Werkbalk "Koppelingen" - snelkoppeling openen - beveiligingswaarschuwing

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruudtes

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 nov 2022
Berichten
3
Sinds de Windows 10 update van begin november 2022 krijg ik elke keer een beveiligingswaarschuwing ("Wilt u dit bestand openen?") als ik een zelf gemaakte snelkoppeling open op de werkbalk "Koppelingen". Ook anderen in mijn omgeving hebben er last van sinds de update.
Dit is vreselijk hinderlijk, hierop googlen gaf alleen op dit forum een knap antwoord.

Helaas is een eerder topic hierover gesloten, vandaar dit nieuwe. In dat topic stond een oplossing ("Als administrator uitvoeren") die tegenwoordig niet meer werkt.

De prima alternatieve oplossing (van Freek42) in datzelfde topic is: rechtsklik op de "Taakbalk", klik op "Werkbalken" en kies "Nieuwe werkbalk".
(Dat wordt dan een zelf aan te maken map die overal mag staan.)
Op de nieuwe werkbalk klikken op een snelkoppeling geeft géén beveiligingswaarschuwing! Hoera! Dank je, Freek42.

Zijn verdere betoog was: kopieer de snelkoppelingen uit de werkbalk "Koppelingen" naar de nieuwe werkbalk.

Mijn aanvulling daarop is: alle snelkoppelingen van de werkbalk "Koppelingen" staan in C:\Gebruikers\jouw gebruikersnaam\Favorieten\Koppelingen.

Kopieer die hele mapinhoud naar de bovengenoemde zelf aangemaakte map.

Verdere tip: Om te voorkomen dat de pictogrammen op je werkbalk van plaats veranderen (wat nogal eens gebeurt): zet een letter en een streepje voor elke snelkoppelingnaam in je nieuw aangemaakte map.
(Bijvoorbeeld a-Firefox, b-Mozilla Thunderbird, c-Snelle toegang etc., zoals jij de sortering wilt. Dan blijft de sortering altijd onveranderd.)
 
Ik gebruik de Quick Launch = C:\Users\Username\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch
Je kunt alle mappen en snelkoppelingen in die map gooien.
 
aan Senso

Het punt is: mijn snelkoppelingen (31 stuks die ik heel regelmatig gebruik) werkten prima tot begin november 2022.
Dus je begrijpt: ik vertrouw de standaard Windowsmappen niet meer, zoals het door jou voorgestelde Quick Launch.
Voor je het weet is er weer een update met nóg striktere beveiliging - die blijkbaar vooral de Windows "eigen" mappen betreft - en kun je weer opnieuw beginnen.
 
Laatst bewerkt:
"de boel" "lager" zetten ga ik niet doen, en helemaal uit zetten is natuurlijk gevaarlijk
alles werkt nu perfekt

het is gewoon een eigenaardigheid die mij en ook anderen treft
zeker weten een Windows mallotigheid, zoals ze dat al zo vaak hebben gedaan en in de toekomst waarschijnlijk vaker zal gebeuren

maar ja, gelukkig zijn er sites als deze met goeie tips
 
Je moet altijd doen wat jezelf wilt.
Als bepaalde zaken na updates niet goed werken dan kan er ook sprake zijn van een corrupt account en/of een kwestie van rechten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan