IMAP of POP?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Berichten
1.252
Ik gebruik Outlook 2016 en al vele jaren stel ik in, dat gebruik moet worden gemaakt van een POP-server. Ik lees, dat dit eigenlijk behoorlijk ouderwets is, maar ik ben het nu eenmaal zo gewend.

Kan iemand mij overtuigen IMAP te gaan gebruiken of juist ervan overtuigen POP te blijven gebruiken? En als ik overga op IMAP, hoe kan ik dan een backup maken?
 
Als u uw mail alleen op de pc leest kunt u gewoon pop3 blijven gebruiken.
Als u uw e-mail op meerdere apparaten wilt kunnen lezen en beantwoorden, dan is Imap de juiste keus.
Maar lees u eerst even goed in hoe dat gaat, overstappen van POP3 naar Imap.
Zelf gebruik ik nog steeds pop3.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees email ook op mijn telefoon, is dan IMAP een betere optie?

Ik hecht grote waarde aan een compleet overzicht van alle door mij ontvangen emails. Dus het moet niet zo zijn, dat er verschil zit tussen de emails, die ik op een telefoon te zien krijg of op mijn computer.

Tevens maak ik periodiek backups, het pst-bestand. Kan dat met IMAP ook?
 
Ik raad IMAP aan als je op de server genoeg ruimte over hebt, en je mailcorrespondentie van belang is. Al je mails blijven synchroon met je telefoons, desktops, tablets etc ...
 
Ik lees email ook op mijn telefoon, is dan IMAP een betere optie?

Ik hecht grote waarde aan een compleet overzicht van alle door mij ontvangen emails. Dus het moet niet zo zijn, dat er verschil zit tussen de emails, die ik op een telefoon te zien krijg of op mijn computer.

Tevens maak ik periodiek backups, het pst-bestand. Kan dat met IMAP ook?
Kijk hier eens naar.
https://www.argeweb.nl/kb/article/back-up-maken-en-importeren-in-outlook-pst-644.html

Stond in mijn eerste reply, de link met de verschillen.
 
Nee en het staat toch uitgelegd in de link van #7?
Je dient te exporteren naar een gekozen map.
 
Backuppen van mails op de server (IMAP) kan beter via je hosting.
 
Ik heb IMAP nu toch ingesteld en het synchroon lopen met een telefoon is wel prettig. Wat mij wel opvalt: als ik een bericht met de telefoon verzend, dan komt die niet in de Verzonden Items van de computer. Is daar een oplossing voor?
 
TIP. In Outlook (zelf gebruik ik 2019) kan je POP met IMAP combineren.
Na het downloaden via POP (op je pc) is een email nog steeds via IMAP beschikbaar (bijv. voor smartphone).

- ga in Outlook naar Accountinstellingen, dit moet zijn ingesteld als POP account.
- klik op je email/naam en dan op knop Wijzigen.

2 opties
- geef het aantal dagen op dat je een email via IMAP wilt benaderen (max. 100 dagen)
- of zet een vinkje dat je ze wilt behouden totdat je ze op je pc verwijdert.

pop-imap.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb IMAP nu toch ingesteld en het synchroon lopen met een telefoon is wel prettig. Wat mij wel opvalt: als ik een bericht met de telefoon verzend, dan komt die niet in de Verzonden Items van de computer. Is daar een oplossing voor?

Nee, helaas. Daar is IMAP een beperking is merk ik. Je moet dan allemaal hacks uitvoeren om dit werkend te krijgen.
Of je moet Exchange gebruiken
 
Een simpele oplossing is (alleen) in dat geval je zelf in de CC of BCC te zetten en als het je en keer uitkomt zet of sleep je die berichten vanuit de InBox even naar de "Verzonden berichten" map.
Sommige mail clients die je met POP3 configureert i.c.m met sommige emailproviders synchroniseren een op de PC verbonden mail toch met de "Verzonden berichten" map op de mail server.
The Bat! client doet dat met alle hotmail.com en outlook.com mail accounts. Dus niet bijv met mijn HCCNet account, waar dus ook POP3/smtp met dezelfde poorten gebruikt wordt (uiteraard met ander adres/naam/wachtwoord).
Het is blijkbaar een feature? Had nog nooit gekeken of het server-side van outlook/hotmail geaccepteerd wordt of dat het een The Bat! feature is maar dan alleen voor outlook/hotmail mail accounts?
Zie het settings plaatje: Echt POP3.
 

Bijlagen

  • afbeelding_2022-09-24_075027761.png
    afbeelding_2022-09-24_075027761.png
    12,7 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Ik heb IMAP nu toch ingesteld en het synchroon lopen met een telefoon is wel prettig. Wat mij wel opvalt: als ik een bericht met de telefoon verzend, dan komt die niet in de Verzonden Items van de computer. Is daar een oplossing voor?
Een oplossing:
Als je iemand vanaf mobiel een email stuurt, zet dan je eigen emailadres in CC of BCC.
Maak in Outlook deze regel:
Code:
Deze regel nadat het bericht wordt ontvangen
met Return-Path: <naam@example.nl> in de berichtkop
verplaats het bericht naar Verzonden items

Neem deze tekst Return-Path: <naam@example.nl> exact over!
Vervang naam@example.nl door jouw eigen emailadres

Verzonden Items.jpg

Om te voorkomen dat je de email op je mobiel dubbel gaat binnenkrijgen zal ook een dergelijke regel bij je provider (via webmail) gemaakt moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb IMAP nu toch ingesteld en het synchroon lopen met een telefoon is wel prettig. Wat mij wel opvalt: als ik een bericht met de telefoon verzend, dan komt die niet in de Verzonden Items van de computer. Is daar een oplossing voor?
Dit gaat niet, simpelweg omdat bij IMAP de emails worden bewaard op de mailserver van je provider, en bij POP de emails worden bewaard op het apparaat waar je ze download, in jouw geval in Outlook op je pc.

Andere oplossing: elke keer als je Outlook opstart kopieer je de emails van Sent naar Verzonden items.

- In map "Sent" selecteer je alle emails.
- Houdt Ctrl toets ingedrukt ( ! ) en sleep de emails naar "Verzonden items".

outlook.jpg

Als je niet Ctrl ingedrukt houdt dan verplaats je emails.
Als je wel Ctrl ingedrukt houdt dan kopieer je emails.
 
Een simpele oplossing is (alleen) in dat geval je zelf in de CC of BCC te zetten en als het je en keer uitkomt zet of sleep je die berichten vanuit de InBox even naar de "Verzonden berichten" map..
@Bron Bedankt voor de toelichting van mijn simpele oplossing van vanmorgen vroeg.... ik dacht met 1 regel klaar te zijn...
De rest was alleen dat ik me verbaasde dat outlook/hotmail verzonden email vanaf mijn op de pc met pop instellingen toch op de server terecht komt.
 
De rest was alleen dat ik me verbaasde dat outlook/hotmail verzonden email vanaf mijn op de pc met pop instellingen toch op de server terecht komt.
Email die via POP protocol wordt verstuurd zal de provider niet op hun mailserver bewaren (tenzij de provider hier een speciale voorziening voor heeft gemaakt). Email die via IMAP protocol wordt verstuurd wordt wel op de mailserver bewaard.

Er is geen verschil tussen providers en/of emailprogramma's. Iedereen gebruikt hetzelfde protocol.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan