Printer afdrukfout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Als ik met mijn zwart-wit printer (een Brother DCP-L2560DW) een afdruk maak, is de linkerkant van de tekst lichter als de rechterkant.
De inktpatroon is nog voor meer dan de helft vol

Tevens heb ik de patroon al een paar keer uit de printer gehaald en danig heen en weer geschud, om mogelijk de inkt in de patroon beter te verdelen.

Hoe zou ik dit euvel kunnen verhelpen?

Met vriendelijke groet

Dukkel
 
Kijk in het Systeemvak of daar het symbool van de printer staat en kijk welke opties er zijn.
Zoek de handleiding/manual op en kijk onder storingen. Gebruik je de juiste papiersoort en is die soort ingesteld op de printersoftware. Gebruik je goedkope imitatie-inkt?
 
Hallo Senso

Ja, ik gebruik het juiste soort papier enz. want m'n andere printer een Brother DCP-9020CDW geeft wel een goede kopie onder dezelfde omstandigheden.
 
Hallo, U noemt het onterecht "inkt." In een laserprinter zit een toner cartridge. Toner is uiterst fijn kunststof poeder wat ook door een magneet is aan te trekken. In de cartridge zit een dikke rol met een licht gevoelig laagje. Je ziet deze, meestal groene "drum" achter de klep die de cartridge heeft. De drum kan wel eens minder lang meegaan dan het tonerniveau maar normaal heeft de oppervlakte voldoende dikte voor anderhalve vulling. De slijtage is eerst aan de linkerkant maar kan meerdere vormen aannemen zoals ook horizontale onderbrekingen. Een oude cartridge of die van onbekende leverancier zou wel eens slecht kunnen zijn en ze hebben een houdbaarheidsdatum maar er is nog een probleem mee. De toner die slecht wordt aangetrokken blijft over en grijze afgewerkte toner komt in de andere kant van de cartridge in een, wat kleiner, opvang compartiment. De laserprinter kan daardoor steeds minder zwart gaan afdrukken maar hoe dik er wordt afgedrukt kan in het menu worden bijgesteld en staat misschien bij u op licht omdat dat aanvankelijk voldoende is en niet op donker. Evenzo let u op de ingestelde papierdikte. Het papier dient ook geschikt te zijn voor laserprinters, dat is trouwens vaak niet zo met etiketten en enveloppen. Papier is heel vaak eigenlijk te dun.

Een laserprinter smelt de toner uiteindelijk op papier door een gloeidraad in de fusor. Daardoor moet de printer constant gekoeld worden anders krijg je door de hitte een slecht resultaat en er zit natuurlijk een luchtfilter daar waar lucht wordt aangezogen, want het proces dient stofvrij te zijn. Dat filter mag niet verstopt zitten. Ik zelf maak het filter vanaf de buitenkant schoon met stokjes, een klein lampje en de stofzuiger, zodat de ventilator er niet uit hoeft.

Heel misschien helpt het om met een zacht en licht vochtig doekje over de hele omtrek van de rol te gaan die u ziet bij de invoer en die in de printer zelf zit. Als ik één antwoord moet geven dan houd ik het op de vroegtijdig versleten drum en hopelijk is het geen meegeleverde cartridge want deze hebben dergelijke beperkingen. Bij mij is het onderdeelnummer dan net anders. Zou de toner vrijwel op zijn, wat ook minder kan zijn bij meegeleverde, dan schudt u misschien ook de afgewerkte toner in het kleine compartiment. Er zit altijd wat toner in de beide compartimenten. Schudden na het wegtrekken van de verzegeling is niet nodig en als u daarmee het afdrukken weer op gang heeft kunnen helpen dan wint u er hooguit tien afdrukken mee. De toner kan er daarbij ook uit vallen. Schud dus niet aan de cartridges als ze toch haast leeg zijn. Er zit een mechanisme in wat toner verdeelt en een magneet in een aluminium buisje, die het over de hele lengte aantrekt.
 
Hallo Alfred2

Duidelijk, ik ga eerst de rol afnemen zoals U voorstelt met een licht vochtig doekje.
Helpt dat niet, dan zal ik er aan moeten geloven en een nieuwe drum aanschaffen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan