dat deze bestanden die eerder beveiligd zijn door Rohos alsnog opgehaald kunnen worden in deze pc? En zo ja, is er een makkelijke methode om dit alsnog definitief te verwijderen?

Hoor het graag!
 
Ikzelf zou zo'n USB stick waar gevoelige zaken opstaan, nooit gebruiken voor iets anders.
Ik ken Rohos niet, maar ben wel Linux gebruiker. Rohos is alleen voor Windows begrijp ik.

Ik las het volgende:
Met Rohos Mini Drive kun je een beveiligde "kluis" aanmaken op een gewone USB-stick. Je ziet de "kluis" in Windows als een schijf met de schijfletter R: Alles wat je hierin opslaat wordt versleuteld, en afgeschermd met een sterk wachtwoord. Op een andere computer kun je Rohos Mini Drive starten vanuit het onbeveiligde gedeelte van de USB-stick, en met het wachtwoord de "kluis" openen. Rohos Mini Drive is eenvoudig in te stellen.

Formatteren lukt niet? Lees anders deze: https://rohos.com/support/rohos-disk-support/repair-rohos-disk/
en wellicht kan je daar ook iets vinden wat antwoord geeft op je vraag.
 
Laat ik de vraag anders stellen, als je bestanden op Linux verwijderd terwijl ze in de USB staan, je de prullenbak daarna leegt, kunnen bestanden daarna nog ooit gevonden en geopend worden in de PC? Het waren niet de letterlijke bestanden, alleen wat tekstbestanden e.d. van Rohos.

Na een progamma te hebben geïnstalleerd dat oude bestanden kan ophalen, ben ik een boel in de USB tegengekomen, maar niet de bestanden die beveiligd waren door Rohos. Wanneer je bestanden verwijderd die alleen zichtbaar zijn in Linux, zijn dat toch ook alleen de daadwerkelijke bestanden die verwijderd worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat ik de vraag anders stellen, als je bestanden op Linux verwijderd terwijl ze in de USB staan, je de prullenbak daarna leegt, kunnen bestanden daarna nog ooit gevonden en geopend worden in de PC?

Volgens mij maak je het allemaal veel te complex. Hebben de bestanden die je hebt verwijderd ooit op de fysieke harde schijf van de Linux-computer gestaan? Als het antwoord daarop "nee" is, kun je ze volgens mij ook niet terughalen van de fysieke harde schijf van de Linux-computer. Ze hebben er immers nooit opgestaan...
 
Dank voor je reactie, Tommy. Ze hebben inderdaad niet op de schijf gestaan, maar wel in de prullenbak map. Is dat geen probleem?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"Ze hebben inderdaad niet op de schijf gestaan, maar wel in de prullenbak map. Is dat geen probleem?"
Wat is dan de locatie van die prullenbak?

Volgens mij komen in Windows verwijderde bestanden van een USB-stick niet in de prullenbak te staan.
 
Laatst bewerkt:
Als de pullenbak-map zich op de harde schijf van de Linux-computer staat, dan hebben ze wel op de fysieke harde schijf van deze computer gestaan.

Als het om privacygevoelige bestanden gaat die je in Rohos had opgeslagen, dan zijn deze versleuteld toch? Dan moet iemand die die bestanden wil lezen toch over het Rohos-wachtwoord beschikken? Zolang je dat niet met een post-it op het scherm van de Linux-computer hebt geplakt, verwacht ik niet al te veel problemen ;).
En zelfs dan nog, de persoon in kwestie moet eerst gaan proberen verwijderde bestanden terug te gaan halen. Ik neem aan dat deze Linux-computer normaal gebruikt wordt. Dat betekent dat de sectoren op de harde schijf waar de verwijderde bestanden hebben gestaan worden overschreven, of wellicht al zijn.

Ik zou me er niet te druk om maken, maar het is wel raadzaam om in de toekomst verschillende media te gebruiken voor verschillende doeleinden.
 
"Ze hebben inderdaad niet op de schijf gestaan, maar wel in de prullenbak map. Is dat geen probleem?"
Wat is dan de locatie van die prullenbak?

Volgens mij komen in Windows verwijderde bestanden van een USB-stick niet in de prullenbak te staan.

Correct, het gaat ook om Linux.
 
Als de pullenbak-map zich op de harde schijf van de Linux-computer staat, dan hebben ze wel op de fysieke harde schijf van deze computer gestaan.

Als het om privacygevoelige bestanden gaat die je in Rohos had opgeslagen, dan zijn deze versleuteld toch? Dan moet iemand die die bestanden wil lezen toch over het Rohos-wachtwoord beschikken? Zolang je dat niet met een post-it op het scherm van de Linux-computer hebt geplakt, verwacht ik niet al te veel problemen ;).
En zelfs dan nog, de persoon in kwestie moet eerst gaan proberen verwijderde bestanden terug te gaan halen. Ik neem aan dat deze Linux-computer normaal gebruikt wordt. Dat betekent dat de sectoren op de harde schijf waar de verwijderde bestanden hebben gestaan worden overschreven, of wellicht al zijn.

Ik zou me er niet te druk om maken, maar het is wel raadzaam om in de toekomst verschillende media te gebruiken voor verschillende doeleinden.

Ik ben nog niet zo thuis in Linux, maar ik neem aan dat de prullenbak map op de harde schijf staat? Wanneer zou het kunnen worden overschreven, kun je me daar iets meer over vertellen? Ik waardeer je hulp, waarvoor dank!
 
Ik vind het verhaal in post 1 onduidelijk. Kijk je werkt met Windows of Linux? Of zie ik dat verkeerd. Als Linux wel een prullenbak kent voor het verwijderen van bestanden op een USB-stick dan verwijder je daar (USB-stick) enkele bestanden en verwijdert de stick en kijk dan in de prullenbak op de harde schijf en je weet hoe het in elkaar zit.

Verplaats even een dergelijk bestand en kijk of je deze openen kunt. Zo ja, is de beveiliging dus weg en het bestand voor iedereen toegankelijk. Dan moet je zoeken op prullenbak Linux permanent wissen met een soort shredder. Bij Windows kun je veel tools gebruiken om gegevens onherstelbaar te wissen.

How To Permanently Delete Files In Linux?
Permanent? Dan blijft de vraag > indien nog niet overschreven zijn de bestanden te recoveren? Zo ja, moet je zelf uitgebreid overschrijven 3 keer, 7 keer etc. met een tool als dat in Linux bestaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben nog niet zo thuis in Linux, maar ik neem aan dat de prullenbak map op de harde schijf staat? Wanneer zou het kunnen worden overschreven, kun je me daar iets meer over vertellen? Ik waardeer je hulp, waarvoor dank!

Uiteindelijk is de prullenbak niks anders dan een map waar het besturingssysteem verwijderde bestanden tijdelijk naartoe verplaatst voor het geval de gebruiker zich bedenkt. Dat bestaat in Linux ook, met dien verstande dat het in Linux vaak vanuit de desktopomgeving (bijv. KDE, GNOME etc.) geregeld wordt. In de Linux-shell heb je geen prullenbak; daar zorgt het rm-commando ervoor dat bestanden/mappen verwijderd worden, zonder ze naar een prullenbak te verplaatsen.

Hier lees je hoe een harde schijf werkt. Daar wordt o.a. uitgelegd dat een harde schijf uit sporen en sectors bestaat; bestanden worden in sectors opgeslagen. Op het moment dat een bestand is opgeslagen, zijn er een of meerdere sectoren 'in gebruik' en dus niet beschikbaar om te beschrijven (je zou dan immers de data overschrijven).
Op het moment dat je een bestand verwijderd, komen de gebruikte sectoren weer 'beschikbaar' en kan er dus nieuwe data in deze sectoren geschreven worden. Daarmee overschrijf je de oude data.

Voor het compleet verwijderen van bestanden/wissen van harde schijven in Linux bestaan diverse mogelijkheden. Gebruik hiervan is volledig op eigen risico en wees voorzichtig als je er niet mee bekend bent :).
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me er niet te druk om maken, maar het is wel raadzaam om in de toekomst verschillende media te gebruiken voor verschillende doeleinden.
Zo, hele topic geworden. Ik ga met Tommy mee. Je maakt het te ingewikkeld.
Over de verschillende media: Dat schreef ik al in mijn eerste post. Elke USB stick gebruiken voor dat ene doel en voor niets anders.

Succes.
 
Is de locatie van de prullenbak de USB-stick dan is het geen probleem. Is de locatie van de prullenbak de harde schijf/pc dan is het wel een probleem. Je moet dan de prullenbak permanent wissen met een shredder. Binnen Windows is dat geen probleem en kan dat met CCleaner.
 
@sansites,
Om ons wat werk te besparen:

- Graag alleen de quote (reageer) functie gebruiken als deze echt nodig is, dus als het bericht waar je op antwoordt ergens midden in het draadje zit of wilt reageren op een gedeelte van de tekst.
- Gebruik de quote functie niet als je direct antwoordt op het laatste bericht in het draadje. (alleen als je een selectief stukje wilt quoten daarvan om het er uit te lichten). Probeer er ook rekening mee te houden dat je foto's alleen meequote als het écht nodig is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan