Desktop start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.417
Hallo,
Als ik mijn desktop start, blijft het licht van mijn monitor op geel branden. Hij start verder niet op, pas na een keer of 3 op starten gaat hij verder met opstarten en gaat het beeld van de monitor ook verder.
De PC gaat gewoon weer verder, maar bij het opnieuw opstarten hetzelfde probleem. Wat is er aan de hand ?
 
Hallo,
Het is van belang om te weten wat de computer nog wel doet en er kunnen piepjes zijn, die een bepaalde fout aanduiden. Sommige moederborden hebben ook lampjes er op, die een foutcode kunnen zijn of in ieder geval ter bevestiging dat er spanning op staat.

Als het zo is dat de computer dood lijkt dan moet u proberen om in de BIOS te komen en bij een UEFI configuratie (de tegenwoordige Safe Boot) misschien met beperkte mogelijkheden of via opnieuw opstarten in Windows met de Shift toets even ingedrukt wanneer u klikt. Zou het zo zijn dat instellingen niet bewaard worden dan is de batterij leeg of onvoldoende vol. Gewoon een nieuwe knoopcel, bij de kassa van Action goedkoop, is ook een goed idee. Omdat de computer het af en toe wel doet lijkt mij niet dat het een probleem met de hardware is. Desondanks zou ik vervolgens, met de stekker er uit, goed kijken of er iets los zit en met de vinger voelen of de ventilator op het koelelement gemakkelijk rond draait. Veel computers doen het niet wanneer de fan niet draait en deze ventilatoren verzamelen stof of er kan een draadje in de weg zitten. Achterop het moederbord zitten een paar condensatoren, kleine cilinders die de stroom verdelen. Ze mogen geen loszittende huls hebben of bol staande, in drieën gedeelde bovenkant. Dit is een veel voorkomend probleem maar ook de voeding moet kritisch worden bekeken want deze kan net voldoende vermogen hebben en slechter zijn geworden. Probeer eens proefondervindelijk met minder stroomverbruikers. Begin maar met de harde schijf want als die niet rond wil draaien en je roept niet het bootmenu meteen op met een functie toets, dan start er ook niets op. Er zijn voedingtester stekkers met led's, waar je de brede en een molex stekker op aan kan sluiten. Zo zie je of de voeding alle functies nog heeft. Windows heeft een geheugen test app ingebouwd, dus gebruik dat wanneer je in Windows bent. Ik volg het verder met belangstelling.
 
Nadat ik alle stekkertjes even weer op ctc heb geduwd, starr hij weer op.
Maar even daarna, als hij uitgezet is en weer aan doe, dan is hetzelfde probleem. De datum staat goed. Kan het dan nog aan de batrterij liggen?
 
Probeer het eens met een andere voeding indien aanwezig.
Tijd goed=batterij goed.
 
Ja hoor, dat kan. Een knoopcel batterij is 3 Volt en kan worden gemeten. Een gewone batterijmeter is voor 1,5 Volt, daarom als de wijzer daarvan half uitslaat dan is de batterij een kwart vol. Bij mij is half vol een niet meer opstartende computer. Het voltage zal dan ongeveer gehalveerd zijn maar let er op dat sommige computers doorgaan als de batterij leeg of haast leeg is. De tijd en datum kan meestal alleen in Windows worden gezien en dat kan een tijdserver gebruiken maar buiten dat is het, bij opstarten, lezen van de setup informatie een ander proces dan de klok en de batterij op het moederbord kan nog meer functies hebben. Vertrouw dus niet op gevoelens. Ik heb de batterijtjes ook in fietslampjes, weegschaal en nog meer dingen, daarom wissel ik ze altijd voordat ik de gebruikte doormeet. Je moet de batterij er voor controle toch uitwippen. Na plaatsen van de batterij hoort een standaard BIOS (Setup) op standaard waarden te worden opgeslagen en bij de volgende opstart eventueel met aangepaste instellingen.

Zoals geschreven is een snelle controle van de batterij voor u, volgens mij, voldoende. Dat is wanneer u ziet dat veranderde waarden in BIOS bewaard blijven want een BIOS zal telkens terug gaan naar standaard waarden bij onvoldoende spanning van de batterij. Zo kan je een zwakke batterij meestal wel uitsluiten.

Als de computer helemaal niets doet dan moet je beginnen bij batterij en BIOS. Een moderner UEFI firmware bios opstartend systeem heeft vaak nog beperkte Setup of alleen een oproepbaar boot volgorde menu.

Wanneer de schijf niet draait of niet werkt dan zou de computer dat meestal aangeven met een pieptoon.

Als het geheugen wordt getest, met de sneltest meestal, dan hoor je een half piepje.

De voeding zou u dan inderdaad moeten beoordelen maar de computer werkt wel wanneer die opstart. Daarom raad ik aan om eerst te kijken of insteekkaarten kapot zouden kunnen zijn en kortsluiting het starten zou kunnen verhinderen. Meerdere malen heeft mijn computer dienst geweigerd wanneer het netwerk kaartje stuk was. Onderdelen even uitbouwen dus. Heeft u het geheugen al door Windows laten controleren? Als er twee geheugens zijn dan zou ik de kaartjes omwisselen.
 
Ik heb nu alles aangeduwd, ook bij de voeding en nu draait hij al weer 10 dagern zonder problemen.
Hoe kan dat?Als je er niet aan komt, dat sommige kontakten los gaan zitten?
Bedankt voor alle tips.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan