Van Hot Swap naar gewone harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertkap

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2002
Berichten
192
Mijn oude, voormalige Medion Hot Swap schijf van 8 jaar wil ik qua data overzetten naar mijn gloednieuwe HP. De Medion is in de strijd gebleven. De schijf is goed. De HP heeft geen Hot Swap. Ik dacht de Hot Swap via een SATA (6GB/s) over te zetten naar mijn nieuwe pc. Helaas geeft die geen teken van leven. Ik zou dus graag willen weten hoe ik de inhoud van een Hot Swap schijf kan uitlezen en naar mijn HP kan kopiëren. Bij voorbaat dank.
 
Ik denk dat de schijf een GPT partitionering heeft, voor gebruik in een UEFI "safe boot" systeem en natuurlijk voor ondersteuning van schijven kleiner of groter dan 2 Terabyte. Die GPT schijven kunnen nog worden gezien door een besturingssysteem wat werkt onder BIOS en MBR partitionering maar niet worden gelezen en beschreven.

Bij oude computers komt of kwam het voor dat de BIOS niet de grootte van een schijf kon herkennen. Er was dus een nieuw BIOS nodig om te branden, voordat je een te grote schijf kon gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Hot swap is niets anders dan een sata schijf aan een speciale sata poort daarvoor te hangen en zou ook gewoon aan een sata poort te hangen.
AHCI wil een GPT als bootschijf maar de anderen kunnen gewoon een MBR schijf zijn, groter dan 2GB idd een GPT schijf.

Je zou een enclosure aan kunnen schaffen, wel eentje met een eigen voeding aanschaffen.
Wat zie je in schijfbeheer?
 
Wanneer ik de schijf via USB aan de pc "hang", dan zie ik verder niets, ik hoor zelfs geen geluidje; meestal toch de indicatie dat de schijf herkent is.
 
En mijn suggestie in post #2? Is er op de nieuwe computer een BIOS op te roepen bij opstarten en bij de PC waar de schijf uit kwam alleen het bootmenu?
 
Beste Alfred, tot op heden heb ik daar nog geen onderzoek gedaan. Ben druk bezig de nieuwe pc gebruikersvriendelijk te krijgen. Mijn vorige pc had windows 10 en deze is 11. Toch weer wennen. ;)
 
Lange Pier heeft gevraagd of er iets in apparaatbeheer zichtbaar was en ja: dat is er. Er is een schijf toegevoegd. Maar ik kan er niet in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan