update combobox

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkypenky

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2012
Berichten
110
Hallo,
Ik heb een bestandje toegevoegd dat het probleem waarschijnlijk direct weergeeft.
Ik wil als ik een combo box selecteer direct weer op de juiste plek in de achterliggende lijst belanden waarbij een kleine wijziging daarna eenvoudig te maken is.
 

Bijlagen

  • prtscrn.png
    prtscrn.png
    56,9 KB · Weergaven: 43
En waar/wat is de achterliggende lijst?
 
Is inderdaad niet echt duidelijk. Behalve de in post #2 genoemde vraag is (mij) ook niet duidelijk wat de "juist plek" is.
Voeg bij voorkeur een voorbeeld database toe met uitleg over welke formulieren en handelingen het gaat.
 
Het veld dat je “Zoek artikel” noemt, lijkt een keuzelijst te zijn waarmee je een veld vult vanuit een andere tabel, 2at vrij gebruikelijk is. Maar het ziet er niet uit als een zoeklijst. Die zou in de koptekst moeten staan, en kun je ook gewoon via de Wizard maken. Daar heb je ons niet voor nodig :). Dus doe vooral de database erbij, want zoals je hebt gemerkt, snapt niemand wat je bedoelt.
 
Helaas kan ik het niet posten, we maken er al onze bedrijfscalculaties mee; er zit te veel informatie in.
De gekoppelde tabel is er een met tienduizenden artikelen.
Als ik in het vak het juiste type intik wordt het wel netjes aangevuld met de juiste vervolgkeuzes op alfabet gesorteerd.
Als het zoekveld openklapt naar onderen zie ik echter niet de update van de mogelijke keuzes uit de database waaruit ik zou willen kunnen kiezen.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
 
als ik naar de screenshot kijk, is het niet duidelijk of je direct in de tabel/query aan het werken bent of via een formulier. Je hebt alleszins een formulier nodig om de applicatie te automatiseren.
Kan je misschien aangeven hoe je database ineen zit (tabel structuur/design, relaties tussen de tabellen, formulieren?) Je vermeldt dat het over een gekoppelde tabel gaat: een koppeling naar wat? Een Excel tabel, een database?
 
Als ik in het vak het juiste type intik wordt het wel netjes aangevuld met de juiste vervolgkeuzes op alfabet gesorteerd. Als het zoekveld openklapt naar onderen zie ik echter niet de update van de mogelijke keuzes uit de database waaruit ik zou willen kunnen kiezen.
Zoals je hebt gemerkt, is het nog steeds niet duidelijk. Bij mij ook niet overigens, ik sluit me netjes aan bij de anderen :). Wél krijg ik een vermoeden, namelijk: het artikelnummer dat je intypt staat niet in de lijst. Je schrijft namelijk dat als je een bestaand artikel intypt (althans: begint met bestaande begintekens) dat je het artikel wél vindtt. Maar dus níet als je een artikelnummer intypt dat (nog) niet in de keuzelijst staat.

Als dat zo is, dan zijn daar wel oorzaken voor aan te wijzen. Om te beginnen: het artikel dat je zoekt staat niet in de lijst. Bijvoorbeeld doordat de lijst is gefilterd op andere artikelnummers. In dat geval moet je het artikel uiteraard eerst toevoegen.

Het feit dat je een tabel hebt met met tienduizenden artikelen duidt er wellicht op, dat je tegen de fysieke grenzen (65536 records) van de keuzelijst aanloopt. Nog afgezien van het feit dat het volslagen onwerkbaar is, een keuzelijst met duizenden records. Dikke s tront en zo, daar moet je aan denken :). Moet je niet eens wíllen! Het type koppeling maakt daarbij (dit voor noella) niet uit.

Wat in dat geval véél handiger is: filter de keuzelijst voordat je hem openklapt. Bijvoorbeeld door in een tekstvak op het formulier (laten we hopen dat je via een formulier werkt, en niet in een query, zoals het plaatje suggereert) een 'voorselectie' te maken die je dan gebruikt om de keuzelijst 'live' te filteren door daarmee de Recordbron te filteren. Dan kom je vermoedelijk wél tot een bruikbaar resultaat.
 
Ik heb je plaatje uit je oorspronkelijke bericht nog eens bekeken en daarbij vallen me een aantal zaken op.

In de combobox heb je kennelijk iets ingetikt dat begint met BE_Z. De keuzelijst staat op een (schijnbaar willekeurige) code die begint met BE_1. Dat is raar. Zo te zien op de achtergrond zijn er wel codes die beginnen met BE_Z. Je zou dus verwachten dat de lijst gepositioneerd is bij een BE_Z code. Het kan erop duiden dat er iets mis is met de combox.

Verder zie ik in de tweede kolom steeds dezelfde (artikel?) naam, terwijl je juist op (uniek) artikel lijkt te zoeken. Dat maakt voor mij het beeld nog waziger.

Tot slot zie ik de waardes uit de eerste kolom terugkomen als deel van de derde kolom. Dat is niet bepaald iets dat wijst op een solide databaseontwerp.

Plaats hier in ieder geval een plaatje van je databasestructuur en leg aan de hand daarvan uit wat je probeert te doen.
 
Laatst bewerkt:
Kan het zijn dat we hier te maken hebben met een gekoppelde excel tabel? Dat zou de structuur verklaren.
 
Als de fysieke grenzen 65536 records van de keuzelijst zijn dan zal daar het probleem wel liggen (271000 artikelen)

Ik zou het eventueel kunnen mailen naar een van jullie mits er goed mee omgegaan wordt, wellicht kunnen er dan nog wat goede adviezen uitrollen.
Om precies te beschrijven wat ik waarmee en hoe gekoppeld heb vind ik erg lastig. (zie boven).:eek:
Het is niet met een Excel tabel gekoppeld. maar met een aantal externe access tabellen.
 
Een paar bedenkingen:
1. Stuur nooit zomaar gegevens naar een persoon zonder dat er eerst een non- disclosure agreement is getekend. Dit is een document waarin men beloofd om bepaalde gegevens geheim te houden. Hier is een site waarin je een template vindt. Het is wel een engelstalige versie, maar je kan op het net zeker een Nederlandstalige versie vinden. Nog beter is om naar jullie juridische dienst te gaan en deze te laten opstellen. https://legaltemplates.net/form/non-disclosure-agreement/
2. Stuur nooit gegevens van de firma door zonder toestemming van je baas (n+1)
3. Jullie zijn duidelijk tegen de grenzen van Access aan het lopen. Bekijk even als jullie kunnen upgraden naar een database systeem, meestal kunnen jullie dan de applicatie in Access laten en naar de nieuwe back-end koppelen. Maar het is ook een goed moment om jullie gehele applicatie structuur te herdenken. Misschien willen jullie webbased gaan werken.
 
We hoeven geen kopie van je productie omgeving te hebben; maak een kopie van de formulieren/tabellen en zet daar wat dummy data in. Op basis daarvan kan ik wel een oplossing maken waarmee je de keuzelijst kunt filteren met een extra tekstvak. Die oplossing kun je dan makkelijk overnemen in je eigen omgeving, zodat je kunt testen of het inderdaad werkt.
En het klinkt inderdaad of jullie niet eens een upgrade naar een hogere database zouden moeten overwegen.
 
Erg bedankt voor de adviezen. Ik laat het voorlopig even rusten om iets anders uit te proberen.
Nogmaals bedankt.
 
Of je kan in een formulier een list maken (gevuld door een query van je tabel) waarbij dat de list wordt ververst/gefilterd telkens je in het tekst vak erboven een karakter intikt. (zei print screen)
Klikken op de juiste record opent dan een pop-up formuliertje waar je de wijzigingen kan in doen.
Geen idee of het snel gaat werken met de grootte van je tabel, maar heel eenvoudig met nauwelijks wat VBA code te maken, is 't proberen waard.
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    93,4 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Is geloof ik gelijk aan mijn oplossing in bericht #8. Daar heeft TS ook bitter weinig mee gedaan, maar wellicht heb jij meer succes :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan