• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitkomst optellen van tijd klopt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

bascas

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Berichten
441
Helpers,

Met behulp van jullie heb ik diverse formules en VBA in een sheet gezet. Maar toch is de uitkomst nog niet goed en ik zie niet waar het fout gaat.
Een paar dingen ter uitleg:
- Als in kolom B een naam staat met een 1 erin wordt die niet meegenomen in de berekening
- Als in kolom B een naam staat met een 2 erin wordt die wel meegenomen in de berekening

Wat lukt er nu niet:
- De uitkomst in kolom R mist telkens minuten
- De uitkomst in M34 zou moeten zijn 4:38 minuten

Ik hoop dat jullie eruit komen.

Groet Bas.
 

Bijlagen

  • Dinsdag voorbeeld.xls
    103 KB · Weergaven: 9
Verwijder eerst eens alle samengevoegde cellen.
Deze zijn in 99.99% van de gevallen niet nodig en veroorzaken heel vaak dit soort problemen.

Heb je dan nog problemen kom dan terug op je vraag.
 
Bij deze zonder samenvoegingen.
De formules geven niet het gewenste resultaat.
J49 zou als uitkomst 4:38 moeten geven.
 

Bijlagen

  • Dinsdag voorbeeld v2.xls
    101,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
De formules geven niet het gewenste resultaat.
J49 zou als uitkomst 4:38 moeten geven.


De formule telt O13 + O15 op, welk 4:11 als resultaat geeft. Wat klopt daar niet aan?
[FONT=&quot]
[/FONT]​
 
Beste AlexCel,

Wellicht zijn er eenvoudigere manieren maar zal het proberen uit te leggen:

1. H13-G13=0:38 min. -M13 X N13 = 4:06, terwijl O13 als uitkomst 3:56 geeft
2. Zo gaat dit ook over regel 15 wat als uitkomst in O15 als uitkomst moet geven 0:16 min. Nu staat hier 0:15
3. Regel 17 geeft ook verkeerde uitkomst, maar wordt niet meegenomen in de Som in J49, dus dat maakt in principe niet uit, maar is wel fout natuurlijk.
4. Regel 19 zie punt 3
5. Regel 21 zie punt 3
6. Regel 23 zou weer wel meegnomen moeten worden in de berekening omdat de mensen uit B21 doorgaan in B23 en er dus 3 x 5 minuten over moet blijven.
7. Regel 25 zie punt 6.
Is dus als volgt
De cellen in kolom O moeten het volgende opleveren:
O13= 4:06
O15= 0:16
O23= 0:06
O25= 0:10
Totaal 4:38

Hoop dat het zo duidelijk is.
 
De formule telt O13 + O15 op, welk 4:11 als resultaat geeft. Wat klopt daar niet aan?
[FONT="]
[/FONT]​

Excel voor de Mac Versie 16.16.27,
Maar, op mijn werk gebruik excel voor Windows 97-2003, en dat levert dezelfde resultaten op.
 
Begin eens de factor 0,95 uit je formule te halen in kolom O, anders mis je altijd 5%....

Verder geeft de macro niet de juiste aantallen in kolom N.

In kolom M zijn tijden niet afgerond. In M23 staat bijvoorbeeld 00:02:20. Als je dit keer 3 doet krijg je 0:07 als uitkomst, niet 0:06.

Waarom doet O21 niet mee?

Als deze zaken repareert, dan zou het goed moeten komen.
 
Laatst bewerkt:
AlexCel,
Bedankt voor die aanwijzing op die 0,95. Die was erin blijven staan van een eerder probeersel.

In Kolom N worden wel de juiste aantallen gegeneerd door de macro. Hij doet namelijk namen tellen met een 1 erin, maar.... als er een 2 inzit dan is de uitkomst 0.

Het afronden van de tijd snap ik nog niet helemaal. In de celeigenschappen staat nu 'tijd' en 13:30, dus geen seconden er achteraan, en dan telt hij bijvoorbeeld nog niet goed op. 3 x M13 zou 4:06 moeten zijn.
Zou je hier nog naar willen kijken?

Ik heb de laatste versie van het bestand bijgesloten.

Groet Bas
 

Bijlagen

  • Dinsdag voorbeeld v3.xls
    98 KB · Weergaven: 9
stel de cel eigenschappen van M13 eens zo in dat hij ook de seconden weergeeft. dan begrijp je wat er fout gaat
 
In J21 staat een 1 dus nogmaals de vraag waarom O21 dan niet?

De celeigenschappen (waaronder de wijze waarop iets weergegeven wordt) zegt niets over de inhoud. Er zijn nog steeds seconden maar die zie je dus niet door je ingestelde opmaak. Volg de suggestie van Sylvester hierboven maar eens op.

Deze formule doet volgens mij hetzelfde als de macro in kolom N
Code:
=(B13<>"")*(1+LENGTE(B13)-LENGTE(SUBSTITUEREN(B13;",";"")))
 
Laatst bewerkt:
stel de cel eigenschappen van M13 eens zo in dat hij ook de seconden weergeeft. dan begrijp je wat er fout gaat

Sylvester,
Ik kom er niet uit. In mijn beleving heb ik de juiste eigenschappen geselecteerd. Zou je wellicht in het voorbeeldbestand een aanpassing kunnen doen zodat ik zie wat je bedoelt.
 
In J21 staat een 1 dus nogmaals de vraag waarom O21 dan niet?

De celeigenschappen (waaronder de wijze waarop iets weergegeven wordt) zegt niets over de inhoud. Er zijn nog steeds seconden maar die zie je dus niet door je ingestelde opmaak. Volg de suggestie van Sylvester hierboven maar eens op.

Deze formule doet volgens mij hetzelfde als de macro in kolom N
Code:
=(B13<>"")*(1+LENGTE(B13)-LENGTE(SUBSTITUEREN(B13;",";"")))

AlexCel,

Eigenlijk is de macro nog niet helemaal goed, maar weet niet of dit wel haalbaar is.De uitkomst in N wordt gebruikt door een formule in kolom J
Als in B namen staan, dan moeten die geteld worden wat wordt weergegeven in kolom N. Maar resulteert een 1 in kolom

Als in B namen staan met een 1, worden die geteld wat wordt weergegeven in kolom N, maar moet een 0 opleveren in kolom J
en eigenlijk als in B namen staan met een 3 dan moeten die namen met een 2 weer wel meetellen.

Uiteindelijk gaat het erom in kaart te brengen welke medewerkers tijd overhouden tot aan 19:00 uur.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
 
In J21 staat een 1 dus nogmaals de vraag waarom O21 dan niet?

De celeigenschappen (waaronder de wijze waarop iets weergegeven wordt) zegt niets over de inhoud. Er zijn nog steeds seconden maar die zie je dus niet door je ingestelde opmaak. Volg de suggestie van Sylvester hierboven maar eens op.

Deze formule doet volgens mij hetzelfde als de macro in kolom N
Code:
=(B13<>"")*(1+LENGTE(B13)-LENGTE(SUBSTITUEREN(B13;",";"")))
Beste AlexCel,
Deze formule doet niet hetzelfde bij mij. Hij telt nu gewoon alle namen.
Groet Bas
 
Ik heb het schijnbaar niet goed begrepen. Je wilt namen met een "1" erachter tellen?

Dan kan dit:
Code:
=(B17<>"")*(LENGTE(B17)-LENGTE(SUBSTITUEREN(B17;"1";"")))
 
Laatst bewerkt:
Alexcel,
Het is iets complexer.

Ik wil namen tellen. Maar... als er namen met een 1 staan moeten die niet geteld worden. Staan diezelfde namen met een 2 dan wel. Staan er namen met een 3, dan diezelfde namen met een 2 en een 1 niet.

Groet Bas
 
Ik heb het schijnbaar niet goed begrepen. Je wilt namen met een "1" erachter tellen?

Dan kan dit:
Code:
=(B17<>"")*(LENGTE(B17)-LENGTE(SUBSTITUEREN(B17;"1";"")))

AlexCel,
Als er geen 1 in de cel staat moet die ook geteld worden, maar ik loop vast. Ik denk dat ik alle data heb verzameld in de kolommen J t/m O die je kan verzinnen en op een of andere manier zou er dan in J47 als uitkomst moeten komen 2:43 (uur/minuten). Maar ik zou niet weten welke combinatie van data/formules er gemaakt moet worden.

Ik snap dat ik niet echt een duidelijke probleemstelling neerleg, maar blijf maar in hetzelfde rondje kijken naar een oplossing. Wellicht dat een frisse blik de oplossing brengt.

Zou je er nog eens naar willen kijken?
Alvast bedankt.

Groet Bas
 

Bijlagen

  • Dinsdag voorbeeld v3 sp.xls
    121,5 KB · Weergaven: 7
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan