Filter toepassen in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marvs87

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 sep 2022
Berichten
3
Ik ben erg nieuw in Acces (en dus ook op dit forum), dus zeg aub als mijn vraag niet gepast is.

Ik heb een formulier waarin informatie over een specifieke locatie van een organisatie op te roepen is (adres, personen die er werken, doelgroep, etc.). Met een keuzelijst met invoerveld kan je zoeken naar een locatie wat het iets makkelijker maakt. Maar dit zal een hele lange lijst worden ben ik bang. Elke locatie valt onder een specifieke cluster en ik zou graag willen filteren op cluster:
Eerst een keuzelijst waar ik het cluster invoer, daarna wordt de keuzelijst met locaties automatisch geupdate zodat daarin alleen de locaties vermeld staan van dat specifieke cluster.

Mijn vraag:
Hoe koppel ik de ene keuzelijst aan die andere?


Achtergrond info:
Ik heb:
- een tabel met alle clusters
- een tabel met alle locaties waarin je met 'wizard opzoeken' het bij behorende cluster kan vinden
- als het nodig is kan ik dit specifieke gedeelte van mijn database nabouwen en anonimiseren om up te loaden.

Een verwijzing naar een tutorial filmpje zodat ik kan leren hoe ik dit kan doen zou mij het meeste helpen. Maar ander soortig uitleg is natuurlijk ook welkom!
 
In de tabel met locaties het ID van het bijbehorende cluster opnemen en dan de tabellen koppelen op dat ID.
 
In de tabel met locaties het ID van het bijbehorende cluster opnemen en dan de tabellen koppelen op dat ID.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb in het tabel met locaties de cluster al gekoppeld (met de functie wizard opzoeken die hij automatisch omzet naar ID nummer).
Alleen als ik er een formulier van maak, kan ik niet eerst de cluster aangeven en dan pas de locatie. Dus ik wil een formulier waar ik eerst cluster WEST aangeef in een keuzelijst en dat de keuzelijst daarnaast alleen locaties uit cluster WEST weergeeft waar ik vervolgens een keuze uit kan maken om de gegevens van de juiste locatie in te zien.

Hoever ik nu ben gekomen:
Het is me gelukt om een keuze lijst te maken die dus dit wat ik wil door de volgende code in de rijbron van de 'locatie keuzelijst' te zetten:

SELECT [Locaties Query].Cluster, [Locaties Query].Locatie FROM [Locaties Query] WHERE ((([Locaties Query].Cluster)=[Formulieren]![Organisaties]![Keuzelijst11])) ORDER BY [Locaties Query].Locatie;

[keuzelijst11] is de keuzelijst die dus het cluster aangeeft.

Het probleem wat ik nu heb is dat hij de locatie keuze lijst alleen update als ik het formulier afsluit en weer opstart. Ik moet dan eerst het cluster invullen, dan moet ik het formulier sluiten en weer opstarten, en dan pas komt de selectie in de locatiekeuzelijst.

Wat kan ik doen om te zorgen dat hij meteen update nadat ik een cluster heb ingevuld? Ik heb wat geexperimenteerd met 'Na bewerken' en 'Voor bewerken', maar ik kom er nog niet helemaal uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat geexperimenteerd met 'Na bewerken' en 'Voor bewerken', maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Dit is niet echt een 'wetenschappelijke' benadering/omschrijving van wat je precies geprobeerd hebt. Hoe moeten wij hieruit opmaken wat je precies gedaan hebt? De query die je nu gebruikt onder je keuzelijst is in beginsel correct, al zou ik het zelf zo nooit doen, maar voor een beginnende gebruiker is dit prima. Wat je nog moet doen, is die keuzelijst verversen. En dat kan met een simpele code die je onder de keuzelijst11 hangt, onder de gebeurtenis <Bij klikken>. Dus niet degene die je hebt geprobeerd. Die code is dan iets als:
Code:
Me.Keuzelijst11.Requery

Tip1: probeer keuzelijsten (en überhaupt elk object dat je maakt) een logische naam te geven; Wat zegt keuzelijst11 nou helemaal over het doel van de keuzelijst? Noem je keuzelijsten bijvoorbeeld cboCluster en cboLocatie, dan kun je je ook nooit vergissen in de keuzelijsten.

Tip 2: Blijf met je muis van de QUOTE knop af. Het handigst doe je dat, door er met je muis nooit overheen te gaan, maar altijd omheen. Dan kun je er nooit per ongeluk op klikken. Gebruik, als je wilt antwoorden, het tekstvak <Snel reageren>, of de knop <Reageer op Bericht>. Maar onthoud dat zo'n beetje elke​ ervaren forumgebruiker spuugt op de Quote knop. Ik in ieder geval wel :).
 
Ach, indien de quote knop zo slecht was: waarom staat hij er dan nog? En aangezien Ahulpje al zei (oei quote)
Ik ben erg nieuw in Acces (en dus ook op dit forum), dus zeg aub als mijn vraag niet gepast is.

is dit zeker vergeven :).
Indien je er niet aan uit komt, post gewoon een voorbeeld van je app.
 
Ach, indien de quote knop zo slecht was: waarom staat hij er dan nog?
Dát weet dus geen mens. Maar het percentage correct/incorrect gebruik van die vermaledijde quote knop is, voorzichtige schatting, 10%-90%. Draadjes worden, door dat stomme gequoot, twee keer zo lang als zonder, en je scrollt je dus het kleplazerus. Lang leve de muisarm! Maar blijf het gebruik maar rustig goedpraten.... Had je de quote knop overigens op de correcte manier gebruikt, dan had je gezien dat de quote niet​ van ahhulpje was :).
 
Hartelijk bedankt voor de hulp. Ik heb het formulier werkend gekregen. :thumb:

De code "Me.Keuzelijst11.Requery" heb ik uiteindelijk aangepast naar "=[Keuzelijst11].[Requery]". Het heeft even geduurt voor ik erachter kwam dat de code bij mij blijkbaar iets anders werkt.
Vervolgens kreeg ik het subformulier niet gekoppeld aan de tweede keuzelijst, maar uiteindelijk is ook dat gelukt. Vandaar mijn late reactie.

Ik ga aan de slag om alle objecten om te zetten naar logische namen. Het is een handeling die ik nog even in mijn systeem moet krijgen, maar zal uiteindelijk wel lukken.

De Quote knop zal ik proberen met rust te laten, maar hij staat er voor een reden, dus als de reden valide is, zal ik hem gebruiken :p


Ik heb nog gezocht naar een goede basisopleiding voor Access, maar de prijzen duizelen me een beetje. Voorlopig hou ik het bij youtube filmpjes en de zoekfunctie op diverse websites en fora. En mocht ik er echt niet uitkomen, zal ik ook wat posten.
 
Probeer de Access cursus eens in de Handleidingen sectie. Nog een tip: als je goedehulp wilt, is een voorbeeldbestand onontbeerlijk. Anders krijg je algemene tips, die (meestal) niet gelijk gaan werken. Dan moet je dus zelf gaan nadenken en sleutelen :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan