Harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuurke

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2002
Berichten
992
Ik heb dit "lang geleden" al diverse keren gedaan...maar weet het niet meer...

Ik zou in mijn laptop een of twee partities willen aanmaken op een tweede schijfzoals in de voorbeelden:schij 1.jpg Schijf 2.jpg
De bedoelong is op o.a. een systeem backup te plaatsen om die, in geval van..., die terug te zetten naar de C.

Help.
 
Hallo, Type: "Computerbeheer" bij Zoeken op de taakbalk. Ga daar naar Schijfbeheer. Klik rechts op de aanwezige partitie van de juiste schijf en kies Partitie verkleinen. Daarna kan u ook via het contextmenu in de niet toegewezen ruimte die u krijgt een nieuwe partitie maken.

Ik zie een niet toegewezen partitie in de voorbeelden. Deze zal u in schijfbeheer moeten formatteren en dan ook in schijfbeheer een schijfletter moeten toewijzen.
 
Je mag toch niet op de c-schijf klikken. "Ik zou in mijn laptop een of twee partities willen aanmaken op een tweede schijf". Die heeft toch een andere schijfletter?

Systeemback-ups moet je sowieso niet op de c-schijf zetten, waar het besturingssysteem staat maar op een externe schijf en ook maak je een herstelmedium.

Die H: lijkt mij een externe schijf die je moet aanpakken.

Op die andere screenshot staan D: en G:
Op die manier allemaal erg verwarrend!
 
Laatst bewerkt:
Die schijf waar C toe behoort is veel te klein... om daar nog wat af te snoepen voor een aparte partitie voor een systeem backup.
Ik zie een MyBook in het plaatje van jou of klopt dat niet??? Is daar nog ruimte over, anders een nieuwe backup schijf kopen of zo wie zo dat doen..
 
Ja u zal eerst een goed plan moeten maken.
Toevallig ontdekt u dat de Windows partitie c: fouten bevat. Vaak is dat in het bestandsysteem. Ga in verkenner naar de c: en klik er rechts op, kies Eigenschappen. Op het tabblad Extra bovenaan "Op fouten van het bestandsysteem controleren." Fouten van sporen en sectoren niet repareren want stel dat de stroom is onderbroken en de harde schijf heeft de tabel beschadigd waarin steeds wordt bijgehouden waar bestanden staan, dan duurt repareren van sporen en sectoren heel lang en kan u misschien de hele c: partitie niet meer lezen en gebruiken. Het bestandsysteem kan probleemloos gerepareerd worden.
 
Code:
[FONT=courier new][b][B]11. * Schijfcontrole uitvoeren[/B][/b] (chkdsk.exe)
[/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new]- Ga naar     > Zoekvak (icon vergrootglas = zoeken naar)
[/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new]- Typ         > cmd
[/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new]- Kies rechts > Als administrator uitvoeren[/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new]- Typ         > chkdsk X: /f (achter de prompt)[/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new]- vul in voor X: de gewenste schijfletter v.d. betreffende schijf
- Voorbeeld   > C:\Windows\System32\chkdsk D: /f
[/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new] [/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new]Alternatieve werkwijze:[/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new] [/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new]- Open        > Deze computer > klik op de juiste schijf[/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new]- RMK         > Eigenschappen (RMK = rechtermuisknop)
[/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new]- Tabblad     > Extra[/FONT]
[FONT=courier new]  [/FONT][FONT=courier new]- Kies Optie  > Controleren 
[/FONT]
[FONT=&amp]
Dit geeft Alfred 2 ook aan. Ik blijf er bij dat je verder niets op de c-schijf hebt te zoeken.
[/FONT]
 
Laatst bewerkt:
Als er echt een tweede schijf (dus niet tweede partitie op een en de zelfde schijf) in zit kan dat een oplossing zijn om een systembackup te maken, maar ik zou eerder aanraden, ok al zit er een tweede schijf in, om die backup te maken op een externe schijf (via USB).
Hier een beschrijving: https://sr-pc-hulp.nl/System_backup_maken.pdf
 
Verkleinen is gelukt. Resultaat: Hard 1.jpg

Maar hoe kom ik hier aan: Hard.jpg

Hoe kan ik die twee op schijf 0 en de andere op schijf 1, zodanig dat mijn backups niet op de C-schijf zitten.
 
Volgens mij zit je alles om zeep te helpen. Je plaatst ook voortdurend delen van een venster/schijfbeheer. Plaats een heel venster van schijfbeheer waar alles helemaal zichtbaar is en ook jouw externe schijf is aangesloten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het om zeep is. Lijkt helemaal hersteld.
Mijn vraag: hier schijfbeheer van 2 verschillende laptops

Schijf A Asus.jpg
en
Schijf B1 Sony.jpg

Waarom heb ik bij de ene schijf 0 en schijf 1? Op de ene kan dus backup zetten op de andere niet. Als ik die backup wil terugzetten moet die wel op een afzonderlijke schijf zitten.
Ik weet niet waarom dat niet lukt.
Met een externe schijf lukt dat natuurlijk wel.
 
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Die met naam BACK FULL etc. zie ik ook geen schijfletter. Lange Pier heeft hier verstand van en die zou het moeten bekijken/beoordelen. Ik weet het niet. Ik maak nooit back-ups op deelschijven/partities maar altijd op één volledige externe schijf (niet opgedeeld). Daar staan ze in de map van het programma waarmee ze gemaakt zijn, AOMEI, Todo en Norton.

Naast een schijfletter toekennen moet je ook een naam geven, want in een herstelomgeving kunnen schijfletters wisselen en dan kun je onherstelbare fouten maken bij het herstellen.
Voorbeelden:
W10C = C:
W10B
W10E
SAM_2TB_K = SAMSUNG 2 TB letter K
PAS_1TB_S = PassPort 1 TB letter S
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan