PC Start Niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gillian

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 dec 2000
Berichten
1.213
Ik weet ook jullie zijn niet alwetend. Maar nooit geschoten altijd mis.
Het volgende ik heb een oude PC erbij voor de kleinzoon.
Als ik nu op de aanknop duw gebeurt er soms niets maar soms begint de ventilator 3 seconde te draaien en het het lichtje dat aangeeft dat de PC aanstaat blinkt een keer of twee en dan houd het op.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn.
Anders word het slopen of retour winkel voor de recycle
 
Laatst bewerkt:
Merk, type, welke hardware, besturingssysteem? Hoe oud?
 
Antec Midi Tower Three Hundred ATX No PSU
-------------------------------------------------------------
Asus P8H61 PRO B3 iH61, SATA600, GLAN, USB3.0
Cooler Master Voeding GX-750W 750W
Corsair 2x4GB, DDR3, 1333MHz, CL9, XMS3
Intel Core i7 2600 3.40GHz 8MB Box
Lite-On DVD-/+/RAM IHAS624-32 24x/24x/12x SATA
Microsoft Windows 10 Home Premium NL 64bit
Western Digital Harddisk 3.5" 1.5TB, SATA600, 7200rpm, WD1502FAEX
XFX Videokaart PCI-e Radeon HD6950 Dual XXX 1GB HDMI/2xDP

Samsung SSD 850 EVO 2.5", 120GB Hier staat Win 10 op
 
Hij gaat dus vanzelf weer uit, begrijp ik?
Kijk eerst of de stekkers er goed inzitten.
 
Lijkt mij gezien de specificaties geen pc om zo maar te slopen of weg te doen. Nog even wat antwoorden afwachten van mensen die er verstand van hebben.
 
Hij is anders al aardig oud> Maar we wachten af
 
Hij gaat dus vanzelf weer uit, begrijp ik?

Klopt dit? Dan zou het wel eens aan de voeding kunnen liggen. Hij piept verder niet?

Slopen of dumpen zou niet mijn eerste keuze zijn. Je kan het altijd op Tweakers Vraag en Aanbod zetten. Misschien heeft iemand nog wat aan de oude kast.
 
Laatst bewerkt:
Hij piept niet de proppellors van de koeling draaien een paar maal rond en dat is het
 
Dan vermoed ik sterk dat je de voeding moet vervangen. Of er zit binnen een stekkertje los.
 
Ik weet maar 1 manier om dit op te lossen en dat is onderdeel voor onderdeel vervangen door een reserve onderdeel en dan per onderdeel kijken of dat het probleem oplost
Ik zou dan beginnen met de voeding, dan de ssd waarvan windows wordt gestart, dan het geheugen en als laatste de cpu.
die vervangende onderdelen hoeven niet exact het zelfde zijn als het origineel zolang het maar compatibel is.
Als ie het dan nog steeds niet doet is het het mobo.
 
Dus visuele inspectie levert niets op? Geen alarm piepjes? Een lange piep geeft aan dat er geen harde schijf is aangesloten of dat die het niet doet. Een kort tikje betekent dat die het geheugen (snel)test. Dus als dat zelfs uitblijft dan is de knoopcel batterij (Action) misschien leeg en kan de bios informatie niet worden gelezen. Bij mij is de computer ook twee keer op niet te gebruiken gegaan omdat het netwerkkaartje versleten en stuk was. Haal in ieder geval dat er eerst uit. Zou de ventilator die op de koeler zit niet draaien dan willen veel computers ook niet meer werken. Dat is maar een goedkoop dingetje die stuk kan gaan en gemakkelijk vast kan komen te zitten door stof. Laatste is dat u de kleine condensatoren achter op het moederbord goed kan bekijken, deze stroomverdelers, die er uit zien als torentjes, kunnen een losse huls hebben of een ietwat bol staande, in drieën gedeelde, bovenkant. De voeding en alle spanning daarvan kan trouwens getest worden met een voeding tester. Dat is een stekker met allemaal lampjes. Vraag iemand om de voeding daar mee te testen, afhankelijk natuurlijk van of die al afgeschreven is en de oorzaak kan zijn.

Een winkel wil een computer meestal alleen innemen wanneer u daar een nieuwe koopt. Bewaar er wat onderdelen van die nog van pas kunnen komen en breng het, zo nodig, naar de gemeentewerf. In dat geval kan u de harde schijf misschien achterhouden om te wissen (ook de vrije ruimte, dus alles er af) of onbruikbaar te maken want in Afrika zitten ze te wachten op een nieuwe partij harddisks uit het rijke westen om te kijken of ze iemand kunnen compromitteren. Succes met de nieuwe en meer energie zuinige.
 
Pc opengemaakt stroom er op nu zie ik dat er op het moederbord een groenlampje brand met de oude batterij. Heb uit een andere werkende Pc de batterij gehaald deze in de niet werkende gedaan maar ook nu geen reactie wel nu ook dat ene lampje dat aan is op het moederboard
 
Zojuist De SSD waar Windows opstaat getest zou het hier aan liggen dat hij niet op wil starten (Zie Bijlage)
 

Bijlagen

  • afbeelding_2022-11-06_091524598.png
    afbeelding_2022-11-06_091524598.png
    7,8 KB · Weergaven: 24
Dan word het onderdelen uitwisselen, ik zou zelf beginnen met de stroomtoevoer, dus met de voeding.
Kijk, als je de voeding uitbouwt, gelijk naar de productiedatum(manufactured date) ouder dan 8 jaar geeft vaak problemen
Hang er alleen de broodnodige onderdelen aan (moederbord/cpu/RAM, SSD, beeldscherm, toetsbord en muis)

Gezien het plaatje van je SSD, die is echt vol, maar dit zou geen reden mogen zijn om je pc niet hardwarematig op te starten !
 
De PC is zeker ouder Dan 8 jaar maar iedere keer is er wat kapot ging vervangen. ik ga er nu dus niet meer mee door word eruit halen wat ik nog kan gebruiken ZEKER de SSD en de Harddisk.
Jullie allemaal bedankt voor de hulp en aanwijzingen
 
Zou in elk geval schijfruimte vrij maken, windows heeft minimaal 10% vrije schijfruimte (liefst 15% of meer) nodig om te kunnen draaien.
Grote kans dat de pc het daarna gewoon weer doet.
 
Als ik die propvolle SSD zie dan is voor mij wel duidelijk waar het probleem zit.
Ik heb een keer meegemaakt dat een pc totaal niets meer wilde doen omdat de ssd waar windows op stond kapot was.
Of dat ook zo reageert als de SSD vol is weet ik niet.
Het is eenvoudig te testen of het aan de ssd ligt door de pc op te starten vanaf een bootable cd (een windows installatie cd, maakt niet uit welke versie, of anders de Hirens boot-cd/usb-stick https://www.hirensbootcd.org/ )
Als ie dan wel start is het de SSD.
 
Laatst bewerkt:
Zou in elk geval schijfruimte vrij maken, windows heeft minimaal 10% vrije schijfruimte (liefst 15% of meer) nodig om te kunnen draaien.
Grote kans dat de pc het daarna gewoon weer doet.

Maar daarvoor moet de pc gestart worden en dat doet ie dus niet meer. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan