• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opzoekingen en samenvatting van werkplanning

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeePee999

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2022
Berichten
13
Ons bedrijf bestaat uit een 50-tal werknemers waarvan 2 voltijds belast zijn met de onthaaldienst. De andere 48 werknemers dienen occasioneel al eens bij te springen bij de onthaaldienst en dit wordt dan vermeld in hun werkschema.
Wat ik wens te bekomen is onderaan de planning een samenvatting van de dienst onthaal zodat we een duidelijk overzicht hebben van wie wanneer een onthaaldienst uitvoert. Er zijn 3 soorten onthaaldienst, nl. "O" = ganse dag onthaal, "OV" = onthaal in de voormiddag en "ON" is onthaal in de namiddag.
Ik heb zelf al zitten experimenteren met X.Zoeken, Filter, Uniek, enz. maar mijn Excel kennis schiet hier toch wat tekort. Ik werk met 0365.
In bijlage voeg ik een vereenvoudigd voorbeeldbestandje.
Alvast bedankt voor de reacties! :thumb:
 

Bijlagen

  • Werkplanning.xlsx
    15,5 KB · Weergaven: 15
Heb het gevoel dat het wel simpeler kan, maar in bijlage iets wat werkt in elk geval.
 

Bijlagen

  • Werkplanning (AC).xlsx
    18,9 KB · Weergaven: 17
Het is in ieder geval het resultaat dat ik zocht :thumb:. Ik ga het straks eens uittesten op de echte planning.
Moest ik nu nog een controle hebben op dubbele ingeplande shiften (bv. 2 x een "O"-dienst waarvan dus 1x teveel), dan was ik helemaal in de wolken :d
 
Controle middels voorwaardelijke opmaak een optie?
 

Bijlagen

  • Werkplanning (AC2).xlsx
    20,6 KB · Weergaven: 10
JeePee,

In de bijlage een (wellicht ietwat oude) oplossing, ook voor de waarschuwing als er teveel diensten zijn op een dag.
Dat laatste d.m.v. voorwaardelijke opmaak.
 

Bijlagen

  • Werkplanning(JG).xlsx
    19,2 KB · Weergaven: 8
@jgkdrt
Alleen is met de formule de lijst met namen niet dynamisch en alfabetisch gesorteerd...
 
AlexCEL en jgkdrt,

Beiden zeer veel dank voor jullie reactie.

De voorwaardelijke opmaak voor de controle op dubbele shiften is zeker een optie. Ik was echter nog vergeten te vermelden dat er ook nog een controle zou moeten gebeuren op onvolledig ingeplande diensten. Op onze echte planning worden onze kolommen via voorwaardelijke opmaak ook al ingekleurd ingeval van weekends, feestdagen, enz. Daarom zou ik naar analogie van onze andere bestaande planningen onderaan een telling willen invoegen en deze automatisch willen laten inkleuren. Als voorbeeld heb ik het laatste bestand van AlexCEL gebruikt en hiervoor de rijen 71 t.e.m. 73 ingevuld.
 

Bijlagen

  • Werkplanning (AC2)-aangevuld.xlsx
    22 KB · Weergaven: 11
Als je bereik D71 t/m AH73 groen maakt heb je voor dit bereik nog 2 VO-formules nodig:
Code:
rood: =EN(D$71=0;(D$72+D$73)<2)
oranje: =OF(OF(D$71>1;(D$72+D$73)>2);EN(D$71=1;(D$72+D$73)>0))
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de aangereikte oplossingen van AlexCel getest op onze echte planning. Deze voldoen perfect aan mijn vraagstelling :). Echter, nu blijkt dat ik mijn voorbeeldbestandje een beetje te simplistisch heb voorgesteld waardoor het toch niet naadloos werkt :(. Voor alle duidelijkheid: dit is mijn eigen domme fout!

Ik ga nu het voorbeeldbestandje aanpassen en dit posten als nieuwe vraag.

Wat dus mijn initiële vraag betreft, deze werd opgelost.
 
OK, hier is dan mijn tweede poging (even niet kunnen aan verder werken wegens andere prioriteiten).

Het voorbeeldbestand (Werkplanning2) bestaat uit 5 diensten. Iedere dienst/medewerker heeft zijn eigen specifieke diensten (vb. A, B en C voor Dienst 1; E, F en G voor Dienst 2, enz...). Iedere medewerker dient wel al eens bij te springen bij andere diensten (polyvalente medewerkers :)). In dit geval wordt de planningscode van die andere dienst bij hem geplaatst en zou zijn naam onderaan de betrokken dienst moeten bijgevoegd worden. Vervolgens moet deze shift dan meegerekend worden in de tellingen voor deze dienst. Het voorbeeldbestandje met een tab "toelichting" maakt het hopelijk wat duidelijker. Anders hoor ik het wel.

Waarschijnlijk ben ik hier de mogelijkheden van Excel al wat aan het afzoeken of ben ik er zelfs reeds voorbij :rolleyes:
 

Bijlagen

  • Werkplanning2.xlsx
    41,4 KB · Weergaven: 7
Met een extra hulpkolom en wat hulprijen kan ik een heel eind komen denk ik. Hoop dat het is wat je zoekt.
 

Bijlagen

  • Werkplanning2 (AC).xlsx
    55,7 KB · Weergaven: 11
AlexCel,
Bedankt! Dit ziet er al zeer goed uit:thumb:.

Ik heb nog een paar vraagjes:
1. Het eindresultaat geeft soms meer dan 1 rij per gebruiker weer. Kan ik deze samenvoegen tot 1 rij?
2. Kan ik de hulprijen ook volledig onderaan plaatsen of eventueel op een ander (verborgen) tabblad?
3. Kan ik dit toepassen op alle diensten? Bv. op Dienst 3 waar ik dan op 2 bereiken zou moeten zoeken (omhoog voor Diensten 1 en 2; omlaag voor de Diensten 4, 5 en Onthaal).

Alvast bedankt voor je reactie!
 
1. Daar heb ik voor gekozen omdat er soms zowel OV als ON op 1 dag vielen voor sommige medewerkers. Dat past niet in 1 cel. Wat moet er in dergelijk geval gebeuren dan?
2. Dat kan zeker, maar niet uit waar deze rijen/kolommen staan.
3. Snap niet precies wat je daarmee bedoelt, maar denk het wel (eventueel weer met hulprijen/-kolommen of een hulpblad)
 
1. Da's dan een foutje van mij. Een medewerker kan op dezelfde dag slechts 1 onthaaldienst doen: O (onthaal ganse dag), OV (onthaal voormiddag), ON (onthaal namiddag). Wanneer ik iemand 2 onthaaldiensten heb toegekend, dan is er een vergissing gebeurd bij de aanmaak van het voorbeeldbestand.
2. Dit antwoord snap ik zelf niet goed.
3. Bv. Diensten 1, 2, 4 en 5 geven bijstand aan Dienst 3. Kunnen hun namen en diensten dan ook automatisch onderaan Dienst 3 worden toegevoegd?
 
Ik zal er nog eventjes naar kijken, kan nog niet beloven wanneer.

Punt 2 staat spelfoutje in, de strekking is: het maakt niet uit waar extra rijen/kolommen staan. (i.p.v. "maar" moet je "het maakt" lezen :eek:)
 
OK, bedankt. Komt dus allemaal dik in orde merk ik :thumb:
Ik ben ondertussen al een paar maanden bezig met dit project. Een beetje langer zal dus ook niet veel uitmaken. Ik ben al blij als jij er ooit de tijd voor vindt om dit te bekijken :D
 
Ik heb de hulptabel nu op een apart tabblad gezet, één hulpkolom had ik niet meer nodig en verwijderd. Er zitten geen dubbele namen meer in het overzicht.

Heb nog wel een vraag over de tussenliggende tabellen. Zou je ééns eentje een klein stukje handmatig in kunnen vullen? Bijvoorbeeld voor dienst 3 en dan een aantal dagen? En dan ook even verklaren waarom dat getal daar moet komen?
 

Bijlagen

  • Werkplanning2 (AC2).xlsx
    69,3 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan