• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filteren op basis van checkboxes

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefano

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Berichten
864
In een bestand, zie bijlage is een kolom met verschillende criteria beschikbaar. Via macro's op een autofilter kan ik een selectie maken van één of meerdere items. Omdat het aantal mogelijkheden en combinaties te hoog is zou ik liever met checkboxes werken bovenaan die tabel. Ik heb in het document in bijlage één en ander aangetoond met macro's en aan de zijkant dan de checkboxes.

Kunnen jullie me helpen?

dank alvast,

Stefano
 

Bijlagen

  • Filter met checkbox.xlsm
    38 KB · Weergaven: 16
Check deze boxes eens ;)
 

Bijlagen

  • Filter met checkbox.xlsm
    166,2 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Man man man, Ed Ed Ed,

Dit is het helemaal. Dank je wel! Ik experimenteer er mee. Super !
 
Dag Ed,

Ik heb al een criterium checkbox9 bijgemaakt, dat is me gelukt. Ik wil deze rovoegen onderaan het lijstje maar krijg de 'rechthoek' niet in bewerking. Hoe heb je de checkboxes gegroepeerd/geplaatst in die rechthoek?

PS : Waarom de renners op de achtergrond ;)
 
Waarom de renners op de achtergrond ;)
Ik vond een plaatje op die plek wel leuk, kan van alles zijn natuurlijk maar die hebben ook ventielen ;)
Die rechthoek is gewoon de cellen selecteren en Buiteranden van lijntjes voorzien.
De Checkboxes staan op dezelfde plek als in je voorbeeld document en heb ik niets anders mee gedaan dan ze van een Caption te voorzien en aan een macro toe te wijzen.
 
Laatst bewerkt:
Dag Ed,

Ik stel vast dat ik nog wat vergat te vragen. Sorry. Hoe ziet de code er uit als ik naast een filter op de zesde kolom (zoals in het voorbeeld nu) er ook nog een filter is op de 5de kolom voor getallen <> 0 .
Zie mijn test hieronder maar dat werkt niet ...

Code:
Sub SelectedBoxes()
    Dim obj As OLEObject
    Dim cbx() As String
    Dim i As Long
    
    For Each obj In ActiveSheet.OLEObjects
        If TypeName(obj.Object) = "CheckBox" Then
            If obj.Object.Value = True Then
                ReDim Preserve cbx(i)
                cbx(i) = obj.Object.Caption
                i = i + 1
            End If
        End If
    Next
    
    If i > 0 Then
[COLOR="#FF0000"]      ActiveSheet.Range("$A$10:$F$44").AutoFilter Field:=5, Criteria1:="<>" & 0, Operator:=xlAnd[/COLOR]
        ActiveSheet.Range("$A$10:$F$44").AutoFilter Field:=6, Criteria1:=cbx, Operator:=xlFilterValues
    Else
   [COLOR="#FF0000"]  ActiveSheet.Range("$A$10:$F$44").AutoFilter Field:=5   [/COLOR]
     ActiveSheet.Range("$A$10:$F$44").AutoFilter Field:=6
    End If
End Sub
Code:
Sub chkx()
    Dim obj As OLEObject
    Dim cbx() As String
    Dim i As Long
    
    Set ws = Sheets("Blad1")
    For Each obj In ActiveSheet.OLEObjects
        If TypeName(obj.Object) = "CheckBox" Then
            If obj.Object.Value = True Then
                ReDim Preserve cbx(i)
                cbx(i) = obj.Object.Caption
                i = i + 1
            End If
        End If
    Next
[COLOR="#FF0000"]      ActiveSheet.Range("$A$10:$F$44").AutoFilter Field:=5, Criteria1:="<>" & 0, Operator:=xlAnd[/COLOR]
    ActiveSheet.Range("$A$10:$F$44").AutoFilter Field:=6, Criteria1:=cbx, Operator:=xlFilterValues
End Sub
 
Die Sub cbx kan weg.
De andere zou dan zo moeten zijn:
Code:
Sub SelectedBoxes()
    Dim obj As OLEObject
    Dim cbx() As String
    Dim i As Long
    
    For Each obj In ActiveSheet.OLEObjects
        If TypeName(obj.Object) = "CheckBox" Then
            If obj.Object.Value = True Then
                ReDim Preserve cbx(i)
                cbx(i) = obj.Object.Caption
                i = i + 1
            End If
        End If
    Next
    
    If i > 0 Then
        ActiveSheet.Range("$A$10:$F$44").AutoFilter Field:=5, Criteria1:="<> 0", Operator:=xlAnd
        ActiveSheet.Range("$A$10:$F$44").AutoFilter Field:=6, Criteria1:=cbx, Operator:=xlFilterValues
    Else
        ActiveSheet.Range("$A$10:$F$44").AutoFilter Field:=5
        ActiveSheet.Range("$A$10:$F$44").AutoFilter Field:=6
    End If
End Sub
Werkt hier prima.
 
Laatst bewerkt:
Verdraaid, heb jij ff geluk ;-

In de kolom E gebruik ik een formule om het aantal te berekenen.

Dus is de inhoud van mijn cel een cijfer, niet 0 maar ook niet leeg ... Als ik het filter aanpas naar <> 0 of > 1 dan krijg ik steeds 0 hits ...

Enig idee hoe ik dat omzeil ?

dank alvast
 
Laat dat eens zien in een voorbeeld documentje.
 
suggestie:
 

Bijlagen

  • __Filtercheck_snb.xlsb
    37,1 KB · Weergaven: 25
Dag Ed,

Droog weer op vrijdagavond en zaterdagvoormiddag ==> gras maaien
Vandaar mijn late reactie ;)

Verder heb ik het oorspronkelijk bestand aangepast (klant- en artikelnamen verwijderd zoniet zou mijn werkgever niet tevreden zijn denk ik)

Zie bijlage, tab MH waar je de filter Ventieltapper 2 kan aanklikken. Deze reageert niet zoals verwacht, blanco ruimtes worden getoond terwijl er slecht één cijfer getoond zou moeten worden.

dank alvast voor de moeite !
 

Bijlagen

  • Tool_P020_ed.xlsm
    368,5 KB · Weergaven: 19
Wijzig dan:
Criteria1:="<> 0"

In:
Criteria1:="> 0"
 
Dag SNB,

Dank voor je reactie. Ik probeerde het even uit maar ik kan het bestand niet uit de Ontwerpmodus krijgen. Komt dit omdat het een .xlsb bestand is ?
Ik heb het opgeslagen als .xlsm en dan kan ik de Ontwerpmodus wel uitschakelen. Als ik dan bv de laatste checkbox selecteer dan wordt correct gefilterd maar wanneer je dan ofwel deselecteert of een tweede checkbox wil toevoegen dan gebeurt er niks meer ...

dank alvast !
 
Ed,

Dat gaat de goede richting uit. Correct voor Ventieltapper 1 en 2, maar als je Big bag station selecteert dan zijn er geen hits terwijl er 'handmatig' drie zijn.

Bizar
 
Dat staat los van dat > 0 filter.
In het blad Masterdata staat "Bigbag station".
Het checkbox object heeft als opschrift "Big bag station".
Die zijn dus niet gelijk aan elkaar.
 
@stef

Ik denk dat jij de enige bent bij wie 'het niet goed funktioneert'.
De ontwerpmodus in en uitschakelen lijkt me een basisvaardigheid als je met VBA werkt.
Dat heeft absoluut niets met de extensie van een bestand te maken.
 
Laatst bewerkt:
@Ed,

klopt :( en ja ... dwaas alweer dat ik dat niet zelf zag ...

dank !

@snb,

Na opslaan lokaal en heropenen werkt die ontwerpmodus wel. Vanuit de Download-folder werkt dit niet.

dank !

Stefano
 
Voordat je een gedownload Excel bstand opent, kijk eerst of deze wellicht geblokkeerd is:
 

Bijlagen

  • Stefano.jpg
    Stefano.jpg
    38,6 KB · Weergaven: 18
Verdiep je eerst eens grondig in de programma's waarmee je werkt voordat je allerlei dingen roept.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan