Harde schijf (C:) bijna vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

danvis

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Berichten
33
Hallo,

Ik zie zojuist dat mijn harde schijf bijna vol is, nog 17,5GB beschikbaar van de 237GB.
Via Ccleaner heb ik reeds de schijf opgeschoond.
Op welke manier kan ik zien welke programma's/bestanden veel GB's gebruiken zodat ik deze kan verwijderen?

mvrgrt Danny
 
Dat is een goede link van Manamana. Onderstaand nog wat opties:

Elke computer heeft een groot aantal bestanden en programma's op de harde schijf die al een tijdje niet zijn gebruikt of overbodig zijn. Met Schijfopruiming kunt u zien welke toepassingen en bestanden van uw computer kunnen worden verwijderd. Schijfopruiming kan ook met CCleaner en Glary Utilities, kijk wel eerst de instellingen na!
Code:
[FONT=Courier New]- Open		> Deze computer > rechtsklik op C-schijf (C:)
- RMK		> Eigenschappen (RMK = rechtermuisknop)
- Tabblad		> Algemeen
- Kies		> Schijfopruiming etc.

Alternatieve werkwijze:

- Gebruik 	> WIN + R (= Run command = Uitvoeren)
- Typ		> cleanmgr.exe

Alternatieve werkwijze:

- Ga naar		> Zoekvak (icon vergrootglas = zoeken naar)
- Typ		> Schijfopruiming
- Kies links	> Schijfopruiming (app)

Alternatieve werkwijze:

- Ga naar		> Zoekvak (icon vergrootglas = zoeken naar)
- Typ		> cmd
- Kies rechts	> Als administrator uitvoeren
- Typ		> cleanmgr.exe (achter de prompt)
- Voorbeeld	> C:\Windows\System32\cleanmgr.exe[/FONT]
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie aanbevelingen. :thumb:

Heb e.e.a. uitgevoerd en kwam tot de conclusie dat er 16,5GB op het bureaublad stond (heb ik nu opgeschoond), verder 64GB aan afbeeldingen en 40GB aan documenten. Dat wordt een klusje voor een regenachtige zondagmiddag denk ik.:p
 
Dat is van oudsher TreeSize Windows heeft ook een voorziening voor schijfopruiming. Dan type je gewoon "Schijfopruiming" bij Zoeken op de taakbalk. Dingen die Ccleaner of Schijfopruiming in ieder geval over het hoofd zien en niet weer terug komen, zoals de tijdelijke internetbestanden en tijdelijke Windows bestanden, zijn de instellingen van virtueel geheugen en het slaapstand bestand. Als je afziet van slaapstand dan maak je daarmee evenveel ruimte vrij als het geheugen groot is (zie onderstaande link). Virtueel geheugen hoef je alleen te gebruiken op de C partitie en kan met 2 Gb. al meer dan voldoende zijn. Let er wel op dat je het virtueel geheugen groter moet maken al naar gelang het geplaatste geheugen kleiner is, dus ik ga uit van 4 Gb. geheugen. Ook kan je de ruimte voor herstelpunten, bij Systeemherstel, vaak aanzienlijk verkleinen.

https://www.windowscorner.nl/handleidingen/windows/wat-is-hiberfil-sys-en-hoe-verwijder-je-het.php
 
Hallo,
Ik zie zojuist dat mijn harde schijf bijna vol is, nog 17,5GB beschikbaar van de 237GB.
Voor een snellere werking van het systeem zou ik een 500 GB SSD te plaatsen.
Er is software om de oude schijf naar de nieuwe te klonen of je installeert alles opnieuw.
Ook de slijtage van een SSD is veel lager als je met die grotere schijf meer vrije ruimte hebt.
Heb je nog geen SSD? Dan is de omschakeling naar SSD eentje waardoor het systeem veel sneller gaat aanvoelen en ook zo is binnen de grenzen die ook door de rest oa CPU en RAM bepaald worden.
 
In de laatste afbeelding van de link van Manamana staat ook een optie Systeembestanden opschonen. Kijk daar ook eens onder. Ik zou virtueel instellen op 4096 MB.

Maak een snelkoppeling met als
Doel > C:\Windows\System32\SystemPropertiesAdvanced.exe
Beginnen in > C:\Windows\System32

[FONT=&amp]Controleer de grootte van het wisselbestand (pagefile.sys) [/FONT]
[FONT=&amp]Wisselbestandsgrootte op SSD (besturingssysteem) > Automatisch beheren of > Aangepaste grootte: Begingrootte (MB): 4096. Maximale grootte (MB) 4096. Kun jezelf aanpassen naar gewenste grootte.[/FONT]
[FONT=&amp]> Instellingen > Systeem > Info (linksonder) > rechtsonder > Geavanceerde systeeminstellingen > tabblad > Geavanceerd > Prestaties > Instellingen > tabblad Geavanceerd > [/FONT][FONT=&amp]Virtueel geheugen[/FONT]
[FONT=&amp]Sneller bereikbaar via de snelkoppeling van de GodMode. Staat in de lijst onder > Systeem > Geavanceerde systeeminstellingen weergeven

[/FONT] [FONT=&amp]Hoe krijg je snel een overzicht van de taken, tools en instellingen?[/FONT]
[FONT=&amp]Maak een snelkoppeling > Alle taken > GodMode (via Shell)[/FONT]
[FONT=&amp]Zet onder Doel: van de snelkoppeling >[/FONT]
[FONT=&amp]C:\Windows\explorer.exe shell:::{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

of maak een Nieuwe map met de naam:
GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
[/FONT]
 
Laatst bewerkt:
Sinds er hier SSD's gebruikt worden die zoveel sneller zijn dan een klassieke harde schijf, heb dit soort zaken Senso, ook bij "maar" 4 GB RAM systemen uit 2012 met Windows 10, niet meer naar hoeven te kijken omdat ze prima bruikbaar draaien. Het klinkt bijna nu al pre-historisch. Alleen die GOD-modus kan nog interessant zijn voor wie dat wil.
 
Mensen moeten zelf bepalen wat ze met informatie doen. Daar ga ik niet over. Zit er iets leerzaams, nuttigs bij, is dat meegenomen. Is het onzin of achterhaald dan weet je ook weer dat dit bestaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan