USB poorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.417
Hallo,
Ik heb een aantal USB poorten.
De meesten zijn meestal niet in gebruik, maar je ziet ze wel in de verkenner.
Kan je ze ook verbergen, zodat het iets overzichtelijke wordt en dat ze weer te voorschijn komen als je ze gaat gebruiken?
 
Geef eens een screenshot.
 
Lijkt erop dat je een usb hub gebruikt.
 
Ik heb aan dre achterkant van mijn PC 4x USB en bovenop 2 x USB
 
Ik kan het niet volgen waarom die worden weergegeven. Bij mij komen ze alleen in beeld als een USB-stick is aangesloten.
 
Net als bij senso, op mijn lappie(win10), ook alleen als ik er een usb apparaat inplug dat deze zichtbaar worden.

Open verkenner, ga naar menu beeld, kies dan voor opties, en dan de optie mapopties.
Scroll in dat venster naar beneden, plaats een vinkje bij "Lege stations verbergen"
Sluit alles af

Herstart verkenner.

Als het goed is zie je nu de ongebruikte usb stations en andere stations niet meer die je niet in gebruik hebt.
Ze blijven wel functioneel.
 
Dat wat u ziet zijn partities, die op de harde schijf zijn gemaakt. De c schijf (c:) is de partitie waar het besturingssysteem op staat. Om verschillende redenen kunnen er partities aan de harde schijf toegevoegd worden. Systeempartities, zoals voor de fabrieksinstellingen/backup en voor het UEFI bios firmware systeem of omdat die gegevens dan veiliger zijn voor fouten op de schijf. Het kan ook een virtuele partitie zijn voor een tweede besturingsysteem. Kortom veel redenen maar misschien wel omdat het overzichtelijker is en de afzonderlijke partities niet telkens gescand, doorzocht of gebackupt hoeven te worden.

U kan ze in Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer afzonderlijk waarden toekennen zoals verborgen of andere schijfletter. Windows kan partities daar eveneens maken, verwijderen en samenvoegen. In ieder geval geeft schijfbeheer een overzicht van de fysieke harde schijven en hoe die zijn gepartitioneerd.
 
Partities? Dat lijkt mij niet. Een partitie is een deel van een schijf/disk. Op de screenshot zie je allemaal aparte schijven met de bijbehorende schijfletters. De vraag is, hoe komen die USB-stations/disks daar te staan in Verkenner als ze niet actief zijn en hoe kun je dat in-/uitschakelen?
 
Als ik zo iets merkwaardigs zie denk ik altijd: doe eerst maar eens een gedegen malware-scan met verschillende av-programma's (Windows defender, Malwarebytes, Adwcleaner)
 
Jackall, heb ik gedaan, maar de USB 's blijven te zien. Het zijn geen partities, maar USB ingangen achter op de PC.
Vreemd, dat ze, ondanks dat niets is aangesloten, toch te zien blijven.
Het gaat om de letters F-H-I-Q
 
Laatst bewerkt:
Er staan veel meer stations op de screenshot. Blijkbaar door een keer in het register vastgelegd. Doe eens een opschoning met CCleaner en schoon daar het register ook eens mee op. Maak eerst een systeemherstelpunt (herstelpunt maken).
 
Ccleaner laten werken. Geen verandering. Het gaat om USB-station FHIQ, dat zijn de USB aansluitingen achter de PC. De andere letters zijn partities.
 
Het zijn stations/schijven zoals je op de screenshot hebt staan en geen partities! "Het gaat om USB-station FHIQ, dat zijn de USB aansluitingen achter de PC." Dat is de oorspronkelijke vraag niet.
Ik heb een aantal USB poorten.
De meesten zijn meestal niet in gebruik, maar je ziet ze wel in de verkenner.
Kan je ze ook verbergen, zodat het iets overzichtelijke wordt en dat ze weer te voorschijn komen als je ze gaat gebruiken?

Dan kom je met overduidelijk screenshot en we blijven ons afvragen hoe dat zo kan ontstaan als op de screenshot. Er moet iets zijn dat die stations zo heeft vastgelegd en kloppen de schrijfletters ook als je de betreffende USB-stick aansluit?
 
Laatst bewerkt:
Dit heeft mij dan verrast. Als de USB driver niet de juiste is, dan staat het in Apparaatbeheer, zijnde de afdeling Universal Serial Bus controllers, uitgeklapt, met een uitroepteken in de kleine pictogrammen. Voor iedere USB poort moet er een Host controller en Hoofd hub te zien zijn, of de USB drivers zijn niet geïnstalleerd en het is beter om de drivers van de support pagina van de fabrikant te halen dan Windows die te laten zoeken.

Als de drivers dan goed zijn kan u de reparatieopdracht sfc /scannow geven. Dit controleert de beveiligde systeembestanden van Windows.

Misschien is er een virusscanner of malwarescanner die toegang wil blijven hebben. In dat geval zou het ook kunnen helpen om een computer helemaal uit te zetten en niet via slaapstand of Fast Boot (Snel opstarten, bij Energiebeheer > Geavanceerd en Het gedrag van de aan/uit knoppen).
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het nog steeds niet.
Ik zie in de verkenner FHIQ staan en als ik er op klik geeft het venster: Schijf of ander medium plaatsen.
Ik heb 4 USB kabels aan de achterkant verbonden met USB uitgangen, maar er zit niets aan. Dat doe ik omdat ik als ik een externe schijf wil plaatsen, steeds naar de achterkanbt moet en ik dus de schijf aan de kabel verbind. Maar als ik dus een externe aan die kabel verbind, geeft hij G als letter en niet een van die vier.
Dus, hoe kan de USB stations FHIQ laten verdwijnen?
 
Meestal door bij Zoeken naar Computerbeheer te gaan en daar, bij Opslag uitgeklapt, Schijfbeheer te kiezen. Hier staan de USB stations weergegeven met een vaste schijfletter. Deze is dan ook te zien in Verkenner. Via het contextmenu kan u de toewijzing van een schijfletter ongedaan maken en daarna opnieuw opstarten (Stationsletter en paden wijzigen). Ik begrijp dan niet hoe die stations een schijfletter zouden hebben gekregen. Werpt u de USB schijven wel uit door ze eerst te stoppen, via het systeemvakje op de taakbalk?
 
Als je een USB-stick aansluit klopt dan de schijfletter bij de aangesloten USB-stick? Geef nog eens een screenshot van het probleem nu. Doe eens een registeropschoning met CCleaner.

Ik laat ook de kabels zitten. Die hebben geen schijfletter maar een schijf die je aansluit heeft wel een schijfletter. Dus als jij een externe schijf aansluit die letter G heeft is niet vreemd dat je G krijgt.

Maar als ik dus een externe aan die kabel verbind, geeft hij G als letter en niet een van die vier.
Dat zou toch ook knap dom zijn!

Volgens mij is dat het probleem niet. Het probleem is dat bij jou schijfletters in Verkenner blijven hangen en dat moet niet. Niets is aangesloten en de schijfletters zijn zichtbaar ja of nee en kom nog eens met een screenshot. Van Verkenner en schijfbeheer en dan een totaal venster. Geen halve vensters e.d.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan