berekening maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Berekening

Dag Peter

Alles werkt naar behoren bedankt daarvoor. Ik lees nu pas je laatste zin van je post namelijk:

Bij het meer dan 70 km verhaal zet ik ook vraagtekens. Ik zie dat je een tabel met plaatsen voorziet waarin je afstanden kunt vastleggen. Dan zou het systeem dus zelf kunnen bepalen of het meer dan 70 km is.

Kun je mij uitleggen wat je daarbij precies bedoeld?Sterker nog hoe kan ik dat voor elkaar krijgen wat jij bedoelt?

gr Karel
 
Hallo Karel,

Alvorens hier op in te gaan even het volgende. Ik heb nog eens over dit project nagedacht en maak me toch wel enige zorgen.
Dit lijkt me een omvangrijk project en als de database die je stuurde de hele database is, dan zou me dat verbazen. Ik weet natuurlijk niet precies wat het bedrijf dat je programma gaat gebruiken precies doet en hoe hun processen werken, maar een uitvaart bestaat uit (veel) meer dan ik nu zie. Ook het dingetje met de (vervoers)kosten dat nu oplosten lijkt me maar een klein detail. Er zijn veel meer kosten. En wat als er meer (volg)auto's zijn betrokken? Een uitvaart is zeker tegenwoordig maatwerk; nabestaande hebben allerlei verschillende wensen. Je oplossing moet dus uitermate flexibel zijn.

Bij een (omvangrijk) project als dit begin je normaliter met een analyse (wat is het proces, welke gegevens zijn nodig) en kies je daarna een aanpak (zelf bouwen of iets kopen). Als je kiest voor zelf bouwen kies je een passend pakket en ga je aan de slag. Ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat je meteen wat verder in het traject begonnen bent.

Als je dan ook nog eens met weinig ervaring of geen ervaring met het tool (Access) gaat bouwen, lijkt me dat de kans op succes niet al te groot. Als ik bijvoorbeeld zie dat in de database die je stuurde geen relaties zijn gedefinieerd (toch essentieel voor een relationele database als Access), dan word ik wat onrustig.

De uitleg over het 70 km verhaal is in theorie simpel. Als je de plaats weet, kan je opzoeken wat de afstand is. Is die groter dan 70 km, dan pas je de verhoging toe. Dat zou je kunnen automatiseren in de berekening zoals we die nu hebben. Het gevaar van jouw opzet is dat uit de plaatsentabel bijvoorbeeld zou kunnen blijken dat de afstand minder dan 70 km is, terwijl de gebruiker het vinkje toch aanzet. Dan heb je een inconsistentie. Door het te automatiseren voorkom je dat en help je de gebruiker.
 
Dag Peter

Ja ik begrijp jou redenatie maar zal even uitleggen hoe het zit.
Mijn vrouw en ik wonen in de wintermaanden in Spanje. Rond half mei komen wij dan naar Nederland. Mijn vrouw is Zzp-er in de uitvaart en wordt ingehuurd om uitvaarten te begeleiden. Zij hoeft dus geen besprekingen te doen. De database is puur voor ons zelf zodat wij alle gegevens hebben waar mogelijk vragen over kunnen komen (bijv. door de belastingdienst). Ik ben door haar aangewezen als haar persoonlijk assistent :confused: dus ik verwerk alle info die verwerkt moet worden. Verder zullen er nooit anderen in de of met de database werken.Maar als ik het mij makkelijker kan maken door automatisering dan vind ik dat natuurlijk erg fijn, vandaar mijn vragen. Ben ook erg blij dat jij mij ermee geholpen hebt. Wel leuk dat je erin meedenkt want ik ben mij ervan bewust dat deze database beslist niet geschikt zal zijn voor hetgeen jij omschrijft. Hoop dat ik het je duidelijk heb kunnen maken met dit verhaal.

gr Karel
 
Helder verhaal. Maakt veel duidelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan