Windows start niet Aptio Setup Utility verschijnt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miranda00

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2008
Berichten
30
Beste mensen,
Ik heb een laptop met W10. Opeens start deze niet meer op. Er verschijnt een melding Aptio Setup Utility. Van alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.. Wie kan mij helpen...? Alvast dank voor uw hulp
 
Beste mensen,
Ik heb een laptop met W10. Opeens start deze niet meer op. Er verschijnt een melding Aptio Setup Utility. Van alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.. Wie kan mij helpen...? Alvast dank voor uw hulp
En je vergat wat?
 
foutmelding pc..jpg

Edmoor: dank voor uw reactie. De secure boot control op disable gezet en Launch CSM op enable..
Als ik dan opnieuw opstart verschijnt er een zwart scherm met de tekst: " Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and Press a key.
 
Weer terug zetten zoals het stond, met deze instellingen wordt Windows sowieso niet opgestart.

Kijk in die setup, wat een uefi setup is, of alles goed staat, vooral de tijd.
 
Wat niet besproken wordt dat is een reparatie van Windows door de installatie vanaf het installatiemedium te starten en door te laten lopen tot na de landenkeuze, wanneer de installatieopties pas komen. In veel gevallen bemerkt Setup de eerdere Windows installatie op de harde schijf en zal uit zichzelf het opstarten repareren. Daarvan komt dan een melding met het verzoek om opnieuw op te starten.

Dat is: als de schijf gevonden wordt en dus in de BIOS (F2, Del, F9) ofwel bij de opstartopties, in het op te roepen bootmenu (Esc. of F8?) zichtbaar is. Voor op kunnen starten vanaf de Windows installatie USB dient deze dan, als Other devices, bovenaan in de opstartvolgorde te staan en soms ook actief gemaakt. Zou de harde schijf niet gezien kunnen worden dan is deze los van de kabel(s) of kaduuk.

Ik weet niet hoe de computer reageert wanneer de BIOS batterij leeg aan het raken is. Soms is er een melding geweest van terug gaan naar standaard waarden. In ieder geval zal de opstartvolgorde dan niet meer veranderd en bewaard kunnen worden dus let daar even op.
 
Het probleem is opgelost. De harde schijf bleek (deels) gecrasht te zijn en is vervangen door een andere.
Bedankt voor uw reacties!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan