Virus op Samsung Galaxy A51

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Berichten
568
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Goedemiddag,

Wij kwamen er achter dat de telefoon van mijn vrouw een virus zou bevatten.
Want zij kon niet meer via de ING app geld overmaken of een tikkie betalen.
Volgens de ING zou de telefoon terug gezet moeten worden naar de fabrieks
instelligen en zouden we alles opnieuw moeten installeren.
Mijn vraag is dan ook is dat de enige mogelijkheid met het probleem van verlies
van allerlei gegevens.
Ik heb ook nog geprobeerd om via een virus scan het eventuele virus van de
telefoon te verwijderen. Er bleek inderdaad malware op de telefoon aanwezig,
maar dat zou via de app verwijderd moeten zijn.
Ik heb hiervoor de mobiele app voor malware van Avast gebruikt. Deze app
vond wel malware en heeft dat vewijderd. De app van ING moest ik opnieuw
installeren en kon ook een test bedrag overmaken, maar na een dag kreeg mijn
vrouw weer de melding dat ze niet kon overmaken. Er was dus bij ING niets
veranderd.
Is het mogelijk om zonder de gehele telefoon te wissen toch gebruik te kunnen
blijven maken van ING, misschien met een andere virus scanner?
Er zijn verder geen problemen met de telefoon nog met de aanwezige apps.
 
Een virus op een telefoon zou erg bijzonder zijn. Via de app-store is haast uitgesloten, en het rechtensysteem van Android blokkeert ook een hoop.
Ik hoop van harte dat je in ieder geval niet met apk-bestanden gerommeld hebt. Want dan ben je juist onveilig bezig.

Ik heb vaker mensen geholpen met problemen waarvan ze zeiden dat ze een virus hadden, maar in veel gevallen was het:

- Onwetendheid, en angst terwijl er niks aan de hand was.
- Malafide app's die verwijderd kunnen worden en onschadelijk zijn
- Notificaties in Chrome die spam versturen.

Kan je anders uitleggen wat er precies gebeurt? Wat je ziet? En wat je doet?
Voor hetzelfde geld is er gewoon iets bij ING aan de hand, die je rekening geblokkeerd heeft na een vage transactie of iets dergelijks.

Dus laat eens meer weten over wat je ziet.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Aar,

We kwamen er achter omdat er geen betalings transacties meer mogelijk waren via ING
Bij de ING winkel hebben ze alles nagekeken en zeiden ze Oh dat is een makkie er staat
geen telefoonnummer vermeld. Maar zo gemakkelijk was het niet en na contact van de
mevrouw achter de balie met het ING kantoor wisten ze dat er een virus/malware op de
telefoon aanwezig was en daardoor was het account van mijn vrouw geblokkeerd voor
betalingen en betaalverzoeken. Advies van de balie, telefoon terug naar de fabrieks
instelingen en ALLES opnieuw installeren.
We zien niets op haar telefoon, maar vinden het erg vervelend.
 
Wat gebeurt er dan precies? Wat zie je?

Dit klinkt meer als de ING even een blokkade moet verwijderen, en dat het niet meer aan de telefoon ligt zodra die opnieuw geïnstalleerd is.
 
Je kunt alles twee keer vertellen maar het is beter actie te ondernemen. In mijn link staan genoeg zaken die je kunt uitvoeren. Bij deze nog een link.


Nog een link: How to scan a android phone on virus


Aar schrijft: Een virus op een telefoon zou erg bijzonder zijn.
Senso schrijft: toch niet.;)

Mobile security android online free
Mobile Security voor Android


en nu aan de slag!;)

Er kan wel een telefoonnummer in staan, maar de callerID moet worden verzonden anders geen contact/verbinding.
Waar dat zit weet ik niet, maar nummers kun je beter verifiëren want bij sommige bedrijven/banken kun je niet meer bellen en wordt je geblokkeerd als je het nummer niet doorgeeft/laat zien op het moment dat je belt.
 
Laatst bewerkt:
Als je een virus downloadt, dan moet je echt wat verkeerd doen, en met APK's frotten. Via de Play Store kan je haast geen virussen binnen halen. Misschien wat opdringerige malware.

Maar voor nu is het gewoon glazen bol werk. Laten we maar even op de topicstarter wachten.
 
@Aar
Erg leuk. Zou er op deze wereld iemand rondlopen die nooit wat verkeerd doet?

Ik lieg nooit, dit is de eerste keer...

Gunneweg gaat dit oplossen!:)
 
Dank Senso en Aar Norton 360 app geïnstalleerd. Op mijn telefoon geen vervelende dingen, nu de telefoon van mijn
vrouw nog.
 
Ik ben zo vrij het niet eens te zijn met de uitspraak dat alles dat je via Playstore (of het Apple of MS equivalent) installeert 100% zeker geen coding zou kunnen bevatten die er niet thuis hoort.
De combinatie van hoeveelheid coding in een applicatie en de hoeveelheid applicaties maakt statistisch gezien onmogelijk om deze garantie te geven.
Als u dat niet geloofd, moet u maar eens proberen een geld-terug, cq boete-garantie te krijgen van een leverancier die verantwoordelijk is voor deze apps.
 
Ing bankieren app gewist van de telefoon, opnieuw geïnstalleerd en alle gegevens opnieuw ingevoerd. Ook de ID-kaart gescand (was helemaal OK) bij het overmaken van 1 euro toch nog steeds de irritante mededeling: "OEPS! Je hebt je digitale dag limiet bereikt. Dit pas je aan in de instellingen van de app."

Kan deze dag limiet ook niet installen want hij staat op 5000 euro ingesteld.

De app werkt dus gewoon NIET
 
Wat is nu het probleem? Niet alles door elkaar halen! Een daglimiet van 5000 vind ik nog aan de hoge kant maar zou kunnen. Hoger is een groot risico want dan kun je heel snel de rekening plunderen. Boven de 5000 spreek je af dat je in twee of drie keer betaald.
 
@Senso, Het probleem is dat mijn vrouw niet via de app kan betalen!! en dat je dan te horen krijgt dat je digitale dag limiet bereikt is. Dit zou je moeten wijzigen in de app, maar daar staat die 5000 euro en die kan dus niet veranderd worden. Het volgende probleem is dat ik volgens ING de telefoon naar de fabrieksinstellingen moet terug zetten en alles opnieuw zou moeten installeren. Gegevens verlies enz met het risico dat de ING app dan nog niet werkt.
 
Ja, dat is erg vervelend. Kun je de daglimiet ook niet wijzigen bij een betaalautomaat?

Ergens is het toch corrupt in die phone. Heb je daar ook Norton opgezet? Kijk daar eens of daar onder Help> Rescue Tools staat en kies dan Norton Power Eraser die scant diep.

Naar fabrieksinstellingen kan ik niet beoordelen, want ik heb nooit met dergelijke Smartphones gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn phone Norton 360 geïnstalleerd. Gezocht naar power erasor, maar die is voor Windows systems. Op de phone van mijn vrouw staat AVG, maar dat zal wel niet zo sterk genoeg zijn. In de buurt alleen maar Geldmaat automaten, daar kun je niets op instellen.
Bedankt dat je ons probleem begrijpt.
 
Kun je op die van je vrouw niet ook Norton zetten. Meestal is een sleutel voor meerdere devices en via het Norton account kun je die zo activeren. Dan scannen en als niets wordt gevonden dan is toch de telefoon/systeem corrupt en zul je terug moeten naar fabrieksinstellingen. Ik weet ook niet of je belangrijke data eerst kunt back-uppen of vaak ook exporteren.
 
Als je dan het virus maar niet mee back-upt/exporteert....
Kan bij Android zo'n virus ook bij het bestand komen wat voor de optie van de fabrieksinstellingen zorgt? Dat zou extra vervelend zijn.

Standaard maakt een android telefoon, geen systeem backup met data/instellingen, alleen dat laatste: De data/instellingen, meestal wel OK, tenzij er echt iets mis gaat.

Voor ervaren mensen die op tijd een systeem backup met data/instellingen willen, kan dat alleen als je geroot bent. Geen ervaring, nooit aan beginnen....
https://clickthis.blog/nl/kak-sdelat-polnuyu-rezervnuyu-kopiyu-telefona-android-rut-i-bez-ruta/

Bij Apple, de Iphone, kan er wel heel eenvoudig door de gebruiker een systeem image gemakt worden, met Apple tools of met de gratis 3U tools .
Dat doe ik voor mijn Iphone SE met regelmaat.
 
Voor ervaren mensen die op tijd een systeem backup met data/instellingen willen, kan dat alleen als je geroot bent. Geen ervaring, nooit aan beginnen....

Met of zonder ervaring, als iets niet goed werkt wil je dat in orde hebben. De meeste mensen worden o.a. ervaren door fouten te maken.

Ik denk niet dat een data, adresboek, agenda, e-mail een virus bevatten. Lijkt mij dat het meer op het besturingssysteem is gericht. De app is ook opnieuw geïnstalleerd en werkt dan niet goed. Dat is ook heel vreemd.
 
Ik ben geen virus expert, ik zou nooit zo'n uitspraak willen doen dat dit niet op die manier voor kan komen zoals ik beschreef.
Mss dat de fabrieksinstellingen terugzetten nog soelaas kunnen bieden, maar ook daar zie ik een risico, tis toch een soort ingepakt systeem bestandwaar virussen ook op gericht kunnen zijn.
Vandaar mijn suggestie van een complete Android systeem backup maar dat kan alleen "geroot" zover ik weet. En terugzetten kan alleen maar als je er een had... wat nu niet het geval lijkt.... te zijn.
 
Laatst bewerkt:
@route99, Ik heb de telefoon teruggezet naar de fabrieksinstellingen maar toen ik de ING app opnieuw installeerde bleek dezelfde fout nog steeds te bestaan. Dus alles opnieuw geïnstalleerd. Nee terugzeggen systeem via de "root" is een stap te ver voor mij. Maar ING werkt wel op de tablet van mijn vrouw en alle apps op haar telefoon werken ook nog steeds goed. Ik denk dat ik het zo wel goed vind.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan