Netwerk verbinding via wifi valt weg. Wel signaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

jrheuwing

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2018
Berichten
17
Al lange tijd (meerdere jaren) hebben we hier thuis problemen met de wifi verbinding van het netwerk. Soms wordt een webpagina niet geladen en als je dan 10 seconden later een nieuwe poging waagt dan is er niks aan de hand. Het is dan zelfs mogelijk om een HD stream te kijken zonder hapering. De apparaten die bekabeld (utp) zijn aangesloten op het netwerk hebben geen verbindingsproblemen. Het maakt niet uit welk apparaat (laptop, smartphone, tablet) verbonden is via wifi. Ze hebben er allemaal last van.

De router is al eens vervangen en ook de kabelmodem is vorig jaar vernieuwd. De eerste dagen na het vervangen of opnieuw instellen van de router lijkt alles goed te gaan om uiteindelijk toch weer problemen te geven. De laatste dagen heb ik een laptop alleen via wifi verbonden en bij dit euvel de probleemoplosser van windows laten draaien. Die komt met het onderstaande melding
Bekijk bijlage 366072

Het gekke is dat de desktop via utp op hetzelfde moment zonder problemen een youtube stream kan weergeven.

Het gaat om de router Asus RT-AC1900U met Asus RT-N66U als accespoint/range extender en de kabelmodem is de Ziggo Connectbox Giga. Van de kabelmodem is de wifi uitgeschakeld, aangezien deze via de router loopt en om mogelijk stoorsignalen te verminderen. Begin dit jaar geprobeerd om zonder de wifi van de RT-N66U te verbinden, maar de problemen bleven komen. Ook als de wifi van de AC1900U werd uitgeschakeld en alles via de RT-N66U liep bleven de verbindingsproblemen komen.

Wat kan de oorzaak zijn en hoe is dit op te lossen?
 
Check eerst die vrije kanalen, de tip van srpchulp .

Aanvulling: Bij voorkeur op de 5GHz band werken daar is meestal meer ruimte. Nadeel is dat het WiFi bereik minder kan zijn.

Verder (daarna):
Heb je van beiden, Asus RT-AC1900U Asus RT-N66U, de firmware al geüpdate? Als je nul ervaring hebt en je durft het niet aan, echt niet doen dus, laat het iemand met ervaring doen.
Die willen nog wel eens positief werken op stabiliteit issues.
Heb al jaren prima ervaringen met Asus en met 2 apparaten hetzelfde probleem lijkt me teveel toeval.
 
Laatst bewerkt:
staat het ziggo modem in bridge modus?
 
het kan zijn dat er veel andere wifi-signalen in de buurt zijn waarvan teveel op hetzelfde kanaal werken als die van u.
Verandering van kanaal kan dat probleem kleiner maken.
Hier is een tooltje om te zien welke wifi's/kanalen er in uw omgeving zijn: https://apps.microsoft.com/store/de...33N0N?hl=nl-nl&gl=nl&icid=CNavAppsWindowsApps

Ik was verbaasd over het aantal wifi zenders dat gevonden werd op de 2.4 GHz. In totaal ongeveer 30 namen. Wat daarbij opvalt is dat de meeste netwerkennamen 2 keer voorkomen op verschillende frequenties. De 5 GHz is daarentegen zeer rustig. Op 2.4 GHz is mijn netwerk de enige op Ch. 5. Alleen is er wel een overlap met Ch. 6 waar 7 andere netwerken op zit. Ch 1 en Ch. 11 zijn geen goede keuzes vanwegen de vele netwerken die daarop actief zijn. Op beide zijn 8 wifi punten te vinden.

In beide Asus routers is het mogelijk om Roaminghulp in te schakelen. Kan het helpen om hier de dBm waarde aan te passen zodat er eerder naar de sterkste ontvanger wordt verbonden?

Check eerst die vrije kanalen, de tip van srpchulp .

Aanvulling: Bij voorkeur op de 5GHz band werken daar is meestal meer ruimte. Nadeel is dat het WiFi bereik minder kan zijn.

Verder (daarna):
Heb je van beiden, Asus RT-AC1900U Asus RT-N66U, de firmware al geüpdate? Als je nul ervaring hebt en je durft het niet aan, echt niet doen dus, laat het iemand met ervaring doen.
Die willen nog wel eens positief werken op stabiliteit issues.
Heb al jaren prima ervaringen met Asus en met 2 apparaten hetzelfde probleem lijkt me teveel toeval.

De 5 Ghz is zeer rustig vergeleken met de 2.4 GHz. Helaas kunnen niet alle apparaten(domotica) met deze frequentie overweg. De 2.4 GHz zal dus wel nodig zijn om alle apparaten te kunnen gebruiken.

Voor de AC1900U was een update beschikbaar en deze is ondertussen geïnstalleerd. De RT-66U is een oud beestje waarvan de ondersteuning gestopt is.

staat het ziggo modem in bridge modus?
Nee, ik weet niet of het dan mogelijk is om een mailserver te draaien. De modem blokkeert de mogelijkheid om poort 25 open te zetten die nodig is om de mailserver te draaien. Andere poorten geen probleem. Door DMZ te gebruiken lukt het wel om een mailserver te draaien. Het is dan wel nodig om in de AC1900U poort 25 open te zetten. Het is niet de meest ideale methode, maar dit werkt tot nu toe. Ik moet nog uitzoeken hoe IPv6 werkt. De modem heeft naast de IP4 adres ook een IP6 adres, maar de kennis ontbreekt om dit goed in te stellen.
 
In beide Asus routers is het mogelijk om Roaminghulp in te schakelen. Kan het helpen om hier de dBm waarde aan te passen zodat er eerder naar de sterkste ontvanger wordt verbonden?
Als de ontvangst van signaal van het laptop, domotica signaal door je AP het probleem is vanwege de drukte.... dan gaat de power niet helpen. Zet ze korter bij elkaar of experimenteer om een antenne korter bij te krijgen.
Heb je veel korter de router of de AP Wifi zitten bij als optie gewoon al een keer getest?
 
De domotica onderdelen zitten achter een wandcontactdoos ingebouwd. Deze zijn lastig te verplaatsen. Gek genoeg is de afstand tussen de domotica onderdelen en de RT-N66U hooguit een meter.
Vanmiddag de vrije training van F1 gekeken op de laptop die vlak bij de RT-N66U staat. In het begin was er even een verbindingsprobleem, maar daarna niet meer en heb de gehele vrije training naar een HD stream kunnen kijken met het geluid van Grand prix radio zonder onderbrekingen. Het was op dat moment ook nog mogelijk om de telefoon te gebruiken om te internetten. De laptop en telefoon waren op dat moment met de 5 GHz verbonden.
 
Daar mee lijkt het probleem nu niet meer zo reproduceerbaar, mag ik onder voorbehoud nu even zo stellen?
 
Dat klopt. Ik heb meerdere apparaten over gezet naar 5 GHz en de AC1900U zend nu alleen op Ch. 5 uit. Ch. 1, 6 en 11 zijn de drukste Channels waarop wordt uitgezonden. Ooit eens opgevangen dat deze 3 channels standaard worden gebruikt omdat deze geen overlap met elkaar hebben.

Het is nog wel afwachten, meestal na een wijziging in de router of een herstart duurde het meerdere dagen voordat de problemen zich weer opnieuw voor doen.
 
dus je hebt een router achter een router heb je in 1 van de 2 wel het dhcp gedeelte uitgezet.
DMZ dan weet je toch wel dat je de hele wereld toegang geeft tot jouw netwerk.
 
In de RT-N66U is de DHPC server uitgezet. Anders wordt het lastig om de netwerkprinter en de nas te vinden die met een kabel op de AC1900U zit.
Het klopt dat DMZ alles open zet naar het internet. Daarom is de AC1900U nog steeds als router ingesteld. De ingebouwde Firewall/NAT is nog wel actief. Om onder andere de mailserver en kalender te kunnen gebruiken buiten het eigen netwerk is het nodig om in de AC1900U de betreffende poorten open te zetten.

Het is helaas niet mogelijk om in de ziggorouter poort 25 open te zetten. Dit is in de firmware van de router geblokkeerd en je krijgt een melding dat het niet mogelijk is om deze poort open te zetten. De andere poorten is geen probleem. bijv. 465 en 587. Het heeft met het verleden van Ziggo(@home) te maken dat zij deze poort blokkeren. Ziggo heeft meerdere keren aangegeven dat dit bewust is en niet wordt aangepast.
 
Het is enkele weken geleden dat ik het kanaal heb aangepast waarop wordt uitgezonden. Dit heeft wel geholpen om het probleem te verminderen. Het is helaas wel een probleem dat er veel wifi netwerken in de buurt zijn die op 2.4 GHz werken. Ik zal gaan kijken of nog meer apparaten op 5 GHz kan werken. Daar is het een stuk rustiger met het aantal netwerken en lijkt minder problemen te geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan