Nabewerking Foto's in Lightroom 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tuut007

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2022
Berichten
7
Hallo;

Ik heb lightroom classic geinstalleerd en heb daar een abonnement op.
Mijn probleem is dat ik de geimporteerde foto's (ongev. 9 mb) in lihgtroom heb bewerkt
en ze dan ga exporteren naar jpeg in een specifieke map. Maar als ik dan in die map kijk
is er van de foto nog maar ongev. 800kb over . Hoe kan ik dit wijzigen ik snap er niets meer van ik ben een beginnende in
de fotografie. Is er iemand met een duidelijke uitleg voor me?

Alvast bedankt voor de moeite
 
Ik ken het programma niet. Jij zegt, ik importeer en bewerk de foto. Sla je die bewerkte foto dan ook op? Op welke locaties en wat zijn dan de grootte en afmetingen? Vanaf die locatie waar ze staan kun je toch kopiëren dan hoef je toch niet te exporteren.

En als je gaat exporteren, heb je dan de instellingen daarvoor goed bekeken. Kwaliteitsverlies? Wat is de originele extensie?
 
bestandsinstelling

Bij het exporteren de kwaliteit in de bestandsinstellingen op 100 zetten
 
JPG’s zijn sowieso kleiner dan je oorspronkelijke bestanden. Wat is dat overigens? 9Mb vind ik eerder een grote JPG dan een RAW bestand;die zijn bij mij toch al gauw 20Mb. En bij JPG export kun je zó veel parameters instellen… ‘t is maar net wat je wilt aan output.
 
Als ik een jpg bewerk van ongev. 9 mb en die op ga slaan op de ext.schijf dan moet die daar normaal toch ook zo ongev. dat formaat hebben? En niet verkleind wordenn naar 800bk ?
JPG’s zijn sowieso kleiner dan je oorspronkelijke bestanden. Wat is dat overigens? 9Mb vind ik eerder een grote JPG dan een RAW bestand;die zijn bij mij toch al gauw 20Mb. En bij JPG export kun je zó veel parameters instellen… ‘t is maar net wat je wilt aan output.
 
Als je de instellingen niet aanpast om o.a. geen compressie te gebruiken, dan wel.....
Bij jpg wordt er vaak tot wel 90% compressie als standaard waarde ingesteld.
Professionele fotografen die zelf editen, doen dat altijd met het toepassen van zgn lagen boven op het RAW bestand, het RAW bestand blijft origineel en de veranderingen worden opgeslagen in een bestand, vaak wordt dat een database of catalogus genoemd.

https://tweakers.net/reviews/6175/a...wat-zijn-de-alternatieven-voor-lightroom.html
Lightroom leende zich ook uitstekend voor rawbestanden, omdat de bewerkingen niet-destructief waren; de bewerkingen werden in aparte bestanden opgeslagen en het originele bestand bleef behouden.
Meer uitleg over niet destructief foto's bewerken:
https://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/catalogus/comment-page-1/

Exporteren in LR 2022:
https://zoomacademy.nl/blog/presets-in-adobe-lightroom
TIP 16. Exporteren

Zelfs bij het exporteren kun je presets toepassen. Lightroom heeft er standaard drie. Via Bestand, Exporteren selecteer je de gewenste voorinstelling. Met Exporteer naar DNG creëer je een universeel raw-bestand, als alternatief voor de vele merk- en tijdgebonden raw-formaten. Met JPEG’s van volledige grootte branden worden jpeg-bestanden weggeschreven in de hoogste resolutie om op een cd of dvd te branden. En met Voor e-mail exporteert Lightroom de foto’s als jpeg-bestanden van maximaal 640 bij 640 pixels.
Met daarbij een plaatje waar je rechtsonder 100% kwaliteit kunt instellen.
Het lijkt me nuttig dat je een of andere online of andere basis cursus Lightroom /foto editing doet, dit zijn toch wel super basis begrippen om met zulke programma's zinvol aan de slag te gaan.
Succes er mee.

1dkr78qofgorno3y-768x449.jpg
 
Ik weet wel wat dat is, je wilt zo snel mogelijk beginnen. Het is verstandiger een uur te pakken om het menu eens helemaal te doorlopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan