aanschaf nieuwe pc 750 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

doorpletten

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2010
Berichten
198
Hallo,

ik ben opzoek naar een nieuwe pc. op dit moment heb ik een i5-4670 CPU @ 3.40GHz met 8gb geheugen.
deze is echter 9 jaar oud en ik zoek dus wat nieuws. waar ik mijn pc het meest voor gebruik is internet, mailen en downloaden van 4K films.
winrar is hier altijd lekker bezig. Gamen doe ik absoluut niet op de pc, daar heb ik de ps4 nog voor.

Ik zoek dus een processor waar dit goed mee kan maar waar ik ook weer zeker weer aardig wat jaartjes mee vooruit kan.
zelf denk ik dat een I7 of AMD 7 teveel van het goede is voor wat ik mee doe.
maar wat ik dan beter kan nemen i5 of amd ryzen 5 dat weet ik dan weer niet. wat ik wel begrijp, hoe meer cores hoe meer verschillende taken er makkelijker uitgevoerd kunnen worden.
maar welke I5 of Ryzen 5 moet ik dan nemen? begreep wel dat ik beter een zo nieuw modelnummer CPU moest nemen.
wil ook graag 16gb geheugen en 500ssd is voldoende.

Nu zie ik links en recht aardig wat aanbiedingen van kant en klare systemen vanwege black friday. is dit beter/slechter dan zelf bij elkaar zoeken?
ik heb wat voorbeelden en zie graag jullie reactie's hierop.

https://tweakers.net/pricewatch/1836886/lenovo-legion-t5-26amr5-90rc019umh/specificaties/

https://tweakers.net/pricewatch/1858116/hp-pavilion-desktop-tp01-2420nd/specificaties/
dit is wel een Ryzen 7 maar zeer goede prijs van 649.

https://tweakers.net/pricewatch/1841768/acer-aspire-tc-1760-i5606/specificaties/

https://tweakers.net/pricewatch/1824292/acer-aspire-tc-1760-i7502/specificaties/
dit is wel een i7 maar volgens mij ook mooi geprijsd voor 799

of toch zelf een bij elkaar zoeken maar welke processor en moederbord moet daar dan bij?

alvast bedankt voor het meedenken.
 
Voor dat werk heb je helemaal geen nieuwe PC nodig, heb net een nieuwe in elkaar gezet met een i5 van de 12e generatie, had een i5 3450 die ik nu als 2e PC heb staan omdat de voorganger stuk ging, ik game wel en kan mij in online games zelf helpen met meerdere accounts maar veel verschil in werking merk ik weinig van, het verschil in snelheid met b.v. foto's bewerken maakt maar weinig uit, dus als je echt nieuw wilt doen maar veel zal het niet schelen, om te renderen is een goede videokaart veel sneller dan een CPU, miss. daar aan denken als het ook daarvoor is bedoeld.

Met het in en uitpakken zou het wel iets kunnen schelen maar of je daar er veel van zal merken....

Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van kant en klaar merk systemen, afwijkende voedingen b.v.

Voor dan budget kun je er zelf ook eentje in elkaar steken, mooie kast zelf bepalen en een i7 is wat overdreven voor dat werk, W11 key's zijn voordelig aan te schaffen.
De 13e generatie komt eraan, overigens.
 
Wat vraagjes.

Wil je een nieuwe pc omdat Win11 niet op de huidige pc werkt?
Bewerk je af en toe foto's of muziek of video?
Of voor je gevoel toe aan iets anders?
 
Hoi Bron, ik hoef niet perse windows 11, ik bewerk geen weinig tot geen foto's of video's, heel soms en extreem grote 4k kleiner maken.

wat je al aangeeft voor het gevoel toe aan iets anders, het wordt toch allemaal wat trager met een 9 jaar oude pc. en als ik dan voor bv 650 euro klaar ben voor een ryzen 7 van HP
vind ik dat wel een leuke deal. bv mijn SSD is 1 van de eerste, in het begin toen deze nieuw was starte deze snel op maar nu echt 5 minuten bezig.
maar misschien alleen een andere SSD erin. dat scheelt helemaal centjes.
 
Hoi Lange Pier,

het zal toch zeker wel in snelheid schelen als de cpu veel nieuwer en sneller is of vergis ik me daar zo in?
en wat ik begreep als je meer cores hebt het ook makkelijker werkt. als ik nu een grote bestand uitpak met winrar dan heeft de pc het echt wel wat moeilijker met alleen al openen van bv firefox.

ik zit ook heel erg te twijfelen wel een nieuwe pc of niet, of zoals ik hierboven al aangeef alleen een nieuwe SSD erin. Mij PC nu is een cooler master kast en die kan ik zo weer gebruiken.
 
mijn SSD is 1 van de eerste, in het begin toen deze nieuw was starte deze snel op maar nu echt 5 minuten bezig.

Dan klopt er toch iets niet!

12. * Schijven optimaliseren
Schijven defragmenteren en optimaliseren (SSD's).

- Ga naar > Zoekvak (icon vergrootglas = zoeken naar)
- Typ > Station
- Kies > Stations defragmenteren en optimaliseren
- Kies > Gewenste optie

Alternatieve werkwijze:

- Open > Deze computer > klik op de juiste schijf
- RMK > Eigenschappen (RMK = rechtermuisknop)
- Tabblad > Extra
- Kies > Optimaliseren

4. * Schakel onnodig opstartende programma's uit
Ga naar Start > Instellingen > Apps > (links) Opstarten > Opstart-apps in- of uitschakelen. Dit kan ook via Taakbeheer, CCleaner of Glary Utilities. Voorheen > Systeemconfiguratie > Opstarten = C:\Windows\System32\msconfig.exe = msconfig > nu onder Taakbeheer.

10. * Controleer de gezondheid van de solid-state drive (SSD)
Ga naar de website https://crystalmark.info. Download en Installeer CrystalDiskInfo. Voer het programma uit, kies de juiste schijf en kijk of er Goed 100% bij de SSD staat.
 
Laatst bewerkt:
HP heeft een Student Store. Ken je een HBO'er? Dan kan je met zijn school emailadres bij HP een leuke korting krijgen op geselecteerde modellen. De studentenprijs zie je pas na inloggen. Mijn desktop + all-in-one kon ik nergens anders voordeliger kopen.
 
Hoi Lange Pier,

het zal toch zeker wel in snelheid schelen als de cpu veel nieuwer en sneller is of vergis ik me daar zo in?
en wat ik begreep als je meer cores hebt het ook makkelijker werkt. als ik nu een grote bestand uitpak met winrar dan heeft de pc het echt wel wat moeilijker met alleen al openen van bv firefox.

ik zit ook heel erg te twijfelen wel een nieuwe pc of niet, of zoals ik hierboven al aangeef alleen een nieuwe SSD erin. Mij PC nu is een cooler master kast en die kan ik zo weer gebruiken.

Daarom vertelde ik al dat ik weinig verschil merk tussen de i5 3450 en de i5 12600 KF, met idd in en uitpakken merk je wel wat maar ook niet wat ik had verwacht.

Nadeel van een nieuwe SSD dat het een SATA moet zijn terwijl de nieuwe moederborden 1 of meerdere M.2 NVMe aansluitingen hebben maar ook daar verschillen de snelheden in gebruikt niet echt spectaculair.

En het blijft een nadeel van merk PC's dat ze vrijwel allemaal een eigen voedingssysteem hebben en geen ATX formfactor, mocht er wat gaan overlijden dan is het niet goedkoop te repareren, b.v. HP, Acer(B merk) en Lenovo hebben daar een handje van.

Maar goed, vrees dat het ook voor een upgrade kit, wat in die miditower kan, het budget ook wat te krap kan zijn als je perse een i7 wil.
 
op dit moment heb ik een i5-4670 CPU @ 3.40GHz met 8gb geheugen.
deze is echter 9 jaar oud en...........mijn pc het meest voor gebruik is internet, mailen en downloaden van 4K films..
Zulke PC's krijgen op de kringloop waar ik als vrijwilliger de techniek doe, binnen.
Zelfs zonder SSD, met een gewone HD, maar wel met een compleet schone installatie waar ik dan ook nog oa LibreOffice bij opzet, lopen zulke systemen als een zonnetje.

Ik heb zelf een 8 jaar oude laptop met een Intel-Core-i5-3320M die op papier een stuk trager is dan jouw Core-i5-4670, beide CPU's kome uit 2013, die van mij is een M-versie (mobile), jij hebt de sneller desktop versie.
Maar.... waar ik dan wel een SSD en 12GB RAM in hebt zitten, die laptop (Dell E6330)voelt nog steeds zeer snel aan.
Zo snel dat ik pas een andere 2e hands laptop koop als die types out of the box Windows 11 gaan ondersteunen.

CPU vergelijk:
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4670-vs-Intel-Core-i5-3320M/m630vsm402
https://www.cpu-world.com/Compare/4..._i5-3320M_(PGA)_vs_Intel_Core_i5_i5-4590.html

Hoeveel RAM heb je er in zitten? Wrs 4 GB type 1300 of 1600MHz?
Zet er eens 8 GB bij van het zelfde type kosten 2-3 tientjes?
https://tweakers.net/geheugen-inter...Mhy3TMGTiXLJWM6rPvSaiQ41_AkmNXt_ywmrLjFYcY4w8

En zet er eens een 512GB SSD bij kosten ca 5 tientjes voor een Crucial MX500.
https://tweakers.net/solid-state-dr...5mf60MVShbUGqFMyndoFhr8hCTNWYXzBoo_kFWJB-v6Ag

Daarmee zou op papier dit systeem sneller moeten zijn dan mijn laptop, waar ik heel veel mee doe.
Voor ca 7 tientjes kun je een aantal jaren vooruit en in de tussen tijd kun je langzamerhand nadenken over wat je voor Windows 11 na november 2025 een keer zou willen hebben, want volgens Microsoft zou dan de support voor Win10 helemaal stoppen.
Ben je toch mooi voor 3 jaar verder voor 7 tientjes en de SSD kan prima mee naar het nieuwe systeem, als hoofd-SSD bij zelfbouw of als extra SSD als je iets kant en klaars koop.
Eigenlijk heb je bij zelfbouw later nu maar een paar tientjes kosten, alleen voor de extra reep RAM.

Zelfbouw lijkt met net als Lange Pier schreef, beter, ben het hier mee eens: ..."merk PC's dat ze vrijwel allemaal een eigen voedingssysteem hebben en geen ATX formfactor, mocht er wat gaan overlijden dan is het niet goedkoop te repareren"...

PS:..... mocht je toch afscheid van je oude desktop willen nemen.... breng hem naar de kringloop, hier kunnen wij nog echt wat mee.... We zetten dit soort types voor 40-70 euro weer in de winkel , uiteraard afhankelijk van de hardware.
Ze zijn vaak zo weg, prijzen liggen een stuk onder de refurbished shops (vaak>100 euro voor zoiets) , is ie binnen 5 werkdagen defect dan krijg je een tegoedbon, we onze beperkte opties helaas geen verdere garantie.
Let op: Er zijn grote verschillen tussen de diverse kringloopwinkels, vraa altijd naar hun spelregels. Het is immers bij een kringloop altijd WYSIYG , maar bij ons dan wel voor de PC's door ons schoon geïnstalleerd en getest, dat laatste geldt ook voor
audio apparatuur/TV's e.d. .
 
Laatst bewerkt:
En het blijft een nadeel van merk PC's dat ze vrijwel allemaal een eigen voedingssysteem hebben en geen ATX formfactor, mocht er wat gaan overlijden dan is het niet goedkoop te repareren, b.v. HP, Acer(B merk) en Lenovo hebben daar een handje van.
Bij mijn vorige werkgever beheerde ik (als systeembeheerder) o.a. 1500 pc's. Eerst dell en daarna ibm. Thuis heb ik Dell, HP, Asus en MSI. Nog nooit een defecte voeding meegemaakt. Zegt het defect raken van voedingen dan juist iets over "universele" voedingen? :p

het budget ook wat te krap kan zijn als je perse een i7 wil.
Ben ik met Lange Pier eens.
Zelf zou ik met jouw wensen voor een i5 of Ryzen 7 gaan, niet de laatste generatie want dan heb je meer budget over voor meer of sneller geheugen en meer of sneller ssd opslag (handig met veel films)
 
Laatst bewerkt:
Ik repareer die dingen wel eens voor kennissen en aanverwanten ervan, veel ellende met die merken, Dell is het enige merk die ik nooit zie met problemen maar HP's, Acers en Lonovo's, een gruwel en vaak ook de voeding naast de moederborden.
Voedingen zijn dan ook haast niet te testen door een andere te gebruiken.
Zie de verschillen.
https://pinoutguide.com/Power/
ATX is gewoon het handigst.

Pas nog een HP die ik als 2e PC had, toen een 2e handse Lenovo, beide vermoedelijk het moederbord, eerste weggedaan, 2e geld terug, nu maar een nieuwe naast m'n oude en merk de verschillen niet echt zoals ik eerder aangaf.
 
Nog nooit rare dingen met Lenovo meegemaakt, veel vrienden/kennissen kopen dit merk vanwege de interessante prijs, en er is van oudsher een link met IBM.
Mijn ervaring met (B merk) Acer is, net als bij jou, slecht :(

Voedingen zijn dan ook haast niet te testen
Voedingen in merk pc's hebben een controller met een led indicator die continu brandt. Als die uit is dan is de voeding defect, en als er een bepaald knipper ritme is dan kan de storing daaruit bepaald worden.
 
Vorig jaar een HP Prodesk gekocht bij Referbo. 16 GB RAM en 1 TB SSD. Windows 11 en 2 jaar garantie. Kostte € 399,99 inclusief transport. Werkelijk een topding!
 
Laatst bewerkt:
Geen nieuwe dus? Wellicht voor de vragensteller die mogelijk niet thuis is in het 2dehands circuit, handig om te weten.
 
TS: deze is echter 9 jaar oud en ik zoek dus wat nieuws.
Ik vermoed dat TS geen 2e hands (oude) pc zoekt ;) maar het is een goede tip!
 
Mmm, een samengesteld systeem excl. behuizing, ongeveer 622 euro...

CPU: AMD Ryzen 7 5700G
MB: Asus Prime B550M-A
RAM: 2x8GB RAM, ADATA 16GB DDR4 3600 (Kit van 2)
Cooler: Scythe Mugen 5 Rev C
SSD: Samsung 980 Pro
Voeding: BeQuiet System power 10 450W

Samengesteld via de PC-Builder van Alternate, ik heb niet gekeken of de RAM sticks én genoemde SSD in de QVL staan ..
 
Graphics in processor?? Hmmm?
 
Laatst bewerkt:
Gezien wat TS er mee wil doen (gebruik is internet, mailen en downloaden van 4K films) meer als genoeg !
 
bedankt voor al jullie reactie's
ik moet zeggen dat lange pier mee aan het twijfelen heeft gebracht, als de snelheid idd niet veel sneller is heb ik dan wel een nieuwe pc nodig.
zeker ook omdat ik niet game of video bewerk. Mijn zoon heeft een ryzen 7 laptop met 16gb geheugen. ik ga van het weekend eens de proef op de som nemen
en op beide pc's het zelfde bestanden te unrarren en dan kijken wat het verschil is.

de configuratie van whittey ziet er ook goed uit, ik weet alleen niet wat je hiermee bedoelt. (ik heb niet gekeken of de RAM sticks én genoemde SSD in de QVL staan .)

Ook het verhaal van Route99 ziet er wel goed uit, (heb nu 8gb geheugen) om daar misschien 1 van bij te prikken met nieuwe SSD.

2de hands wil ik niet. ook dat is gevoelsmatig.

ik kom er nog even op terug als ik mijn test heb gedaan.

alvast bedankt voor het meedenken.
 
Senso, ik vergeet helemaal te reageren,
als ik vanavond even tijd heb ga ik even proberen wat je hebt getypt, anders wordt dit ook van het weekend,

ik geef nog even een bericht of dit geholpen heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan