Tekst op screenshot zwarter/donkerder/vetter afdrukken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.652
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Tekst op screenshot zwarter/donkerder/vetter afdrukken.

Ik maak screenshots en daar staat 99,99% tekst op. Bij het afdrukken met meerdere programma's is deze tekst te licht.
Hoe kan ik deze tekst zwarter/vetter krijgen.

edit:
Ik heb een programma gevonden die dat zou kunnen, maar is toch veel werk. Ik ga dan maar helemaal niet meer afdrukken. Goed voor milieu en klimaat.
 
Laatst bewerkt:
Tekst op screenshot zwarter/donkerder
is mogelijk
/vetter afdrukken.
is niet mogelijk omdat je het font niet kan aanpassen

Print op 100%, als je iets hoger op lager zit dan gaat windows de tussenliggende pixels berekenen met anti-aliassing.
Dan wordt de pixels altijd grijzer.
Sla screenshots op met 2 kleuren (zwart/wit) en niet met 256 grijstinten.
Schakel "cleartype" van windows uit, zie https://www.thewindowsclub.com/disable-font-smoothing-windows
 
Laatst bewerkt:
Als het vrij veel tekst is laat ik een paar online OCR webpagina's een poging doen om de tekst te laten herkennen. Lukt niet altijd maar vaak genoeg en das weinig werk, ff de print screen in een word docx bestand of pdf zetten, soms kan jpg ook rechtstreeks .... OCR-en...en dan downloaden als docx of zoiets en kunt de tekst qua font en de rest v/d opmaak compleet naar wens instellen en ook efficient en leesbaar afdrukken.
 
Laatst bewerkt:
Een foto van tekst is natuurlijk net zo goed te bewerken als andere afbeeldingen. Neem bijvoorbeeld de gratis fotobewerker Gimp.

Eerst converteer je de screenshot naar Grijswaarden in het menu Kleuren. Dat kan in sommige versies of afhankelijk van de plug-in's ook Desatureren heten en daar kies je dan bij de radio knoppen voor Luminositeit of licht en donker in plaats van Helderheid of Gemiddelde. Er zijn dus verschillende wegen naar Rome. Als je maar een goed plaatje krijgt wat geen kleur heeft. Je kan bij het menu Afbeelding de scherpte of het contrast en misschien de afmetingen aanpassen wanneer dat makkelijker is. Dan in het menu Kleuren kies je Niveaus. Sleep in het histogram de driehoek onder de linkse (donkerste) kleuren naar rechts. Hier onder een resultaat er van, met behalve de tekst ook wat grijze elementen voor vergelijk van wat het doet met een pagina waar deze wel in voorkomen. Je kan er in zo een programma natuurlijk er voor zorgen dat alleen het tekst gedeelte wordt bewerkt.

Knipsel1.JPG Knipsel2.JPG
 
Laatst bewerkt:
Het kan idd zo ook.

Gebruik maken van (online) OCR is voor veel mensen echter veel handiger, Gimp heeft nogal een steile leercurve als je zulke tools nooit gebruikt.
 
Mooie uitleg Alfred 2, bedankt.:thumb:

@route99
Geef eens een link van OCR online en is er ook een programma op je eigen pc die dat kan, want het gaat over belasting-/privégegevens.
 
Ik vind dat https://www.naps2.com/ een verrassend goede OCR heeft voor een vrije tool. Je kunt een pdf zo importeren, een plaatje dus ff opslaan als pdf is via de Windows printopties al standaard.
Heb hem nog niet voor deze case getest, mag de TS zelf doen.

De OCR online wisselen nog al per type document qua kwaliteit, dat schreef ik al, dus Google en je ziet wel welke het beste is.
De beste van de vorige keer bleek de keer erop niet altijd de beste bij een ander plaatje, dus omdat het zo snel gaat doe ik het ad hoc via de Google zoeklink die hier staat.
Betaal OCR-programma zijn best duur, een aantal dan wel weer vrij goed of ze het probleem v/d TS goed tackelen? Kan en ga het niet testen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan