Pc scherm en toetsenbord.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Misterjuistem

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 sep 2022
Berichten
2
Opeens functioneren mijn pc scherm en toetsenbord niet goed. Scherm blijft op oranje staan en zegt no signal. En toetsenbord lampjes branden allemaal niet. Ik heb 7usb poortjes en hij functioneert in geen 1 poort. Mijn muis en verdamper doen het wel via de usb poorten. En als ik de toetsenbord in me playstation doe doet hij het wel en branden de lampjes gewoon. Gisteravond functioneerde ze allebei prima. Vanochtend de pc aangezet en ze functioneren opeens slecht/niet. Ik snap er niks van. Heb ook alle kabels al losgehaald en vastgemaakt en me pc is geheel stof/vuil vrij. Het is wel een oude pc, 12 jaar en ouder maar heeft altijd prima gefunctioneerd en het toetsenbord is pas 3 maanden oud. Weet iemand wat een oorzaak kan zijn? Ik vrees het moederbord. Maar er is niks mee gebeurd vanacht alleen uit en aan gezet.
 
Alles kan stuk. Ik denk dat het beter is om er een expert naar te laten kijken.
 
Dat lijkt op een probleem met de voeding.
 
Het is moeilijk te zeggen wat een PC doet wanneer het 3 Volt knoopcel batterijtje leeg is. Bij mij gaat het beeld dan op zwart en wil die niet meer opstarten. Bij jou lijkt het mij ook een geval van niet meer kunnen opstarten. Als het batterijtje met een gewone batterijmeter 1,5 Volt aangeeft is dat de helft van de lading en kan de computer er niet meer de BIOS of UEFI firmware mee lezen. Waarschijnlijk kan je ook niet meer in de BIOS of in het Bootmenu meer komen met de sneltoetsen, meteen na aanzetten. Of wanneer dat nog wel kan dan blijken de instellingen, zoals de opstartvolgorde niet meer te worden bewaard. Misschien is er dan nog een melding geweest van "terug naar standaard waarden."

Als u wel in de BIOS kan komen dan de opstartvolgorde veranderen (bij USB "other devices") zodat de computer opstart vanaf de Windows installatie. Gebruik dan dit installatiemedium tot na de landenkeuze en wanneer de vraag komt waar Windows geïnstalleerd moet worden. Vaak heeft setup dat een eerdere Windows installatie gevonden en automatisch gerepareerd. Daarvan komt dan een melding met de vraag om opnieuw op te starten.

Laatste advies is om het moederbord te onderzoeken. Doe de computer voorafgaand van de spanning. Let op scheef of loszittende kaarten of stekkers, ook die van ventilatoren en de fans moeten ongehinderd rond kunnen draaien. Achterop zitten een paar kleine condensatoren, dat zijn, meestal zwarte, cylinders met een in drieën gedeelde glimmende bovenkant. Het zijn stroomverdelers en kunnen ook nog even spanning vasthouden! De hulsjes los zittend of de bovenkant iets bol staand verraad dat ze stuk zijn. Zie je nergens brand, smelt of schroeiplekken op het moederbord en ruik je geen pepermuntgeur? Dan zou een monteur een test apparaatje moeten gebruiken maar er is nog een kans:

De laatste malen dat een computer bij mij niet wilde opstarten was het meerdere malen een defect netwerkkaartje. Ik gebruik wél altijd zoveel mogelijk tweedehands onderdelen. Het onderzoek omvat dus het één voor één uitbouwen van de onderdelen, te denken aan insteekkaarten en geheugens, totdat er zo weinig mogelijk nog in de computer zit en alleen het hoognodige. Daarna wordt het moederbord ook nog eens grondig en aan beide kanten geïnspecteerd. Zit de processor er nog recht op? Na demontage van de het koelelement, wat wel eens erg moeilijk zou kunnen zijn, kan je zien of de processor stuk is. Door uitruilen of omdat er een beschadiging aan is zoals een klein kuiltje, wat dan uit eigen waarneming is. De vraag daarbij is of de computer of het moederbord niet al aan vervanging toe is, ook te denken aan energieverbruik.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal kaal opstarten, dus alleen voeding en CPU met koeler en de systeemspeaker, wel of geen bios beeps?
Geen bios beeps, mobo overleden.
 
Nog niet opgelost.

Erg bedankt allemaal voor de tips! Maar het is nog niet gelukt. Heb ook de ramkaarten schoongemaakt en de power box er uitgehaald en schoongemaakt. Die was behoorlijk stoffig. Nog steeds geen resultaat. Wat zo raar is is dat alles het doet in de usb poortjes behalve me toetsenbord. Maar me toetsenbord doet het wel in andere apparaten. Weet iemand of het toetsenbord kam falen in de usb door moederbord problemen of powerbank problemen?? Ik zou zeggen dat alles dan moet falen in de usb .... Ik snap er weinig van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan