Ventilatoren draaien door na uitzetten desktop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een update, ik had gehoopt om de voeding van de Dell Optiplex 7020 in de Dell Optiplex 9020 te zetten. Dan had ik kunnen zien of de voeding die in de Optiplex 9020 zat, kapot was.
Ik zag dat de aansluiting van de voeding naar het moederbord van de 9020 anders was dan dat van de 7020 en andere computers die ik had. Ik kan helaas nu niet zien of het aan de voeding ligt, maar ik vermoed het wel.
De stand is nu, dat als ik de Dell Optiplex 9020 nu opstart, dat alle fans zijn draaien, zowel van de voeding als van de koeling, maar dat de aanknop niet aan gaat, en dat de computer niet op start, dit deed hij eerst wel, maar nu niet meer.
Ik weet het verder even niet meer, wat ik verder nog kan doen.
 
Indien de systeemspeaker of buzzer is aangesloten en je start alleen op met de voeding uiteraard en de CPU en de rest er allemaal af en eruit, bios beeps zijn goed, geen is moederbord overleden, ventilatoren gaan draaien omdat ze spanning geven maar er is niets om ze te regelen wat normaal door de bios/uefi gebeurt.
Als er op googelt dat ventilatoren blijven draaien na afsluiten dan hebben ze meestal over de voeding maar lijkt het mobo de oorzaak was.

Dell, HP en Levono gebruiken vaak geen ATX voedingen maar eigen brouwsels, erg onhandig.
Hier te ontdekken, je hebt er verder niets aan maar miss. interessant.
https://pinoutguide.com/Power/
 
Indien de systeemspeaker of buzzer is aangesloten en je start alleen op met de voeding uiteraard en de CPU en de rest er allemaal af en eruit, bios beeps zijn goed, geen is moederbord overleden, ventilatoren gaan draaien omdat ze spanning geven maar er is niets om ze te regelen wat normaal door de bios/uefi gebeurt.
Als er op googelt dat ventilatoren blijven draaien na afsluiten dan hebben ze meestal over de voeding maar lijkt het mobo de oorzaak was.

Dell, HP en Levono gebruiken vaak geen ATX voedingen maar eigen brouwsels, erg onhandig.
Hier te ontdekken, je hebt er verder niets aan maar miss. interessant.
https://pinoutguide.com/Power/

Ik had voordat ik hier de vraag stelde al even snel gegoogeld, daar kwam inderdaad vaak uit, dat de oorzaak vaak in het moederbord lag.
Helaas kan ik dat nu niet checken, ik had gehoopt dat ik voeding over kon zetten. Maar de kabel van de voeding naar het moederbord heeft op de Optiplex 9020 veel minder pinnen. Hierdoor is het niet mogelijk om een ander voeding die ik nog heb te verbinden met de Optiplex 9020
 
Daar zat ik zelf ook aan te denken, dat las ik ook ergens anders, met iemand met het zelfde probleem, maar ik ga morgen even testen, ik ga dan de voedingen verwisselen, de voeding van de Optiplex 7020 ga ik in de Optiplex 9020
zetten, dan kom ik er snel achter, ik hoop idd dat het de voeding is, want daar heb ik er nog wel een paar van liggen, hopelijk kan ik er dan daarvan een gebruiken.
Jammer dus, tis wat al verwacht was toch vrijwel zeker het moederbord. Mss kun je voor heel weinig euros een zelfde systeem maar werkend ergens scoren of bij iemand staat te verstoffen? Als daar al Win10 (wel geactiveerd) op gestaan heeft kun je zo je eigen harde schijven overzetten. Imho herkent Win10 dan alles meteen na volledig gestart te zijn.
 
Toch is het wel gunstig want de betreffende onderdelen worden na gebruik beter gekoeld. Zit er geen schakelaar op de voeding dan kan je een schakelaar gaan gebruiken die alle polen schakelt of de stekker er uit trekken. Dan is de computer van de spanning en dus ook veilig bij blikseminslag. Spreek uit ervaring en dan is ook alle randapparatuur stuk. Een paar jaar geleden hier om de hoek, sloeg de bliksem nog in de schoorstenen in en vlogen de voegen in het rond.
 
Jammer dus, tis wat al verwacht was toch vrijwel zeker het moederbord. Mss kun je voor heel weinig euros een zelfde systeem maar werkend ergens scoren of bij iemand staat te verstoffen? Als daar al Win10 (wel geactiveerd) op gestaan heeft kun je zo je eigen harde schijven overzetten. Imho herkent Win10 dan alles meteen na volledig gestart te zijn.

Waar ik nog niet aan gedacht is dat ik een Hp Elitedesk hebt, met een 4e gen I3 processor er in, misschien kan die ik gaan upgraden en de processor uit de Optiplex 9020 daar in zetten I7 4e gen. heb je toch ook weer een behoorlijke upgrade.

Ik heb wel een een I5 processor in een pc waar standaard een I3 in zat, maar dat nog niet gedaan met een I7
Naar mijn idee kan dit zonder problemen, of niet?
 
Laatst bewerkt:
Toch is het wel gunstig want de betreffende onderdelen worden na gebruik beter gekoeld. Zit er geen schakelaar op de voeding dan kan je een schakelaar gaan gebruiken die alle polen schakelt of de stekker er uit trekken. Dan is de computer van de spanning en dus ook veilig bij blikseminslag. Spreek uit ervaring en dan is ook alle randapparatuur stuk. Een paar jaar geleden hier om de hoek, sloeg de bliksem nog in de schoorstenen in en vlogen de voegen in het rond.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat je bedoeld Alfred, ik zie niet in waarom het gunstig is
 
Onderdelen zijn dan minder lang warm dus gaan ze langer mee. Een auto koelt ook na het uitzetten nog als die warm is en mijn inductie kookplaat ook.
 
Maar das toch alleen relevant als die PC het nog doet... deze PC lijkt echt stuk, wrs het moederbord. En dan draaien die ventilatoren niet met de insteek die jij bedoelde....
 
Maar das toch alleen relevant als die PC het nog doet... deze PC lijkt echt stuk, wrs het moederbord. En dan draaien die ventilatoren niet met de insteek die jij bedoelde....

De situatie met de pc is, dat als ik de stekker in het stopcontact steekt de fans gaan draaien, zowel van de koeler als van de voeding. Als ik de computer wil aanzetten gebeurt er niks, het groene lampje bij de op de voeding gaat niet branden.
Ik ben wel benieuwd wat de pc zou doen met een andere voeding, maar die heb ik niet. Althans niet een die op dit moederbord past.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan