berekening maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carlito2224

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2022
Berichten
14
Ik ben een beginner met Acces en heb de volgende vraag:

Ik heb een veld [uurloon], een veld [Km meer 70] en een veld [Totaal uren]en een veld [eindbedrag uitvaart]
Het veld [Km meer 70] heeft de keus ja of nee.
Als de keus nee is dan wordt het uurloon gewoon vermenigvuldigd met {Totaal uren] en komt de uitkomst in het veld [Eindbedrag uitvaart].
Wat ik nu wil is dat als de keus in het veld [Km meer 70] op ja staat er automatisch 25 euro bij de uitkomst van de vermenigvuldiging komt te staan in het veld [Eindbedrag uitvaart]

Mijn vraag is nu: Hoe maak ik dat en waar en hoe schrijf ik dat dan weg. Het liefst krijg ik een antwoord in Jip en Janne taal ivm met kennis op dit gebied. :)
 
Die vraag komt me wel heel bekend voor. Volgens mij heb ik die (elders) al eens beantwoord.
 
Ja dat klopt alleen kwam ik er niet uit. Ik kreeg geen idee hoe en waar ik het moest plaatsen, vandaar
 
In de meeste gevallen is het niet gewenst dat je een berekend veld wegschrijft. In dit geval is dat te verdedigen omdat de toeslag in de loop der tijd kan veranderen en je natuurlijk altijd het bedrag wilt weten op basis van de toeslag op het moment van vastlegging.
Ik zou er in dit geval voor kiezen om op het formulier waarmee je de gegevens vastlegt, op de velden [uurloon], [Km meer 70] en [Totaal uren] een gebeurtenis "na bijwerken" te maken waarin je [Eindbedrag uitvaart] berekent. Misschien wat lastig voor een beginner. Ik heb daarom een voorbeeldje bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • 70km.zip
    24,9 KB · Weergaven: 15
Dag Peter

BEdankt hetgeen je hebt gestuurd werkt inderdaad zoals ik het ook wil. Kan ik de gebeurtenissen die jij hebt gebruikt een op een overnemen in mijn eigen DB of is dat niet mogelijk?

gr Karel